Regi: Daniel Barber
Manusförfattare: Gary Young
Harry Brown - Michael Caine Inspektör Alice Frampton - Emily Mortimer
Leonard Atwell - David Bradley Terry Hicock - Charlie Creed-Miles
Kommissarie Childs - Iain Glen Stretch - Sean Harris
Noel Winters - Ben Drew Marky - Jack O'Connell

En genre som blivit allt vanligare med åren är så kallade hämnarfilmer, där en enskild (oftast) man i egenskapade medborgargarden tar sig an uppdrag att hämnas på någon eller rensa upp i någon stad. Det senaste exemplet i genren är dock mer realistisk än vanligt, och bakom Harry Brown står den brittiska regissören Daniel Barber som 2007 blev Oscarsnominerad för sin kortfilm The Tonto Woman och som nu begår sin långfilmsdebut. Den pensionerade marinkårssoldaten Harry Brown lever ett stillsamt liv i en av Londons mer våldsamma förorter, och han oroar sig över över de gatugäng som tagit över samhället på ett alltmer våldsamt sätt. Hans fru är död, och hans enda vän Leonard driver en bar. När Leonard blir mördad av ungdomsligisterna och polisen inte verkar ha några spår, inser Harry att enda chansen att skipa rättvisa är att ta lagen i egna händer och själv ta reda på vem som mördat hans vän.

Den här filmen är inte alltför originell, och grundstoryn har vi sett förut. Men Harry Brown har ändå en ny ton och annorlunda upplägg, som gör att den trots allt känns fräsch och åtminstone lite nyskapande. Det är absolut en intressant story, och filmen lyckas på ett skickligt sätt att förmedla en deprimerande känsla och en övertygande atmosfär. Det här är sannerligen ingen upplyftande film, utan är mörk, dyster och deprimerande. Men överlag känns den ändå riktigt realistisk, och det är en trovärdig premiss som presenteras. Visst finns det undantag, men merparten av filmen är trovärdig utan större luckor. Harry Brown är också ganska spännande, och förblir engagerande och fängslande nästan hela tiden. Harry Brown är en intressant och mångbottnad karaktär, som vi får lära känna på ett bra sätt. De flesta övriga är dock ganska endimensionella, och den enda övriga med någotsånär djup är kriminalinspektören Alice, som känns mänsklig och åtminstone en smula nyanserad.

Det största problemet är att ungdomarna i staden blivit så stereotypa och endimensionella som det överhuvudtaget är möjligt. De framstår samtliga som helt vidriga och omänskliga, utan minsta lilla försonande egenskaper. Det medför tyvärr vissa problem med budskapet, och gör att filmen inte blivit lika djup som den annars hade blivit. När alla ungdomarna är så oerhört vidriga får vi inte en chans att se historien från mer än en sida, och det medför nästan oundvikligen att alla tittare kommer att "heja" på Harry; hur långt han än går. Här finns ingen chans att fundera över om det verkligen är rätt att ta lagen i egna händer, utan storyn verkar uppenbart styrd till att Harry gör allting rätt då manusförfattarna gjort honom sympatisk, alla ungdomar extremt osympatiska och polisen dessutom ganska oduglig. Det är tråkigt, då det utifrån den här storyn funnits potential till att baka in moraliska frågor så att det kunnat bli en tänkvärd och djup film.

Men under den första halvan fungerar det ändå riktigt bra. Storyn är visserligen lite tunn och bitvis känns det segt, men det är ändå engagerande och bitvis berörande. Det förblir intressant och realistiskt, och man kan verkligen känna Harrys växande frustration när gängungdomarna tar allt större utrymme i staden och ingen gör något åt det. Det fungerar riktigt bra, och känns såväl övertygande som fängslande. Men tyvärr är filmens andra halva inte lika lyckad som den första, då storyn blir tunnare och det nästan uteslutande börjar handla om Harrys hämndaktion. Det blir snabbt lite tjatigt, och egentligen händer inte alltför mycket.

Men framförallt stör jag mig över det extrema upplopp som uppstår under de senare delarna, då ett fullblodat krig bryter ut och det blir rent upplopp mellan alla parter. Det känns tyvärr alltför osannolikt och tillspetsat, och dessutom är detta överdrivna krig inte alls nödvändigt för storyn. Det har egentligen ingen funktion för handlingen eller karaktärerna, och medför bara att det känns som alldeles för mycket.

Då börjar även polisen att framstå som ännu mer oduglig än tidigare, och vissa trovärdighetsproblem uppstår. Överlag märker man också att manusförfattaren haft svårt att fylla upp speltiden, och att storyn inte riktigt räcker till. En del scener är onödiga, och många andra räcker längre än de hade behövt, vilket resulterar i en del sega och långsamma partier - inte nödvändigtvis ett problem i dramer, men något som inte riktigt passar in i thrillers.

Filmen erbjuder ett snyggt foto, med ett starkt bildspårk och ett imponerande sinne för detaljer och bildkomposition. Skådespelarinsatserna är också bra, och i synnerhet Michael Caine är riktigt bra i huvudrollen. Även i övrigt är det bra skådisar, och bl.a. Emily Mortimer spelar som vanligt bra. Jag är inte lika imponerad över Charlie Creed-Miles som polisinspektören Terry Hicock, som har en förkärlek att spela över och som dessutom ger ett stereotypt och opersonligt intryck.

Harry Brown har ingen originell story, men kompenserar det genom en del nya grepp och en unik lågmäld stil som gör att filmen ändå känns relativt ny i sammanhanget. Det är en intressant och välgjord film, som är både spännande och engagerande. Men tyvärr är filmen också onödigt våldsam, och känns väldigt rå och brutal. Det är också för många endimensionella rollfigurer, som överlag resulterar i att det som hade kunnat bli djupt och tänkvärt istället bara stannar vid spännande underhållning för stunden. Då filmen ibland också känns alltför överdriven och tillspetsad, så är det svårt att känna sig riktigt nöjd. Men det är på intet sätt en dålig film, utan den förblir fullt sevärd, spännande och underhållande. Man vill hela tiden se vad som kommer att hända, trots att det inte direkt är en svår nöt att knäcka då det blivit ganska förutsägbart. Men som underhållning för stunden duger det utmärkt, och med de goda skådespelarprestationerna stannar betyget på en stark sexa.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär halvsmå svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora fält på en 4:3-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter kommer vi direkt tll en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 5.1. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt då jag hade velat höra mer om tanken bakom filmen och inspelningen.

Recensionen skriven: 17 september 2010
Senast uppdaterad: 17 september 2010

Recensionen har lästs 3783 gånger av 1993 personer, sedan den 17 september 2010