Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Lily - Dakota Fanning Rosaleen - Jennifer Hudson
Augusti - Queen Latifah Juni - Alicia Keys
Maj - Sophie Okonedo T. Ray - Paul Bettany
Zach - Tristan Wilds Neil - Nate Parker
Greta - Shondrella Avery Deborah - Hilarie Burton
Violet - Sharon Morris

Den amerikanska författaren Sue Monk Kidd har ända sedan 1988 skrivit olika former av tidningsartiklar och memoarer, men debuterade inte med sin första roman förrän 2003. Debuten blev Honungsbiets hemliga liv, som i Sverige är förhållandevis okänd men som i många länder blivit bästsäljande och mycket framgångsrik. Nu har boken blivit till film, med regi och manus av den afroamerikanska regissören och manusförfattaren Gina Prince-Bythewood, med bl.a. Will Smith som producent. Filmen gjorde succé på filmfestivalen i Toronto i september 2008, och har därefter vunnit en uppsjö priser runt om i världen. Trots att independentfilmen hade premiär i de flesta länder under hösten 2008, har det dröjt tills nu innan den släppts i Sverige; och här släpps den direkt på DVD. Handlingen utspelas 1964, under en tid då rasismen var mer påtaglig än på länge och mörkhyade människor inte hade många rättigheter. I centrum står den 14-åriga tjejen Lily Owens, som varit traumatiserad efter att ha råkat döda sin mamma för tio år sedan i ett tumult som uppstod i samband med misshandel. Efter den händelsen har Lily levt ett ensamt liv i South Carolina tillsammans med sin tyranniske pappa T. Ray och deras svarta hemhjälp Rosalee. En dag blir Rosalee trakasserad av några rasistiska män, och hon svarar med att spotta på dem. Under det kaos som uppstår blir Rosalee misshandlad, men det är ändå hon som blir anhållen av polisen. Lily tar sig då till sjukhuset där Rosalee behandlas för sina skador, och tillsammans lyckas de fly därifrån. De reser till ett litet samhälle i Virginia där det verkar som att Lilys mamma en gång bott. I samhället tillverkas en populär honung, och därigenom kommer Lily i kontakt med den biodlarfamilj som tillverkar honungen; de svarta systrarna Augusti, Maj och Juni Boatwright (!). Lily och Rosalee ljuger om anledningen till att de kommit, och blir erbjudna att bo där tills vidare. Det kommer att förändra Lilys tillvaro, och hon för möjligheten att känna en närhet och kärlek som hon aldrig fått uppleva med sin pappa.

Filmer med rasistiska teman tillhör inte direkt ovanligheterna, så därför kan man fråga sig om det finns så mycket mer att tillägga inom ämnet. Svaret visade sig vara ja, då Honungsbiets hemliga liv faktiskt är förhållandevis originellt; även om filmen har vissa likheter med bl.a. Stekta gröna tomater. Trots en ganska tunn story har det också blivit en mycket bra film, som både berör och underhåller från början till slut. Inledningsvis känns filmen lite seg, och, och under de första 20 minuterna händer inte särskilt mycket. Men där systrarna Boatwright kommer in i bilden så förvandlas det till en mycket intressant och engagerande film, där intresset ligger på topp nästan hela tiden. Både Lily, Rosalee och de tre systrarna Boatwright har blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer, och därför känns filmen också realistisk och jordnära nästan hela tiden. Manusförfattaren Gina Prince-Bythewood har lyckats få med både humor, sorg och en hel del charm, och därför känns det aldrig becksvart. Det är också en oerhört gripande film, och vid en del tillfällen är det nära nog omöjligt att inte gråta. Jag grät mer än på väldigt länge av den här filmen, och de flesta lär heller inte glömma den på länge. Den är också någorlunda oförutsägbar, även om vissa partier är ganska väntade.

Det största problemet med Honungsbiets hemliga liv är att Lilys pappa blivit alltför endimensionell, och uppvisar inte mycket till djup. Vid några korta ögonblick får vi visserligen se honom ur ett mer mänskligt perspektiv, men överlag framstår han som en riktigt vidrig människa. Det finns förstås många sådana i världen, men han har blivit för onyanserad för att det verkligen ska kännas som en levande människa hellre än en filmkaraktär. De tre systrarna Boatwright har istället blivit lite väl goda, och där får man inte se många negativa sidor. Det gör inte så mycket, men trots allt kan man märka av vissa tendenser av att regissören och manusförfattaren är svart. Det hade inte skadat att få se fler sidor av de tre systrarna. Även fast det absolut är välkommet med filmer där vi får se nya sidor hos mörkhyade människor, som annars ofta framställs relativt stereotypt, så känns det trots allt inte helt lyckat när man efter att ha sett en film kan gissa sig till vilken hudfärg som regissören har. Storyn med Lilys pappa och mamma känns heller inte helt uppklarad, och där kvarstår vissa frågetecken som gör att den delen inte känns riktigt lika realistisk och trovärdig som resten av filmen.

Fotot är dock fantastiskt, och vi erbjuds många vackra vyer och ett starkt bildspråk. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och Dakota Fanning imponerar stort som Lily. Hon spelar oerhört trovärdigt och starkt, och är vid 15 års ålder bättre än de flesta stora filmstjärnor. Det ska bli mycket intressant att se vad hon kan åstadkomma i framtiden. Jennifer Hudson, Alicia Keys och Sophie Okonedo imponerar också som Rosalee, Juni och Maj; som alla tre gör mänskliga och nyanserade rolltolkningar. Jag brukar generellt inte tycka alltför bra om Queen Latifah, som alltför ofta har haft en irriterande tendens att spela över. Men här gör hon en ovanligt nedtonad och lågmäld roll, och lyckas därför att framstå som trovärdig utan överspel. Överlag är även Paul Bettany duktig som Lilys pappa, men han spelar lite väl onyanserad och lyckas inte helt att väcka liv i sin karaktär annat än i undantagsfall. Sammanfattningsvis är Honungsbiets hemliga liv en mycket bra film, som griper tag i tittarna nästan hela tiden och lyckas att beröra med rikliga mängder charm samt intressanta och realistiska rollfigurer. Det är helt enkelt en så intressant och gripande film att man inte lär glömma den på länge, och därför kan den också rekommenderas för de allra flesta. Med fantastiska skådespelare och ett genomarbetat manus finns det heller inte så många nackdelar, så betygsmässigt är en åtta det självklara betyget.

Recensionen skriven: 2 september 2009
Senast uppdaterad: 3 september 2009

Recensionen har lästs 4562 gånger av 2635 personer, sedan den 2 september 2009