Drax - Dave Bautista Nebula - Karen Gillan
Ego - Kurt Russell Mantis - Pom Klementieff
Yondu - Michael Rooker Kraglin - Sean Gunn
Ayesha - Elizabeth Debicki Taserface - Chris Sullivan
Stakar Ogord - Sylvester Stallone Nova Prime - Glenn Close
Tullk - Tommy Flanagan Zylak - Alex Klein

Serietidningsjätten Marvel Comics har skapat en lång rad superhjältar genom åren, som alla har haft sitt ursprung i någon av Marvels många serietidningar. Bland deras skapelser finns Spindelmannen, Hulken, X-Men, Transformers, Fantastiska fyran, Iron Man och Captain America. Sedan början av 2000-talet har superhjältegenren fått nytt liv, och otaliga filmer (främst spelfilmer) som bygger på gamla serietidningar med Marvels klassiska karaktärer har sett dagens ljus. 2014 fick vi lära känna Guardians of the Galaxy, baserad på en av Marvels mer kortlivade serier från 2008, och nu är det dags för en uppföljare.

Peter Quill och hans udda team med superhjältar - rymdlönnmördaren Gamora, den oförutsägbara tvättbjörnen Rocket med attitydproblem, jätten Drax och trädvarelsen Groot som nu blivit en baby - hyllas som hjältar efter händelserna i den första filmen. De utför ett uppdrag för Sovereign-folket, men får dem emot sig efter att Rocket "råkat" stjäla deras värdefulla batterier. Dessutom stöter de på Gamoras måttligt fredliga syster Nebula. Teamet får oväntat hjälp av en äldre man som identifierar sig som Ego, som på egen hand lyckas att döda alla Sovereign-personer efter dem. Ego presenterar sig som Peters biologiska pappa; en man han alltid undrat vem det var och som nu dyker upp från ingenstans. De följer med till Egos hemplanet, en planet där han levt ensam merparten av sitt liv med den empatiska tjänaren Mantis som enda sällskap, men alla i teamet är inte lika övertygade om att man verkligen kan lita på Ego...

Den första Guardians of the Galaxy var en oväntat bra film, som trots mina farhågor visade sig vara en av Marvels bättre filmer från senare år. Därför hade jag ganska höga förväntningar inför en uppföljare, och glädjande nog infriades dessa. Guardians of the Galaxy - Vol 2 visade sig vara en värdig uppföljare, som är minst lika bra som dess föregångare; kanske rentav snäppet bättre. Storyn är intressant, och manusförfattarna har lyckats att få ihop en fascinerande och omfattande historia som bibehåller samma stil och känsla som den första filmen, men utan att kännas som plagiat. Det är onekligen ganska likt, men tillräckligt mycket skiljer så att även den här filmen blir lyckad utan att upplevas upprepande.

Det är en engagerande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt, varför man sitter som klistrad i biosalongen hela tiden. Det är hyfsat spännande och bitvis finns en påtaglig intensitet som jag uppskattar. Tempot är föredömligt högt, och det händer något nästan hela tiden; samtidigt som filmen även tar tid på sig att ta med mer lugna scener och karaktärsutveckling. Det uppskattar jag, och filmen har en lyckad kompromiss mellan mer lugna scener och hisnande action. Det är också trevligt med en film som för en gångs skull har fängslande actionsekvenser, som faktiskt fyller sin funktion och som inte bara går ut på att visa action för sakens skull. De actionscener som förekommer här fungerar därför oväntat bra, och det blir aldrig tråkigt på samma sätt som jag brukar känna inför väldigt många actionfilmer.

Precis som i ettan finns här också rikligt med charm, och det är en ganska rolig film. Stämningen lättas upp med välplacerad och lyckad humor, varför man får skratta då och då åt rollfigurer och repliker. Samtidigt gör humorn aldrig att filmen upplevs oseriös eller flamsig, utan fyller sin funktion och används främst för att lätta upp stämningen utan att upplevas malplacerad. Rollfigurerna är mångfacetterade och intressanta, och vi får lära känna de flesta på ett övertygande sätt. Både Peter, Gamora och Rocket får fler nyanser än i den första filmen, och det uppskattar jag. Groot har också blivit oerhört charmig, och fungerar bättre här i babyform än i mer fullvuxen version i den första filmen. Precis som i ettan tycker jag dock sämre om Drax, som inte alls känns lika nyanserad som de övriga karaktärerna och vars syfte för handlingen är mer begränsat. Däremot är Mantis ett värdefullt tillskott, som är en nyanserad rollfigur, även om jag hade velat se ännu mer av henne. Det är också välkommet att få lära känna Nebula betydligt mer än de fåtalet scener där hon medverkade i den förra filmen. Hon har äntligen blivit en mångfacetterad rollfigur, som inte alls är helt svartvit längre.

