Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
John - John Axel Eriksson Holger - Holger Eriksson
David - David Johnson Jesper - Jesper Ganslandt
Jörgen - Jörgen Svensson Jespers pappa - Rolf Sundberg
Holgers och Johns mamma - Ulla Jerndin Holgers och Johns pappa - Per-Ola Eriksson
Jörgens mamma - Helena Svensson

För er med bristfälliga geografiska kunskaper, kan berättas att Falkenberg är namnet på en halvliten svensk stad - den ligger i Halland, och har omkring 23 000 invånare. Just denna stad står i centrum för Jesper Ganslandts omtalade filmdebut från 2006, som var nominerad till ett flertal guldbaggar och dessutom blivit prisad vid diverse filmfestivaler runt om i världen. Vi får lära känna fem olika barndomsvänner, som alla är födda och uppvuxta i Falkenberg, och nu börjar vara i 25-årsåldern (gissar jag - den exakta åldern lyckades åtminstone inte undertecknad att uppfatta). En av dem, Jesper (spelad av regissören själv), har bott i ett flertal städer; men kommer tillbaka till Falkenberg då och då, bara för att upptäcka att inte mycket har förändrats. De övriga fyra - John, Jörgen, Holger och David - har aldrig lämnat stan, och en del av dem vill heller inte göra det. Men innerst inne inser allihopa att deras tid i Falkenberg börjar nå sitt slut, och att det här kan bli deras sista sommar tillsammans i staden.

Jag är den första att medge att det här är en svårbedömd film. Men efter alla lovord den fått, så hade jag ärligt talat väntat mig mycket mer. Det är en annorlunda och nyskapande film, som egentligen är ganska välgjord. Den känns trovärdig och jordnära, och realismen är påtaglig. Dialogen är övertygande och realistisk. Det är också en vacker film med många naturtrogna vyer, även om fotot håller lite varierande klass. Periodvis har kameramannen Fredrik Wenzel gjort ett imponerande jobb, och periodvis känns det som riktigt amatörfilmning med handkamera. Jag kan dock ha överseelse med det varierande fotot, i och med att filmen bildpoetiskt sett känns imponerande. Man känner utan tvekan igen sig i den berättelse som skildras, och tanken med att porträttera arbetslösa ungdomar som har det lite svårt att beundransvärd.

Men tyvärr räcker det inte särskilt långt, då storyn är lövtunn och det egentligen inte händer mycket alls. Under filmens första knappa timme händer det i praktiken ingenting, och efter någon enstaka chockerande scen, så händer det inte särskilt mycket mer sedan heller. Periodvis känns den också ganska osammanhängande, och särskilt mycket till röd tråd finns inte. Många scener känns också väldigt utdragna, och partier som hade passat som snabba blickar stannar i fokus i åtskilliga minuter. Ärligt talat känns det i mångt och mycket som en kortfilm på 20 minuter, som har dragits ut till en långfilm, utan att egentligen förlänga storyn. Då blir också resultatet därefter. och filmen hade definitivt passat bättre i kortfilmsformat. Man får heller inte lära känna någon av personerna nämnvärt, och därför blir man heller inte berörd. Följaktligen blir det aldrig gripande, och man bryr sig egentligen inte om vad som händer med någon av karaktärerna. Becksvart är det dock inte - vissa scener är riktigt minnesvärda, och vissa bitar känns småroliga och charmiga.

Skådespelarinsatserna är ganska amatörmässiga, men så är det också amatörer som medverkar - närmare bestämt regissören och hans fyra barndomsvänner, som mer eller mindre spelar sig själva. Det är visserligen inga extrema brister, men alla skådespelarna spelar lite stelt, om än nätt och jämnt godkänt. Det är uppenbart att åtminstone delar av filmen är självbiografisk, och det är imponerande med allt jobb som lagts ner. Men trots det imponerande bildspråket och den känslan som filmen skickligt lyckats förmedla, så håller det tyvärr inte. När ingenting egentligen händer, och filmen känns så seg och tråkig att man är nära att somna, så kan jag helt enkelt inte med gott samvete ge filmen ett högre betyg än en stark trea.

De flesta svenska filmer lider av ett stort och identiskt problem: ljudet. Det är alltför ofta svårt att höra vad som sägs, och antingen är det dåligt mixat eller också talar skådespelarna otydligt. Jag har ärligt talat börjat vänja mig vid att svenska filmer nästan alltid har stora problem med ljudet vid dialogen, men den här filmen är ändå värre än vad som brukar vara brukligt. Jag hade oerhörda problem att höra vad som sades, då alla ungdomarna talar otydligt och ibland nästan bara mumlar. De vuxna skådespelarna har dessutom en ganska extrem dialekt, som åtminstone undertecknad hade problem att ta sig igenom. Den här gången verkar mixningen inte vara det stora problemet, utan helt enkelt att skådespelarna talar otydligt. Jag tvingades spola tillbaka filmen vid ett antal tillfällen, och då och då fick jag ändå lov att ge upp utan att uppfatta vad som sades. Det är oerhört irriterande, och bidrar givetvis till helhetsintrycket. Ärligt talat är det skrämmande att ingenting görs åt detta stora problem med dialogen vid svenska filmer, och sunt förnuft säger att det inte borde vara nödvändigt med dövtextning för hörande personer. När åtminstone undertecknad har betydligt lättare att hänga med i dialogen vid amerikanska filmer utan text än svenska filmer utan text, så är det helt enkelt någonting som inte är som det ska. Att Farväl Falkenberg alltså är ännu värre på den fronten än genomsnittet vid svenska filmer är helt enkelt oacceptabelt.

DVD-utgåvan kommer från Pan-Vision, och består av svenskt ljudspår i Dolby Digital 5.1 samt anamorfisk bredbild i proportionerna 2,35:1. Av någon outgrundlig anledning finns ingen svensk text att tillgå - vare sig vanlig text eller för hörselskadade - utan den enda textning som återfinns här är engelsk. Att inte tillhandahålla textning för hörselskadade och döva på en ny svensk film är mycket dålig stil, och att alla i filmen sedan talar så otydligt att även personer med bra hörsel hade behövt textning gör även sitt till. Det här är helt enkelt inte acceptabelt i dagens läge. Skivan inleds med distributörslogga, följt av språkvalsmeny (svenska eller engelska). Vi får därefter uthärda varningstexter, innan huvudmenyn visas. Menyerna finns på både svenska och engelska (utifrån valt språk), och är enkla men relativt stilrena. Menyn "Inställningar" känns dock ologisk, och innehåller under samma rubrik både "Engelska", "Ingen text" och "Kommentatorspår". Jag tolkade detta som att det fanns tillhörande textning till kommentatorspåret, men så är inte fallet, utan istället är det sistnämnda alternativet val av ljudspår medan de två tidigare gäller textningen.

Recensionen skriven: 6 maj 2007
Senast uppdaterad: 6 maj 2007

Recensionen har lästs 3537 gånger av 1970 personer, sedan den 5 december 2007