Gil Privick - Dermot Mulroney Gregory Lawson - Alan Alda
Charles Defao - Tim Kelleher Macklin Tyler - Mitch Pileggi
Dennis Kearns - Landon Norris / Jake Abel Kathy Kearns - Shae Norris / Tatiana Maslany
Maureen Kerns - Victoria Learn / Josette Halpert Tim Kearns - Steven Woodworth / Ashton Doudelet
Patrick Kearns - Dylan Authors / Grant Boyle Bob Kearns Jr. - Isaac Lupien
Domare Michael Franks - Bill Smitrovich Ian Miellor - Aaron Abrams

Genom åren har det kommit många uppfinningar som då ansågs mycket märkvärdiga, men som i dagens läge snarast ses som självklarheter. Ett av dessa exempel är intervallstyrda vindrutetorkare på bilar, d.v.s. möjligheten att låta vindrutetorkare gå automatiskt i intervaller - i dagens läge en självklarhet i de flesta bilmodeller, men något som 1964 ansågs vara en omöjlighet. Den verkliga historien om den uppfinningen ligger till grund för den erfarne filmproducenten Marc Abrahams debutfilm som regissör. Här får vi lära känna den Detroit-baserade uppfinnaren Robert Kearns (1927 - 2005) med start under första halvan av 1960-talet. Efter att han alltid varit besatt i hur ögon fungerar, så började han fundera på varför inte vindrutetorkare i bilar kunde fungera lite grand på samma sätt; d.v.s. automatiskt gå i intervaller och inte enbart vara på eller av. Till sist lyckades han med det som hela bilindustrin misslyckats med, och tillsammans med sin kollega Gil Privick registrerade han patent på sin uppfinning. De får till ett möte med biltillverkaren Ford, som är intresserad av hans uppfinning och vill börja serietillverka den. Robert kräver att han själv ska tillverka alla exemplar i bilarna, vilket Ford ställer sig skeptisk till men som de till sist godkänner. De vill dock ha in ett demoexemplar av vindrutetorkaren, för att säkerställa att den inte är farlig innan den läggs till i bilarna. Föga förvånande meddelar Ford snart att de tänker avstå från att gå vidare med hans uppfinning, men bara något år senare upptäcker Robert att samma system nu finns som standard i en del nya bilar. Vad som hänt är förstås ganska uppenbart, men att som egenföretagare ge sig in i rättsprocesser med gigantiska företag som Ford är knappast någon trevlig upplevelse. Robert Kearns kan dock inte släppa taget, utan fortsätter en långvarig rättstvist mot Ford för patentintrång, trots att han på kuppen försummar sin fru och sina barn...

Det här är onekligen en fascinerande verklig historia, och det är absolut på sin plats med en film som uppmärksammar denne man och hans arbete. Därför är det också en välkommen film, även om jag misstänker att företagsledningen på Ford sannolikt inte tycker detsamma. Samtidigt låter det dock inte som ett särskilt intressant eller uttömmande ämne att bygga upp en hel film kring vindrutetorkare... Men Flash of Genius visade sig vara bättre än jag hade väntat mig, och är faktiskt en bra och intressant film. Storyn är visserligen i tunnaste laget, men det kompenseras av ett trovärdigt och genomarbetat personporträtt av Robert Kearns och en intressant historia som engagerar nästan hela tiden. Därför hålls också intresset vid liv, och med ett genomarbetat och verklighetstroget manus kommer man långt. Jag är inte säker på exakt hur nära de verkliga händelserna som filmen kommer, men då alla namn förblivit oförändrade och filmen gjorts i samarbete med Roberts Kearns änka, så borde man kunna förmoda att merparten ligger förhållandevis nära vad som egentligen hände. Det var antagligen inget märkligt med 1964 års mått mätt, men i dagens läge uppfattar man Robert Kearns som mer än lovligt naiv - jag skulle åtminstone inte släppa iväg demoex av min uppfinning utan ett vattentätt skriftligt kontrakt. Men det kan man förstås inte klandra filmmakarna för, då man givetvis bör hålla sig till vad som faktiskt hände. Och det är mycket möjligt att det inte alls upplevdes lika naivt på 1960-talet som idag.

