Dubbningshemsidan

Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Farväl Europa
(Vor der Morgenröte)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Sök efter Farväl Europa på CDON
   ANNONS
Drama / Verklighetsbaserad / Biografi / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 42 minuter
Genre: Drama/biografi
Produktionsland/år: Frankrike/Tyskland/Österrike, 2016
Produktionsbolag: X-Filme Creative Pool, Idéale Audience & Maha Productions, i samarbete med Dor Film Produktionsgesellschaft, Bayerischer Rundfunk & Westdeutscher Rundfunk (WDR)
Producent: Stefan Arndt, Danny Krausz, Denis Poncet & Uwe Schott
Regi: Maria Schrader
Manusförfattare: Maria Schrader & Jan Schomburg
Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
(Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Stefan Zweig - Josef Hader Lotte Zweig - Aenne Schwarz
Friderike Zweig - Barbara Sukowa Alix Störk - Valerie Pachner
Lefèvre - Tómas Lemarquis Ben Huebsch - Stephen Singer
Leopold Stern - Nicolau Breyner Emil Ludwig - Charly Hübner
Suse Hoeller - Sarah Viktoria Frick Karl Hoeller - Robert Finster
Sadler - Daniel Puente Encina Martinez - João Cabral

Den österrikiske författaren Stefan Zweig (1881 - 1942) var framförallt på 1920- och 1930-talen en av världens mest framgångsrika författare, och hann under sin livsstid skriva flera dussin romaner, kortromaner och noveller; plus dessutom ett par självbiografier och några teaterpjäser. Då han var jude kände han sig tvingad att lämna Österrike när Adolf Hitler kom till makten, och bodde därefter i bl.a. USA och Brasilien. I Farväl Europa får vi lära känna Stefan och hans nyblivna unga fru Lotte i sex berättelser mellan 1936 och 1942. Handlingen tar sin början på en bankett i Rio de Janeiro för att hedra Stefans minne, och därefter får vi följa Stefan i Brasilien och USA.

Jag visste i stort sett ingenting om Stefan Zweig innan jag satte mig ner för att se filmen - jag har inte läst någon av hans böcker, och kände egentligen bara till honom till namnet. Det är förstås inte de bästa omständigheterna, och med all säkerhet riktar sig filmen främst till de som är väl insatta i Zweig och hans verk. Fast å andra sidan borde filmer försöka rikta in sig till fler än de redan frälste, i synnerhet när det gäller filmer om sedan länge avlidna personer.

Men Farväl Europa är en riktigt bra film, som är mycket intressant men också tämligen okonventionell. Det här är långt ifrån någon traditionell biografi, utan istället innehåller filmen sex olika längre scener från olika perioder mellan 1936 och 1942. Det är alltså sex olika dagar som skildras, till synes i realtid, som alla kretsar kring Stefan Zweig på ett eller annat sätt. Genom det här upplägget blir den röda tråden lidande, då varje scen har begränsad koppling till föregående och man inte får veta särskilt mycket av vad som hänt mellan varje episod. Den enda gemensamma nämnaren är att Stefan Zweig står i centrum igenom samtliga delar. Det är inga stora dramatiska händelser vi får se, utan mer eller mindre vardagliga samtal och möten. Således är det alltså en relativt dialogdriven film, som huvudsakligen består av dialog och med begränsad yttre handling. Kanske inte det bästa sättet att nå ut till en större publik, men det är utan tvekan intressanta och fascinerande skildringar.

Det är berörande och underhållande, och filmen är engagerande och håller intresset vid liv. I synnerhet en scen är ganska rolig, då man får skratta lite grand; lyckat för att lätta upp stämningen på vad som annars hade blivit för tungt. Det är en lågmäld film, där inte mycket sägs med ord utan där man själv får läsa mellan raderna för att förstå allt. Det är alltså ingen film man kan slötitta på, utan det krävs en del tankeverksamhet. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, men jag tycker det är en trevlig omväxling med filmer som inte underskattar tittarna genom att skriva publiken på näsan.

Det är en lugn och stillsam film, men med rapp dialog. Dialogen är smart och intellektuell, men kan ibland upplevas något forcerad då upplägget gör att filmen måste förmedla all information via dialogen; även sådant som med fördel hellre hade kunnat framgå på annat sätt. Det är tämligen långsamt, men trots det upplevs det aldrig segt utan förblir intressant och fascinerande. Man får en intressant inblick i vem Stefan Zweig var, och om några viktigare händelser i hans liv. Stämningen är också utmärkt, och filmen lyckas på ett imponerande sätt att måla upp en slags halvdokumentär känsla och prägel.

