Kortfattade recensioner

David - Anders Danielsen Lie Eva - Bahar Pars
Flora - Inesa Dauksta Kian - Kian Hansen
Anna - Renate Reinsve Mahler - Bjørn Sundquist
Elias - Dennis Østby Ruud Läkaren - Hedda Munthe
Tora - Bente Børsum Elisabet - Olga Damani
Peter - Jan Hrynkiewicz Begravningsentreprenören - John Ajvide Lindqvist

Ett mystiskt strömavbrott inträffar i Oslo, och i samband med det blir alla bilar och trafikljus tokiga. Därefter är inte allt sig likt längre, då döda plötsligt vaknar till liv; men dock inte helt sig lika från innan. Anna har förlorat sin son, men hennes pappa gräver upp hans lik från graven då han plötsligt fått liv. Pappa David och Eva lever ett stillsamt familjeliv med två barn, tills Eva dör i en bilolycka; men vaknar mystiskt till liv på sjukhuset. Och pensionären Tora har precis begravt sin fru Elisabet, när hon plötsligt vaknar till liv.

Jag har tyvärr inte läst John Ajvide Lindqvists roman från 2005, men i och med att Låt den rätte komma in var så lyckad hade jag höga förväntningar inför Hanteringen av odöda. Kanske för höga, för jag kan inte påstå att jag blev överbegeistrad av filmen. Den är för all del intressant och tekniskt välgjord, och det är en helt okej film; men inte så mycket mer än så. En del beståndsdelar uppskattar jag verkligen, och framförallt uppskattar jag skildringen kring familjen med David, Eva och deras barn; de i särklass mest intressanta rollfigurerna i filmen och de enda som man faktiskt bryr sig om.

Men helheten är inte lika bra som dess delar, och den röda tråden är begränsad då det handlar om tre olika berättelser som aldrig vävs ihop med varandra och som heller inte riktigt leder någonstans - det blir lite för ouppklarat, och med många frågetecken. Mest meningslös är berättelsen om den äldre kvinnan Tora och hennes odöda fru, där vi aldrig får veta någonting överhuvudtaget om paret och där vi heller aldrig känner något för Tora. Den tredje berättelsen om Anna, Mahler och den odöda pojken placerar sig mitt emellan, som hade kunnat bli verkligt berörande men som trots en del nyanser sällan blir det.

Någon alltför otäck film är det inte, utan det rör sig om ett lågmält och subtilt rysardrama. Man blir aldrig rädd, och här finns inga klassiska skräckfilmsgrepp, men väl en hyfsad obehagsstämning som ligger i från början till slut. Det uppskattar jag, och det gör att filmen fungerar även för de som inte alls tycker om skräckfilmer. Värre är det dock med det faktum att det heller aldrig blir särskilt engagerande, och att man får en viss distans till händelserna och därför aldrig riktigt får lära känna någon. Det blir helt enkelt lite för ytligt, och vi får aldrig den djupare inblick i rollfigurerna som hade behövts för att faktiskt dras in i handlingen till fullo.

Det blir ändå intressant och småläskigt, men sällan fullt så engagerande som jag hade önskat. Många frågetecken uppstår också, och vi får aldrig någon klarhet i hur omfattande fenomenet med personer som vaknat till liv egentligen är - då det pratas om att upprätta ett kriscenter på sjukhuset kan man förmoda att det inte bara rör sig om just dessa tre fall, men hur många fler och vad gör egentligen sjukvårdspersonal och myndigheter åt saken...?

Hanteringen av odöda är en helt okej och tekniskt mycket välgjord film, med ett utmärkt foto och fantastiska skådespelare - Anders Danielsen Lie är som alltid utmärkt, och Renate Reinsve gör allt som går av den underutvecklade rollen. Musiken känns övertydlig, vilket är egendomligt då allting annat är lågmält och ibland rentav svårbegripligt. En del scener är mycket starka och minnesvärda, och jag hade velat se mer av David och Eva; de mest intressanta rollfigurerna men som inte riktigt får det utrymme och det djup som hade behövts. Det är intressant och fascinerande, men helheten är inte lika lyckad som vissa beståndsdelar; och överlag blir man sällan så berörd eller engagerad som jag hade önskat. Kanske fungerade den här berättelsen bättre i bokform, för det är helt klart inte lätt att filmatisera en 400 sidor tjock roman och bibehålla allt väsentligt; så jag kan tänka mig att det kan vara en del som gått förlorat vid överföringen till film, och att boken upplevdes mer djupsint. Men trots den fina stämningen och den intressanta storyn blir det sällan så mycket mer än okej - så sevärt, men inte ens i närheten av samma klass som Låt den rätte komma in; och jag kan i slutändan inte rättfärdiga mer än en hyfsat stabil sexa i betyg. Tråkigt, då det hade kunnat bli så mycket bättre utifrån samma berättelse.

Recensionen skriven: 26 januari 2024

Recensionen har lästs 326 gånger av 264 personer, sedan den 26 januari 2024