Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Marianne - Catherine Keener Tess - Eve Hewson
Ellen - Tracey Fairaway Chloe - Tavi Gevinson
Sarah - Toni Collette Will - Ben Falcone
Peter - Toby Huss Hilary - Michaela Watkins
Debbie - Amy Landecker Cathy - Anjelah Johnson
Hal - Christopher Nicholas Smith Jason - Phillip Brock

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Nicole Holofcener började sin karriär som produktionsassistent för bl.a. Woody Allen, och började under 1990-talet som manusförfattare för den kritikerrosade kanadensiska ungdomsserien Nu eller aldrig. Därefter har hon regisserat avsnitt av TV-serier såsom Sex and the City, Gilmore Girls och Six Feet Under. Hon långfilmsdebuterade 1996 med dramakomedin Walking and Talking, och 2001 var det dags för hennes andra film Lovely & Amazing. 2006 fortsatte hon med den inte fullt lika framgångsrika Rika vänner och 2010 kom hennes fjärde långfilm Please Give. 2013 var det dags för hennes femte film som regissör och manusförfattare; Enough Said. Det handlar fortfarande om den genre hon känner till bäst - dramakomedier - och den här filmen har fått den lite kryptiska titeln Please Give. Filmen, som främst har uppmärksammats genom att den var den nyligen bortgångne James Gandolfinis sista film, har med framgång visats på en rad filmfestivaler världen över och har också vunnit ett flertal priser; men i Sverige släpps den direkt på DVD och Blu-Ray.

Eva är en medelålders kvinna som länge varit frånskild, vars dotter Ellen nu ska flytta hemifrån och börja studera på universitet. Hon jobbar som massör och får därför dagligen lyssna på mer eller mindre intressant skvaller om alla sina kunder. På en fest lär hon känna poeten Marianne, som tar sig an Eva som massör. Hon pratar oavbrutet om sin fruktansvärda exman, men hon och Eva blir snabbt vänner. På samma fest lär Eva också känna Albert; en frånskild och kraftigt överviktig man i ungefär samma ålder som henne, och som också har en dotter som ska börja på universitet. Det slår inte direkt gnistor om de tu till en början, men de går ändå på dejt och inleder så sakteligt ett förhållande. Men problem uppstår när Eva inser vem Alberts f.d. fru egentligen är...

Det låter kanske inte alltför märkvärdigt, och mycket riktigt tror jag inte att Enough Said kommer att vinna någon Oscar. Men i all sin enkelhet är det ändå en bra film. Filmen tar upp en för romantiska filmer förhållandevis ovanlig premiss - att träffa nya partners när man redan har barn, och att som i fallet här fokusera på medelålders personer med barn i sena tonåren kan jag inte minnas att jag sett alls på film förut. Det är trevligt att Nicole Holofcener vågar sig på ovanliga teman och hon tar upp intressanta ämnen på ett naturligt och trovärdigt sätt. Här finns mycket värme, och resultatet är en både mysig och underhållande film med ett visst djup. För genren är det också ovanligt och trevligt med en relativt lågmäld film, utan onödig översentimentalitet eller övertydlighet.

Det är ganska roligt, och man får skratta ganska ofta. Jag uppskattar att det här inte finns någon som helst fysisk slapstick-komik och heller ingen billig "kiss och bajs"-humor, utan det rör sig nästan uteslutande om lite mer intelligent humor. Det är en trevlig omväxling, och gör att filmen upplevs mer seriös genom att väva in humorn naturligt istället för att det blir flamsigt av alltihop. Det medför dock istället att det inte är någon jätterolig film, och de stora skratten uteblir nästan helt. Men istället är det småroligt hela tiden och med många fniss eller mer begränsade skratt, och det räcker i och för sig ganska långt.

Samtidigt håller det även ihop som drama med en intressant historia och ett visst djup. Rollfigurerna är förhållandevis mångbottnade och upplevs därför trovärdiga. Det gör att Enough Said fungerar ganska bra som drama samtidigt som det är roligt, och historien har visat att det inte alls är så lätt att göra en bra balanserad dramakomedi utan att någon av delarna tar överhanden. Dialogen är ovanligt bra och genomarbetad, och det märks att Nicole är väldigt duktig på att skriva just trovärdig men samtidigt rolig vardagsdialog. Det är finstämt och charmigt, och jag uppskattar både handlingen och karaktärsporträtten. Det är dessutom berörande, och vid ett par scener kunde jag inte låta bli att fälla en och annan tår.

Men tyvärr är filmen också väldigt förutsägbar, och det mesta som händer är inte särskilt svårt att förutspå. Det är väl i och för sig mer regel än undantag i romantiska komedier, men vanligtvis brukar det i alla fall finnas några överraskningar längs resans gång även fast slutet är givet. Här är det mesta som händer ganska väntat, vilket inte gör så mycket i en komedi men gör att filmen inte fungerar riktigt lika bra som drama längre. Ibland kan storyn också upplevas en smula tillrättalagd, vilket förtar en del av den annars så finstämda och realistiska känslan.

Jag tycker också det är tråkigt att filmen inte utnyttjar de sidohistorier som trots allt finns till fullo. Delen om Evas exman har exempelvis fått väldigt lite utrymme, vilket är synd då den historien trots allt är viktig för Evas karaktär - det gör att filmen fuskar bort bakgrunden till varför Eva nu känner sig osäker. Sidohistorien om Evas vänner Sarah och Will har också fått för lite utrymme, och likaså "triangeldramat" med Evas dotter Ellen och hennes bästa vän Chloe. Det finns flera andra liknande exempel på intressanta frön som tas upp som hastigast, men i slutändan inte hinner få tillräckligt med utrymme för att tillföra något. Kanske filmen hade vunnit på att förlängas en smula...?

