Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Daley - Hallee Hirsh Lex - Allen Alvarado
Nathan - Corbin Bleu Melissa - Kristy Wu
Taylor - Lauren Storm Jackson - Johnny Pacar
Eric - Jeremy James Kissner Abby - Tani Lynn Fujimoto
Jory - B.K. Cannon Ian - Blade Rogers
Kapten Russell - John Kapelos

I många år har det varit populärt med filmer och TV-serier som på ett eller annat sätt handlar om personer som fastnar på öde öar, och inte lyckas komma därifrån. Allting började 1964 med den kultförklarade komediserien Gilligan's Island, som mig veterligen aldrig visats på svensk TV. I dagens läge är förstås Lost den mest kända serien i den kategorin, men i kölvattnet av Lost kom ett år senare ungdomsserien Flyg 29 saknas (som började produceras innan Lost) som i Sverige främst visats som del av sommarlovsprogram på SVT. Serien producerades i två säsonger plus en efterföljande långfilm, och alla dessa har nu släppts på DVD i Skandinavien. I skrivande stund är det dock bara den första säsongen som jag fått recensionsex på, och som denna recension därför åsyftar. I likhet med Lost handlar det om en flygkrasch - den här gången är det ungdomar från Los Angeles som ska på skolresa, men deras flygplan råkar ut för en olycka och kraschar på en obebodd ö någonstans i Stilla havet. Alla passagerarna - 10 stycken till antalet - och piloten överlever kraschen, men planet förstörs bortom räddning. I det första avsnittet beger sig piloten och tre av ungdomarna iväg för att utforska ön och försöka söka hjälp från eventuella andra boende på ön. Men de kommer inte tillbaka... Kvar är sju ungdomar, som nu måste klara sig på egen hand tills dess att de blir räddade - något som kan dröja, då planet i var kraftigt ur kurs när olyckan inträffade. Vi får här lära känna dessa barn och ungdomar, där alla utom en är 16 år gamla - den tuffa tjejen Daley, hennes 10-åriga lillebror Lex, den självsäkra Nathan, den lite blyga nykomlingen Jackson, den bortskämda tjejen Taylor, den lata Eric och självständiga naturtjejen Melissa.

