Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Barbara Poole - Penelope Wilton John Poole - Patrick Malahide
Iain Barclay - Hugh Bonneville Amy Foster - Janet McTeer
Vic Marsham - Edward Woodward Stephen Beam - Charlie Creed-Miles
Jennie Griffin - Harriet Walter Mic Danes - Phil Davis
Gary Machin - Doug Allen Defne Topcu - Michelle Bonnard
Kyle Betts - Rory Kinnear Josh Fairley - Al Weaver

Den amerikanska kabel-TV-kanalen HBO (Home Box Office) har blivit känd för produktioner av frispråkiga kvalitetsserier och filmer, och har bl.a. legat bakom serier som Six Feet Under, Big Love och Flight of the Concords. De har även producerat en lång rad miniserier för sin egen kanal, varav många samproducerats tillsammans med andra TV-bolag. Ett exempel är den femdelade miniserien Five Days från 2007, som HBO producerat tillsammans med den brittiska public service-kanalen BBC. Serien har skrivits av den brittiska författarinnan Gwyneth Hughes, och utan att ha visats på TV här har nu denna fem timmar långa miniserie släppts på DVD i Sverige.

Handlingen utspelas i en mindre stad i Storbritannien. Den 34-åriga trebarnsmamman Leanne Wellings ska hälsa på sin farfar på åldersdomshemmet, och tar med sina två yngsta barn Rosie och Ethan med sig i bilen. Men ingen av de tre kommer någonsin fram till farfar, och snart kopplas polisen in. Trots en omfattande utredning och eftersökningar lyckas man inte att lista ut vad som har hänt. Kvar blir Leannes man Matt och hennes äldsta dotter Tanya, som av förståeliga skäl blir mycket oroliga. Då Tanya kommer från ett tidigare förhållande och inte är Matts biologiska barn är de dock inte direkt bästa vänner, vilket försvårar när de nu måste klara sig på egen hand. Under tre långa månader förblir de anhöriga och polisen ovetande om exakt vad som hänt, och i Five Days får vi följa polisen och de anhöriga under fem dagar som kommer att spela särskilt stor roll för utredningen - dag 1, 3, 28, 33 och 79.

Five Days tar upp ett intressant fall, och det händer tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv. Genom en del nyskapande begrepp lyckas serien att sticka ut från mängden av kriminaldramer, och påminner därför inte om alla andra serier. Man känner verkligen för rollfigurerna, och det är en såväl engagerande som intressant serie. Dessutom är det ett värdefullt grepp att serien tar upp styvfamiljer på ett trovärdigt sätt, då Tanya kommer från Leannes tidigare förhållande och Matt inte är hennes biologiska pappa. Det medför en del naturliga spänningar, och gör att det blir mer intressant att följa. Däremot tycker jag att manusförfattarna delvis har missat den chansen, då Tanya i vissa avsnitt får väldigt lite utrymme, och man därför inte utnyttjat denna storyline fullt ut.

Däremot har alla medlemmar i familjen Welling blivit mångbottnade och intressanta rollfigurer, och man kan därför lätt känna för och sympatisera med både Matt, Tanya, Rosie och Ethan. I övrigt har även Sarah blivit en hyfsat mångbottnad karaktär, och till viss del även morföräldrarna. Bland poliserna är det dock inte lika gott ställt, då de flesta blivit tämligen endimensionella och stereotypa. Det gör att serien inte blir lika intressant under de perioder där själva polisutredningen står i centrum, och när serien var slut kunde jag knappt ens komma ihåg namnet på någon av de centrala poliserna. Det är tråkigt, och gör att serien blivit lite ojämn - det är helt enkelt mycket mer intressant när vi får följa familjen Welling än när vi får följa poliserna, och det tror jag knappast var avsikten.

Five Days har ett annorlunda och originellt upplägg, då vi i varje avsnitt får följa med en specifik dag under utredningen, och ingen av dessa fem dagar ligger direkt efter varandra. Det medför ett lite annorlunda tankesätt, då vi inte får veta allt som händer under det 79 dagar långa fallet, utan istället tvingas dra en del egna slutsatser. Men styrkan med serien har samtidigt blivit dess svaghet, för att välja ut fem dagar från 79 olika medför förstås en del kompromisser. Det gör att det tar ett tag i varje avsnitt innan man får klara grepp om allt som hänt, och fram tills dess börjar man undra vad som egentligen har hänt under de dagar vi "missat". Serien hade vunnit på att antingen kortas ner till färre antal dagar eller att lägga in resuméer i början av varje avsnitt med information om vad som har hänt sedan det senaste avsnittet. De första två avsnitten fungerar riktigt bra, då det bara är en dag mellan dessa och man därför hänger med utan större problem. Men därefter blir det allt större hopp, vilket medför större problem att förstå allt och fler irritationsmoment.

Serien har också blivit onödigt rörig, då det kryllar av villospår och mer eller mindre onödiga rollfigurer. Det är många personer som står i centrum, och förutom medlemmarna i familjen Welling samt Sarah så är de flesta så pass endimensionella så att man inte får något större grepp om dem. I slutändan medför det att det inte är helt oproblematiskt att förstå hur allting hänger ihop. Manusförfattaren verkar också ha haft svårt att knyta ihop säcken, för det sista avsnittet är det sämsta i serien och när allting var slut återstod ett flertal frågetecken som åtminstone inte undertecknad lyckats att få någon klarhet i.

Dock är det en mycket välgjord och välspelad serie. Den erbjuder snyggt foto och ett starkt bildspråk. Klippning och musik är också förstklassig, och det märks att serien gjorts med förhållandevis stor budget. Skådespelarinsatserna är överlag utmärkta, där de allra flesta spelar övertygande och trovärdigt. Den enda jag inte blev helt förtjust i var vid inspelningstillfället 7 år gamla Tyler Anthony, vars inlevelse tyvärr lämnar en hel del övrigt att önska. Hon är absolut söt och charmig, men hon talar med bristande inlevelse och ger ett ganska stelt intryck. Det är förstås fullt förståeligt för någon i den åldern, men trots allt finns det många duktiga barnskådisar även i den åldern som hade passat bättre för rollen.

Five Days är en intressant och välgjord serie, som tar upp ett fascinerande (om än huvudsakligen fiktivt) fall på ett bra sätt. Överlag är serien engagerande och där man känner för de inblandade, men helhetsintrycket dras ner av det röriga upplägget och det faktum att vi inte får någon riktigt bra inblick i polisernas utredning; något som borde vara det viktiga i ett kriminaldrama. Det finns heller ingen nämnvärd spänning, utan trots att den officiellt kategoriserats som thriller så är det snarare en stillsam dramaserie som är nästan helt befriat från både spänning och intensitet. Det är ändå en ganska bra och fullt sevärd miniserie, men den lämnar inget bestående intryck och fastän jag kan rekommendera den för de flesta så lär jag inte komma ihåg mycket av den i efterhand. Därför nöjer jag mig med en svag sjua i betyg, och från en serie gjord av brittiska BBC och amerikanska kvalitetskanalen HBO - som båda brukar producera bättre serier än så här - så blir jag lite besviken.

Recensionen skriven: 27 april 2010
Senast uppdaterad: 28 april 2010

Recensionen har lästs 3876 gånger av 2300 personer, sedan den 27 april 2010