De flesta av Marvels filmer har tyvärr blivit lite för långa för sitt eget bästa, och Guardians of the Galaxy - Vol 2 är tyvärr inget undantag. Filmen har förvisso en intressant och förhållandevis omfattande historia, men drygt två timmar och en kvart är ändå i mesta laget. Länge fungerar det riktigt bra, men mot slutet blir det för mycket av det goda då slutstriden håller på för länge. Då känns det bitvisd som att regissören mest är ute efter att frossa i datoranimerade specialeffekter, och det var förmodligen inte avsikten. Filmen hade nog vunnit på att kortas ned med runt en kvart, så att man fortare kommer till kärnan utan att fokusera på storslagna effekter.

Det förekommer också en och annan logisk lucka, och vissa rollfigurer genomgår förändringar som inte upplevs helt trovärdiga. Dessutom känns Gamora lite mer osynlig och passiv än i den första filmen, och det känns inte som rätt väg att gå. Det är också olyckligt att filmen förutsätter att alla kommer ihåg allt som hände i den första filmen, utan någon som helst introduktion eller inledning. Det var ju trots allt nästan tre år sedan, så då känns det knappast rimligt att alla ska ha den filmen i färskt minne.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk. Jag uppskattar att filmteamet för en gångs skull inte satsat på skakig handkamera vid actionscenerna, så att man både blir yr och inte har en chans att se vad som händer - vi har sett alltför många sådana actionfilmer på senare år. Specialeffekterna är också övertygande och påkostade. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Chris Pratt gör en riktigt bra insats som Peter, och Zoe Saldana är mycket bra som Gamora. Bradley Cooper är som vanligt bra, och nu när vi slipper se honom är till och med Vin Diesel bra som trädvarelsen Groot. Karen Gillan och Pom Klementieff är också mycket bra, men Kurt Russell känns lite mer stereotyp i sin porträttering. Och Sylvester Stallone kan väl ingen beskylla för att vara någon storslagen karaktärsskådespelare...

Jag valde att se den här filmen i 2D-version, och kan därför inte uttala mig om 3D-effekternas kvalitet. Men då originalfilmen från 2014 inte var särskilt imponerande i 3D har jag svårt att tro att den här filmen skulle vara något undantag; i synnerhet som även denna inte är inspelad i 3D utan bara efterkonverterad. Hursomhelst kan det knappast vara värt att ha på sig tunga och obekväma 3D-glasögon i över två timmar för en och annan scen med häftiga effekter; i synnerhet för de biografer som i likhet med Skellefteå använder sig av 3D-system med aktiva glasögon (vilket oundvikligen medför betydligt tyngre sådana).

Guardians of the Galaxy - Vol 2 är en riktigt bra och underhållande film, som om möjligt faktiskt är snäppet bättre än ettan. Trots en kvarts längre speltid upplevs filmen inte lika utdragen, och den har både spänning, humor och rikligt med charm. Här finns ett visst djup och en del berörande scener, samtidigt som actionsekvenserna för en gångs skull är engagerande och välgjorda. Jag uppskattar den genomtänkta humorn, som tillsammans med den udda stilen gör att filmen växer till en av Marvels bästa filmer på senare år. Men det är synd att Marvel alltid verkar känna sig tvingade att göra alla filmer minst en kvart längre än de faktiskt hade behövt vara, och dessutom har inte alla rollfigurer fått det djup jag hade önskat. Så visst hade filmen vunnit på ett mer finslipat manus, men det är ändå en bra och välgjord film som är ännu bättre än jag hade väntat mig. Filmen är väl värd att se för alla som uppskattar Marvels andra filmer - och till viss del kanske även andra - och förtjänar en ganska stark sjua i betyg. Om ni ser filmen på bio, se till att stanna kvar i salongen under alla eftertexter. Då och då under eftertexterna visas nämligen flera ytterligare scener, som avslutas med en sista scen efter alla sluttexter.

Recensionen skriven: 25 april 2017
Senast uppdaterad: 25 april 2017

Recensionen har lästs 2706 gånger av 1563 personer, sedan den 25 april 2017