När den här serien visades på SVT gav jag den aldrig en chans, då jag ärligt talat tyckte att den verkade totalt ointressant. Därför var det med blandade känslor som jag satte mig ner med denna TV-seriebox. Men det visade sig att jag dömde ut serien för tidigt, och aldrig gav serien den uppmärksamhet den förtjänar. För det visade sig, till min stora förvåning, vara en riktigt bra serie. Jämförelserna med Lost är förstås oundvikliga, då grundstoryn är snarlik och båda serierna dessutom spelats in på samma ö på Hawaii. Vid en första anblick kan man också tycka att Flyg 29 saknas är lite av en "light-version" av Lost - allt är gjord med mindre budget och enklare medel, och alla överlever flygkraschen utan dödsoffer. Men det hade förstås inte varit så lämpligt med barn- och ungdomsserier där mängder av människor dör, så det beslutet ter sig fullt logiskt. I och med ungdomsinriktningen blir det ibland också något menlöst, och vissa konflikter utvecklas inte fullt ut. Men det är framförallt på två punkter som den här serien skiljer sig från Lost, och båda dessa är positiva i mina ögon. För det första finns inga som helst tillbakablickar i Flyg 29 saknas, utan vi får bara följa den nutida handlingen på ön. Manusförfattarna har lyckats att på ett skickligt sätt få oss att lära känna rollfigurerna och vilka de var tidigare, utan att behöva förlita sig på tillbakablickar. Det är ett smart begrepp, som fler serier borde ta tillvara på. För det andra återfinns här inga av de övernaturliga aspekter som förekommer i Lost. Här finns inga övernaturliga väsen eller malplacerade isbjörnar, utan serien koncentrerar sig istället på de naturliga problem och faror som oundvikligen uppstår när man är fast på en öde ö; inte minst att skaffa mat och dryck för att kunna överleva. Det känns som rätt väg att gå, då de naturliga problemen är betydligt intressantare än övernaturliga aspekter vid sådana serier. Därför har också serien blivit realistisk och jordnära, och periodvis blir man nästan övertygad om att det händer på riktigt. I och med inspelningsplatsen, ön Oahu på Hawaii, erbjuds många vackra vyer och serien är snyggt filmad; om än ganska traditionellt utan alltför ovanliga bildspråkslösningar. Ett begrepp jag också uppskattar är att det minst en gång i varje avsnitt också skrivs ut vilken dag och tid på dagen vi befinner oss på, så att man vet hur länge ungdomarna varit fast på ön. Varje avsnitt utspelas under mellan en halv och en dag, och under de 13 avsnitt som säsongen består av hinner 10 dagar passera. Kvaliteten varierar lite mellan de olika avsnitten, och somliga känns lite mer som utfyllnad medan andra är högintressanta och gripande. Skådespelarinsatserna är överlag bra, trots att merparten är tämligen okända för gemene man. I dagens läge är Corbin Bleu säkerligen den mest kända, som efter att serien gjordes blivit känd genom Disney Channel-filmerna High School Musical 1 och 2 samt Jump In!. Han är alltid duktig, så även här, även fast jag medger att illusionen blir lidande då man alltid jämför honom med hans rollfigur i High School Musical. Mest imponerad är jag över Hallee Hirsh som Daley, Lauren Storm som Taylor och Kristy Wu som Melissa. Dessutom är det värt att uppmärksamma vid inspelningstillfället 9-åriga Allen Alvarado som Daleys lillebror Lex, som är förvånansvärt duktig för sin ålder och gör en stark och trovärdig rolltolkning. Jag är inte riktigt lika förtjust i Johnny Pacar som Jackson eller Jeremy James Kissner som Eric - de gör visserligen fullt godkända insatser, men spelar ibland något stelt och onaturligt; framförallt den sistnämnda. Även om serien har brister, tycker jag ändå att Flyg 20 saknas blivit en riktigt bra och genomarbetad serie, som håller förvånansvärt jämn klass mellan de olika avsnitten och förblir någorlunda intressant från första till sista avsnittet. Överlag tycker jag därför att serien blivit lite bättre än Lost, trots att jag aldrig kunnat drömma om att jag skulle tycka det. Det finns visserligen vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem, men inget av dessa förtar helhetsintrycket nämnvärt. För de som inte redan sett serien, kan jag därför helhjärtat rekommendera den. Har man redan sett avsnitten är det dock mer tveksamt om den håller att ses om, och i alla fall undertecknad skulle inte vilja se om avsnitten i första taget - lika lite som jag tycker att Lost håller att ses om. Jag ser verkligen fram emot att se vad som kommer att hända härnäst, och jag hoppas få möjlighet att recensera säsong 2 längre fram för att se om serien fortsätter att hålla samma höga klass.

DVD-utgåvan kommer i ett vanligt dubbelt DVD-fodral (keep-case), och består av två DVD-skivor. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, vilket är förvånansvärt för en TV-serie från 2005. Serien är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan, möts man av språkvalsmeny som följs av en kombinerad distributörsjingel och kortfattade engelskspråkiga varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren. Menyerna finns på alla fyra språken som serien textats på, vilket är mycket positivt. Ett lite märkligt begrepp är dock att alla avsnitt lagrats som en lång film och spelas efter varann, hellre än att lagras som separata avsnitt. Det får till följd att räkneverket aldrig nollställs mellan de olika avsnitten, och väljer man att spela upp ett specifikt avsnitt från menyn så kommer det även automatiskt att följas med de efterföljande avsnitten. Ibland är det lite irriterande, och jag hade föredragit om avsnitten lagrats individuellt då det blir mer praktiskt. Tyvärr finns inget extramaterial att tillgå. Det är tråkigt, även fast jag inte anser att det finns lika stort behov på sådant vid TV-serier som vid långfilmer.

Recensionen skriven: 28 augusti 2008
Senast uppdaterad: 28 augusti 2008

Recensionen har lästs 8374 gånger av 4365 personer, sedan den 28 augusti 2008