Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Ramatoulaye Ly Oksana Denys
Li Xin Luca Da Silva
Djenabou Conde Andréa Drazic
Andromeda Havrincea Naminata Kaba Diakite
Agniezka Zych Daniil Kliashkou
Brigitte Cervoni

I Julie Bertuccellis dokumentär Franska för nybörjare får vi följa en förberelseklass för invandrare under läsåret 2011 - 2012 på skolan Grange aux Belles i Paris; en klass där flyktingar och andra nyanlända i åldern 11 - 15 år går för att lära sig det franska språket tillräckligt för att senare kunna övergå till traditionell skola. Eleverna har kommit från så vitt skilda länder som Nordirland, Kina, Ukraina och Senegal och av vitt skilda anledningar - somliga har föräldrar som övertalat dem att flytta dit för att lära sig ett till språk, medan andra har flytt från förtryck och krig. Julie Bertuccelli följer eleverna under ett helt läsår, och vi får följa lektioner och raster precis som de är utan någon yttre påverkan.

Franska för nybörjare är absolut en intressant film, och att skildra invandrare på det här sättet är både välkommet och fascinerande. Det finns säkerligen många människor som skulle vinna på att se filmen, för här finns mycket att lära sig och det är tänkvärt att få se och höra elever berätta om sina bakgrunder. Allt sker intimt och närgånget, och det har blivit tänkvärt utan att någonsin komma med pekpinnar. Eleverna behandlas med respekt, och några av dem får vi lära känna ganska väl. Vi får också en inblick i varför de har problem i skolan, och hur verkligheten egentligen ser ut. Det är lärorikt och samtidigt underhållande. Det är också fint att se hur elever med så vitt skilda bakgrund kan komma varandra nära. Filmen tar också upp intressanta och viktiga ämnen som migration, tillhörighet och rasism.

Regissören Julie Bertuccelli har valt att snarast fungera som "fluga på väggen", och filmar därför både lektioner och raster i skolan under en längre tid. Inga intervjuer för själva filmen har gjorts, utan vi får bara se vad som faktiskt händer med elever och lärare i den aktuella klassen. Överlag är det ett smart grepp, och gör att allting upplevs naturligt och jordnära utan att någonsin bli konstruerat. Men ibland uppstår också vissa problem genom det upplägget, då vi under exempelvis kvartssamtal får se personer vi inte har en blekaste aning om vilka de är. Inga presentationer sker, och heller inga bakgrundshistorier som inte framkommer naturligt i samtalen, så ibland kan vi bara gissa oss till saker och ting hänger ihop. Det är också märkligt att filmen aldrig ens har med namnskyltar på eleverna, som gör att vi bara får höra deras namn om det förekommer naturligt i samtalen - det gör att man alltför ofta inte kommer ihåg vad någon heter i efterhand, och gör också att man vid några tillfällen blandar ihop vem som är vem.

Tyvärr är Franska för nybörjare också en ojämn film. Ofta är det mycket intressant, fascinerande och berörande; då vi får höra mer om elevernas bakgrunder och var de kommer ifrån. Men lite för ofta får vi istället ödsla en massa värdefull tid på att höra diskussioner under klasser eller raster om absolut ingenting, där det mest handlar om att småprata i flera minuter. Det upplevs i och för sig naturligt och äkta, men blir ibland ganska tråkigt då ingenting av värde framkommer. Jag hade önskat att den tiden istället kunnat användas till att få lära känna eleverna bättre, och få veta mer om deras bakgrunder och framtidsplaner. Jag förstår för all del tanken, men bara för att man inte lägger sig i samtalen utan filmar allt som det faktiskt händer, så betyder det ju inte att man måste ta med allt i den färdiga filmen - var Bertuccelli i klassen ett helt år, så måste hon ju ha fått med många timmars material som inte kommit med, så jag ifrågasätter hennes urvalsprocess vid redigeringen.

När det gäller dokumentärer av det här slaget är det också svårt att undkomma den stora "elefanten i rummet" så att säga - nämligen hur naturliga och äkta alla egentligen är, när de förstås är fullt medvetna om att en kamera i rummet filmar allt. Jag känner i alla fall ingen som jag med någon form av visshet skulle kunna säga inte skulle påverkas av att bli filmade, så fastän det upplevs naturligt kan man ju med all rätt fråga sig om alla verkligen är naturliga och ärliga om allt. I början får vi exempelvis se några scener i ett badhus med vad som måste vara världens mest opedagogiska simlärare, så jag vågar inte ens tänka tanken på hur han måste vara när han inte blir filmad... Det är också svårt att få något riktigt grepp om klassföreståndaren Brigitte Cervoni, som oftast verkar vara mycket vettig och pedagogisk - men åtminstone med svenska mått mätt upplever jag det horribelt att ens tänka tanken på att offentligt ingående diskutera elevers skolresultat så att hela klassen hör det... Går det verkligen till på det sättet i Frankrike, eller är det bara den här lärarinnan som gör så...?

Franska för nybörjare är en bra men tyvärr ganska ojämn film. I sina bästa stunder är det både lärorikt, gripande och intressant; och vi får en värdefull inblick i andra länder, kulturer och religioner. Därför skulle filmen nog passa utmärkt att visas i skolor, och alla kan vi nog lära oss något av den här inblicken i en fransk skolklass. Men nästan lika ofta blir det utdraget och rentav tråkigt, då vi får följa poänglösa diskussioner om ingenting i vad som känns som en evighet. "Mycket väsen för ingenting" helt enkelt. Jag hade hellre velat lära känna de olika eleverna, för somliga får vi bara skrapa på utan på utan att få någon ordentlig inblick i. På gott och ont får vi exempelvis lära känna de kvinnliga eleverna betydligt bättre än de manliga, som vi i många fall knappt får veta någonting alls om. Det känns också som att regissören velat blunda för skolproblem, och helst hellre vill framhäva hur perfekt den franska skolan är; och en duktig dokumentärfilmare borde vara mer nyanserad än så... Jag har därför svårt att riktigt avgöra vad jag ska tycka om filmen, som å ena sidan är mycket intressant och gripande men å andra sidan lider av en del ganska stora brister. Sevärt är det dock hursomhelst, varför jag efter moget övervägande väljer en svag sjua i betyg - förvisso långt ifrån fy skam, men samtidigt tråkigt då filmens bästa stunder hade förtjänat ett mycket högre betyg än så.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på franska. Filmen har svensk text, men inga andra språk alls. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Då mina kunskaper i franska är närmast obefintliga kan jag inte bedöma översättningen, men jag hittar i alla fall inget som känns ologiskt. Dock blir det problematiskt att översätta en sådan här film, som åtminstone till viss del fokuserar på grammatik och stavning, som förstås blir omöjligt att översätta till något annat språk. Den svenska texten är lagom stor och lättläst. Efter inmatning av skivan möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny återfinns vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en prisbelönad film som denna.

Recensionen skriven: 1 september 2016
Senast uppdaterad: 1 september 2016

Recensionen har lästs 2451 gånger av 1335 personer, sedan den 1 september 2016