Fotot är mycket lyckat, med många vackra vyer och en genomarbetad bildkomposition. Skådespelarinsatserna är överlag också riktigt bra. Julia Louis-Dreyfus är riktigt bra i huvudrollen som Eva, och spelar övertygande och trovärdigt. Dock påminner hon i gester och minspråk lite väl mycket om hennes rollfigur i Seinfeld, och jag hade önskat att hon kunnat ta ut svängarna lite mer. Den nyligen bortgångne James Gandolfini har aldrig tillhört någon av mina favoritskådespelare, men han är oväntat bra i den här filmen och gör en både naturlig och trovärdig rolltolkning som Albert. Det är roligt med en mer lågmäld och naturlig rollprestation än man är van att se honom i, och här finns inget som helst överspel till skillnad från i Sopranos. Dock tycker jag inte att personkemin mellan James och Julia upplevs helt naturlig, och det gör att man inte till fullo tror på deras relation. Catherine Keener är mycket bra som Marianne, och Toni Collette är som vanligt bra. Tracey Fairaway och Tavi Gevinson är utmärkta som Evas dotter och hennes kompis, och är värdefulla tillskott till filmen. Irländska Eve Hewson är också riktigt bra som Alberts dotter Tess, men får tyvärr inte alltför mycket att arbeta med.

Enough Said är en bra och underhållande film, som är rolig samtidigt som den fungerar hyfsat som drama. Det är tänkvärt och charmigt, och framförallt uppskattar jag den utmärkta dialogen. Det är synd att filmen istället blivit lite väl förutsägbar, och att den inte till fullo utforskar alla de intressanta ämnen och sidohistorier som tas upp. Det drar ner helhetsintrycket och gör att filmen kan upplevas mer lättsam och klichéartad än vad som förmodligen var meningen, men det är ändå en film väl värd att se för de flesta och som förtjänar en stabil sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 1,85:1. Ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt i Dolby Digital 5.1 på ett flertal andra språk. Det finns även ljudspår med engelskspråkig syntolkning för synskadade - säkerligen väldigt uppskattat i engelskspråkiga länder, men i Sverige är det sannolikt relativt få synskadade som är så bra på engelska så att det ljudspåret kommer till sin fulla rätt. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textat på 17 språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade; men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är lite för smala vilket gör det svårläst under de scener som har ljusare bakgrunder. Den svenska översättningen håller en relativt hög klass, men lider av ett fåtal lite väl slarviga översättningsfel och grammatikfel. Ett exempel är uttrycket "let alone", som här översatts med "eller ens...", vilket i mina ögon snarare är motsatsen till originaluttrycket och dessutom gör sammanhanget lite egendomligt. Något i stil med "än mindre" tycker jag är en mer korrekt och naturlig översättning.

När man matar in skivan möts man av korta tekniska varningstexter om Blu-Ray, som följs av en distributörsjingel. Därefter möts vi av en mycket kort och engelskspråkig anti-piratpropaganda, som för en gångs skull i alla fall är vinklad rätt genom att tacka konsumenten som köpt filmen istället för tvärtom. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som endast finns på engelska. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att vi, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är alltför lätt om man inte behärskar engelska. Det är också lite omständligt att välja språk, då både språk, textning och bonusmaterial visas en i taget som man bläddrar till vänster och höger med - att bläddra igenom ett dussintal språk går inte på nolltid... Efter filmens slut visas varningstexter i 10 sekunder på det språk man sett filmen på; har man sett filmen textad på svenska visas alltså endast svenska varningstexter. Då 20th Century Fox på DVD alltid haft den irriterande egenskapen att visa varningstexter på samtliga språk efter filmernas slut är det mycket glädjande att de på Blu-Ray tydligen lärt sig av sina misstag.

Som extramaterial hittar vi först ett inslag som kallas för "Second Takes" som innehåller misslyckade och bortklippta tagningar på totalt fem minuter. Det märks att skådespelarna har haft roligt under inspelningen, men dessa bloopers är tyvärr inte särskilt roliga att titta på och det känns inte alltför meningsfullt. Därefter hittar vi fem olika minidokumentärer av PR-karaktär, som tar upp olika aspekter av produktionen och som samtliga är på mellan 3 och 5 minuter vardera. Det rör sig om rollbesättningen, historien, de två huvudrollerna, regissören och Julia Louis-Dreyfus. Inslagen är hyfsat intressanta och innehåller en del matnyttig information, men bitvis känns det lite för mycket som skryt över de inblandade och med för stort fokus på att förklara sådant som redan är uppenbart om man sett filmen. Till sist finns även en ursprunglig biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter. Överlag är extramaterialet ganska bra, men det saknas samtidigt lite djupare bonusmaterial för att exempelvis ta upp manuset eller själva inspelningen. Däremot är det mycket glädjande att allt extramaterial är textat på svenska. I en tid då allt fler distributörer struntar i att texta extramaterialet är det mycket trevligt och värdefullt att Fox fortfarande textar allt.

Recensionen skriven: 10 oktober 2014
Senast uppdaterad: 11 oktober 2014

Recensionen har lästs 3273 gånger av 1830 personer, sedan den 10 oktober 2014