Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Viola - Fanny Bornedal Frederik - Jacob Ottensten
Alain - Bojan Navojec Leif Christensen - Kim Kold
Weksjø - Kurt Ravn Thomsen - Henrik Prip
Roald - Alexandre Villaume Silver - Anders Budde
Tonser - Daniel Engstrup Noller - Bob Anders
Jane - Helle Halsboe Presentatör/berättare - Sonja Richter

Den danska regissören Ole Bornedal har länge varit framgångsrik i hemlandet, genom filmer som bl.a. Nattvakten från 1994, dess amerikanska nyfilmatisering Nightwatch och Jag är Dina. Häromåret satsade han delvis på en ny genre genom Min fröken är en utomjording, och under 2009 var det dags igen. Hans senaste film handlar bl.a. om främlingsfientlighet och har fått den något kryptiska titeln Fräls oss ifrån ondo. Filmen gick upp på svenska biografer i oktober, och har nu släppts på DVD. Här kretsar handlingen kring flera parallella familjer och personer i ett samhälle på Västjylland. Den stora stjärnadvokaten Johannes är gift med lärarinnan Pernille, och de har två barn. Efter en tid i storstäder har de nu flyttat tillbaka till Johannes barndomsort, och flyttar in i ett nyinköpt stort hus. De har anlitat flyktingen och asylsökande Alain för att hjälpa till med renoveringen, som försöker att lämna en hård erfarenhet på Balkanöarna bakom sig. Det har inte gått fullt lika bra för Johannes struliga bror Lars, som jobbar som lastbilschaufför men föredrar att supa och slåss. Han bor tillsammans med sin flickvän Scarlett, som just blivit gravid, men som han ändå har en viss förkärlek att misshandla. En dag förändras allt när Lars i berusat tillstånd råkar köra på sin chefs fru Anna, som dör på kuppen. Då det inte finns några vittnen ser han till att försöka komma undan med det hela, genom att plantera bevis som istället ska peka ut Alain som gärningsman. Men Annas man Ingvar tycker inte alls om att Alain verkar ha dödat hans kära fru...

Fräls oss ifrån ondo är onekligen en annorlunda och originell film, som framförallt sticker ut med sitt annorlunda bildspråk och berättarteknik. En för oss okänd kvinna agerar synlig berättare, och vi får vid tillfällen se henne när hon presenterar rollfigurerna och vad som ska hända. Dessutom har filmen ett annorlunda bildspråk, med nedtonade och urblekta färger som bitvis nästan ser svart-vit ut. Det är ett annorlunda begrepp, men ibland får det motsatt effekt då man ibland får en lite distanserad känsla och inte riktigt kommer någon inpå livet. Det är svårt att argumentera mot att grundstoryn är intressant, och visst är det ett viktigt och fascinerande ämne som Ole Bornedal tar upp. Därigenom har filmen blivit både stark och fascinerande, och överlag är det trots allt ganska engagerande. Intresset hålls vid liv under en majoritet av filmen, och det har blivit förhållandevis minnesvärt. Inledningsvis känns filmen en smula rörig, då den okända berättaren presenterar många rollfigurer i ett rasande tempo, och det blir ett lite för stort persongalleri för att hålla isär alla.

Men när den väl kommer igång, så fungerar det riktigt bra och man bryr sig om de inblandade. Det finns onekligen en del stereotypa karaktärer och klichéer, och många rollfigurer har blivit ganska endimensionella. Under en stor del av tiden känns Lars som alltför överdriven och platt, utan några försonande drag, men det finns ljusglimtar då man kan ana lite mer substans än det först verkat. I övrigt är det dock bara Pernille och Johannes som blivit någorlunda mångbottnade, medan alla andra är mer eller mindre endimensionella. Man kan också ifrågasätta varför nästan alla kvinnor beter sig som viljelösa våp, som knappt verkar ha förmåga att tänka själva. Men trots det är det fullt godkända karaktärsbeskrivningar, där merparten känns ganska äkta och där man bryr sig om utgången. Om bara hela filmen hade hållit sig kvar i samma lugna och fina stil som den första timmen, så hade allt varit frid och fröjd. Men under den sista halvtimmen spårar allting ur rejält. Den hittills så realistiska och fina stilen försvinner helt, och allting börjar kretsa kring våld, våld och ännu mera våld. Mot slutet börjar Quentin Tarantino mer och mer att framstå som en nedtonad och stillsam regissör i jämförelse, och överdrivet onödigt våld är bara förnamnet.