Problemet är bara det att jag upplever det som att Farväl Europa kräver mycket förkunskaper om Stefan Zweig, hans liv och hans författarskap - förkunskaper som i alla fall inte undertecknad har. Om man i likhet med mig knappt vet vem personen var, så blir man inte alltför mycket klokare av den här filmen. Det fragmentariska upplägget med bara löst sammanhängande episoder fungerar bättre som fördjupning för de som redan känner till Zweig, men är långt ifrån något fullödat porträtt. Det gör att man mer blir nyfiken på att ta reda på mer, men filmen bidrar inte med några stora kunskaper om författaren eller hans personlighet. I Österrike är det mycket möjligt att de flesta känner till Stefan Zweig och hans verk, men när det gäller en författare som varit död i åtskilliga decennier tycker jag det är fel av en film att kräva att tittarna redan ska känna till det mesta om en person. En film borde kunna presentera tillräckligt mycket fakta, så att det inte ska krävas förkunskaper för att få fullt utbyte av filmen.

Det blir heller inte bättre av att den rappa dialogen nämner oerhört många namn, utan att presentera vilka personerna är. Vid flera tillfällen sitter man därför som levande frågetecken, utan att förstå vilka de egentligen pratar om. Vid ett par tillfällen blir det än värre, då man inte ens får veta vilka personerna vi ser är förrän åtskilliga minuter in i scenen. Jag tycker också det känns som en bortkastad möjlighet att inte berätta någonting om Stefans tidigare liv i Österrike eller själva landsflykten, i och med att filmen tar sin början då han redan har flytt till Brasilien.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt om än något distanserat bildspråk. Det påminner lite om Ruben Östlunds tidigare verk, då det till största delen handlar om långa tagningar med fast kamera på lite avstånd. Men det är läckert gjort, även om det vid några tillfällen upplevs lite för distanserat. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och framförallt är Josef Hader utmärkt i huvudrollen som Stefan. Han lyckas på ett skickligt sätt att väcka liv i rollfiguren, och spelar naturligt utan överspel eller konstlade manér. Aenne Schwarz är också riktigt bra som Lotte, men får inte fullt lika mycket att arbeta med.

Farväl Europa är en bra och välgjord film, som är lågmäld, intellektuell och tänkvärd - den ställer intressanta frågor, utan att presentera några givna svar. Det är djupsint och nyanserat, samtidigt som det är en lågmäld film som kräver tankeverksamhet och som sannerligen inte är övertydlig. Överlag är det en lyckad och riktigt intressant film, men problemet är att den kräver en del förkunskaper för att komma till sin fulla rätt. Känner man inte till Stefan Zweig sen tidigare blir man inte så värst mycket klokare av den här filmen, då det mest handlar om att skildra några lösryckta dagar i hans liv hellre än att berätta en sammanhängande berättelse. Jag tycker inte man kan fordra att alla som ser en film redan ska känna till det mesta om en författare som varit död i över ett halvt sekel; sådant borde filmen kunna berätta utan att kräva förkunskaper. Vet man inte tillräckligt mycket innan kan det därför upplevas lite långsamt, och inte riktigt lika fängslande som det borde ha kunnat bli - ofta står det inte ens klart vilka personer vi får se i bild eller vilka som personerna pratar om, och ibland klarnar det inte ens i efterhand. Då blir det inte riktigt så intressant som det annars hade kunnat bli, även fast det utan tvekan är en välgjord och intressant film. För alla som är mer insatta i Stefan Zweig, och helst har läst någon av hans böcker och kan lite grand om hans liv, så blir det här säkert en väldigt bra film. För oss andra är jag lite mer kluven, men det är trots allt en bra film som förtjänar en stabil sjua i betyg.

Daniel Hofverberg
Recensionen skriven: 15 november 2020

Recensionen har lästs 1047 gånger av 550 personer, sedan den 15 november 2020

Betyg:
Film/serie * * * * * * *     7
DVD-produktion   --
Snittbetyg: * * * * * * *     7

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
ETTA - ETTA - FYRA - SJUA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2021 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna


 

Vill du annonsera här?
Kontakta webbmastern