Dock är jag inte odelat positiv till Flash of Genius, som trots allt har vissa brister varav åtminstone en del kanske kan förklaras med Marc Abrahams oerfarenhet som regissör. Periodvis är det en ganska seg film, och under vissa delar började jag tycka att det kändes lite tråkigt. Trots att filmen utspelas under lång tid, så händer det trots allt inte tillräckligt mycket för att motivera en speltid på närmare två timmar. Filmen hade med fördel kunnat kortas ner med minst en kvart, utan att förlora någonting väsentligt. Dramaturgiskt är det heller inte på något sätt en originell film, då den håller sig till de gängse mallarna för genren och går inte utanför traditionella dramaturgiska regler för den här sortens dramer med tydliga protagonister och antagonister. När det gäller verklighetsbaserade filmer är det förstås ganska oundvikligt, men trots allt hade det inte skadat med mer mångbottnade personporträtt. Den enda riktigt mångbottnade och genomarbetade personen är just Robert Kearns och till viss del hans fru Phyllis, medan de flesta andra blivit mer eller mindre endimensionella. Bland motståndarsidan porträtteras alla på Ford som stereotypa skurkar, men utan att känna till de verkliga händelserna närmare vågar jag inte uttala mig om det är rättvist eller inte. Jag saknar också att Roberts barn fått för lite utrymme, och det är först mot slutet som de framstår som egna individer som faktiskt spelar en betydelse för handlingen.

Jag tycker heller inte riktigt att manusförfattaren lyckats att på ett övertygande sätt förklara varför Robert Kearns blev så besatt av att fortsätta kämpa mot storföretagen. Det är klart att alla blir upprörda och sura om någon stjäl ens uppfinning, men de flesta skulle troligen inte försumma sin familj på det här sättet och fortsätta kämpa i flera år; något som trots allt måste kosta orimligt mycket pengar. Visuellt och tekniskt är det dock en mycket tilltalande film, med snyggt foto och övertygande scenografi. Flash of Genius lyckas på ett effektivt sätt att bygga upp en trovärdig tidskänsla från 1960-talet, även om enstaka missar förekommer. Bildspråket är starkt och effektivt, om än inte särskilt originellt. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och Greg Kinnear är lysande i huvudrollen, och gör en både stark och realistisk rolltolkning med många nyanser. Lauren Graham (mest känd som Lorelai i Gilmore Girls) är också mycket bra som hans fru Phyllis, även om hon ibland inte får alltför mycket att arbeta med. Även i övrigt är det bra och trovärdiga rollprestationer, där jag inte lyckats att upptäcka ett enda svagt kort. Flash of Genius tar absolut upp ett intressant ämne, och har blivit en engagerande och bitvis berörande film. Något mästerverk är det inte och en kortare längd hade sannerligen inte skadat, men det är en fascinerande och bra film. Det räcker inte längre än till en svag sjua, men är trots allt en film väl värd att se för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 2,40:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt engelsk text för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Jag uppskattar dock den engelska texten, som trots allt är alldeles för sällsynt vid DVD-utgåvor från SF. När man matar in DVD-utgåvan möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter och distributörsjingel. Därefter spelas ett flertal trailers för andra filmer. Dessa går att hoppa förbi genom att gå till nästa kapitel, men av någon outgrundlig anledning går det inte att trycka på menyknappen för att hoppa över allihopa. Vi kommer därefter till huvudmenyn som är rörlig och effektfull, men som tyvärr bara finns på engelska.

Som extramaterial hittar vi ett kommentatorspår till filmen med regissören Marc Abraham. Det är ganska intressant, och han tar upp mycket matnyttigt under filmens gång. Bland annat berättas en del om de verkliga händelserna och research inför filmen, vilket är intressant. Lite väl stor vikt läggs dock åt att beskriva tekniska lösningar, kameravinklar och dylikt som förmodligen inte intresserar alltför många. Dessutom låter det ibland lite egocentriskt, och det hade säkerligen blivit bättre om någon annan varit med på kommentatorspåret och gjort Marc sällskap; exempelvis manusförfattaren. Slutligen hittar vi ett flertal bortklippta scener, som kan ses med eller utan kommentatorspår med regissören. De är småtrevliga att se på, men tillför inte mycket och det är fullt förståeligt att alla dessa klippts bort. Kommentatorspåret till dessa scener är lite intressant då man får viss bakgrund till tanken bakom scenerna, men tyvärr har Marc inte alltför mycket värdefullt att komma med. I likhet med de flesta av SF:s DVD-utgåvor finns tyvärr ingen svensk text på något av extramaterialet. De bortklippta scenerna har dock engelsk, dansk och finsk text, vilket är betydligt bättre än ingenting. Men kommentatorspåren till båda filmen och de bortklippta scenerna har ingen textning alls, vilket kan ställa till med vissa problem då Marc Abraham periodvis inte talar alltför tydligt.

Recensionen skriven: 2 september 2009
Senast uppdaterad: 3 september 2009

Recensionen har lästs 3941 gånger av 2180 personer, sedan den 2 september 2009