Det verkar som att manusförfattaren, i sin iver att skapa en oförutsägbar film, istället har gått alldeles för långt och resultatet har blivit en stor oseriös sörja. Då tappade jag helt intresset, och det blev alltför oengagerande. Under den sista halvtimmen uppstår också stora logiska luckor, och trovärdigheten sjunker till botten. Bland annat verkar det minst sagt skumt varför man i ett stort hus vare sig verkar ha fast telefon eller en enda fungerande mobiltelefon. Jag har också svårt att tro varför en stad tydligen bara har en enda polisbil och bara två poliser som alltid följs åt så långt ögat når. Mot slutet börjar också en del märkliga förklaringar blandas in, som jag inte får att gå ihop. När filmen är slutet återstår därför en rad obesvarade frågor, och jag får en närmast antiklimaktisk känsla. Jag kände mig därför lite lurad. Då filmen under den första timmen är så allvarlig och tar upp så intressanta ämnen, så borde man kunna förutsätta att det bör leda till någonting och ge någon form av poäng. Men det gör det tyvärr inte, och i slutändan känner jag mig istället alltmer likgiltig; något som säkerligen inte var filmmakarnas avsikt.

Fräls oss ifrån ondo erbjuder dock snyggt foto med en del vackra vyer och detaljerade naturskildringar. Bildspråket är såväl originellt som effektfullt, även om det ibland blir lite väl konstlat och känns lite smått overklig. Man kan tycka att det borde finnas en viktig tanke bakom om man ska använda ett så annorlunda bildspråk, men det verkar det inte finnas här. Filmen innehåller en del stämningsfull musik, som hjälper till att sätta rätt känsla utan att ta överhanden. Skådespelarinsatserna fyller sin funktion, men det är få riktiga höjdare. Jens Anderssen spelar i grund och botten bra som Lars, men har en tendens att spela över. Den ursprungligen norska sångerskan Lene Nystrøm (en gång i tiden medlem i gruppen Aqua) spelar riktigt bra och naturligt som Pernille, medan stå-uppkomikern Lasse Rimmer däremot gör en ganska stel och opersonlig rolltolkning som Johannes och inte riktigt lyckas att väcka liv i karaktären. Mogens Pedersen spelar över å det grövsta som Ingvar, och känns inte äkta för fem öre. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om Bojan Navojec som Alain. Om rollfiguren ska föreställa vara förståndshandikappad, så spelar han rollen utmärkt, för det är i alla fall intrycket jag fick. Om det däremot inte är meningen, så har Bojan totalt misslyckats. Däremot förtjänar regissören en eloge för att ha valt mer okända skådisar än de överutnyttjade skådespelare som vi oftast ser i skandinaviska filmer. Fräls oss ifrån ondo är inte alls en dålig film på något sätt. Den första timmen är bra och riktigt stark, och tar upp intressanta ämnen på ett fascinerande sätt. Men helhetsintrycket sjunker avsevärt under upplösningen, då det blir alltför överdrivet och tillskruvat samtidigt som trovärdigheten sjunker rejält. Då blir det också så oengagerande och tråkigt, så jag började känna att en stor del av syftet med filmen gick förlorad. Fortfarande är det visserligen sevärt och bitvis bra, men trots den fina tanken har det tyvärr blivit en alltför lättförglömlig och menlös film som inte lämnar annat bestående intryck än en allmän besvikelse. Det borde ha kunnat bli en riktigt bra film utifrån samma story, men nu stannar mitt betyg på en svag femma.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1 (omslaget anger dock felaktigt 1,78:1), vilket innebär smala svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora svarta fält på en 4:3-TV. Två olika danskspråkiga ljudspår erbjuds; DTS i 5.1 samt Dolby Digital i vanlig stereo. Av någon outgrundlig anledning finns alltså inget Dolby Digital-spår med 5.1-ljud, så om man råkar ha en DVD-spelare eller förstärkare som inte stödjer DTS (vilket visserligen de flesta gör, men som trots allt är en frivillig del av standarden) så kan man alltså inte få något annat än vanligt stereoljud. Bild- och ljudkvaliteten är bra. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny där svenska och norska är enda alternativen. När man valt språk spelas en alltid lika irriterande amerikansk anti-piratpropaganda upp i 50 sekunder. Av någon outgrundlig anledning går det inte att vara sig hoppa förbi reklamen eller ens spola på bild, vilket resulterar i att de flesta lär vara rejält irriterade innan man äntligen kan göra något. Därefter möts man av huvudmenyn, som är effektfull och stilren och återges på svenska. Efter filmens slut visas varningstext på det språk man valt textning på. Till skillnad från de flesta andra DVD-utgåvor från Warner Home Video visas här enbart varningstext för just det språket och inte alla andra språk, vilket är mycket tacksamt. Tyvärr finns inget extramaterial överhuvudtaget, vilket är beklagligt.

Recensionen skriven: 15 januari 2010
Senast uppdaterad: 15 januari 2010

Recensionen har lästs 4074 gånger av 2304 personer, sedan den 15 januari 2010