Manusförfattare: Dave Callaham
Aidan Breslin - Dennis Quaid Kristin - Ziyi Zhang
Alex Breslin - Lou Taylor Pucci Sean Breslin - Liam James
Stingray - Clifton Collins Jr. Taylor - Eric Balfour
David Spitz - Peter Stormare Cory - Patrick Fugit
Polischef Krupa - Chelcie Ross Fader Whiteleather - Paul Dooley

För de flesta har den svenska regissören Jonas Åkerlund blivit känd genom att ha regisserat en lång rad musikvideor, och därigenom arbetat med artister som Madonna, Roxette och Metallica; för vilka han vunnit ett flertal priser. Han har länge huvudsakligen varit verksam i USA, och 2002 tog han steget över till långfilmer genom den måttligt framgångsrika Spun. Därefter har han på senare år övergått till musikvideor, men nu är tiden mogen för ännu en långfilm. Den psykologiska dramathrillern Horsemen of the Apocalypse hade premiär på bio i USA under våren 2009, men fick ingen lysande kritik och i Sverige släpptes den till sist direkt på DVD. I centrum står den snart pensionerade polisen Aidan Bresley, som är änkling och tar ensam hand om sina två söner efter att hans fru dött. Han har försummit sina barn genom sitt arbete som tar upp alltmer tid, och det lär inte bli ett undantag när en seriemördare dyker upp. Flera mördade personer hittas upphängda och arrangerade på ett sätt som tyder på seriemord, och snart börjar poliserna att ana en koppling till de bibliska referenserna till apokalypsens fyra ryttare; svält, krig, pest och död.

Det här är egentligen ingen alltför originell film, utan Horsemen of the Apocalypse har bl.a. en del tydliga likheter med Se7en. Dessutom har väl de flesta av oss tappat räkningen över antal filmer med nästan pensionerade poliser som ska göra "ett sista fall". Men samtidigt är det en mycket intressant och genomarbetad grundstory, och att bygga upp en kriminalare på bibels referenser till apolalypsens fyra ryttare är en mycket smart idé som mig veterligen inte gjorts förut. Och visst är det en intressant film, som engagerar nästan hela tiden och där man vill se hur allting hänger ihop. Det är också en oförutsägbar film, där åtminstone undertecknad inte lyckades att lista ut särskilt mycket i förväg. Det förhöjer helhetsintrycket, och är trots allt en viktig beståndsdel i filmer som denna.

På omslaget beskrivs filmen som "andlöst spännande skräckthriller", men det är långt ifrån sanningen. Man måste ha mycket god fantasi för att se någon rysarinriktning i den här filmen, och den enda skräckreferensen som finns är de många makabra och vidriga scener som förekommer. Både ett och annat mord samt obduktioner har blivit mycket grafiska och magstarka, och kan lätt bli för mycket även för vana tittare. Men vidriga scener kan knappast innebära att en film som sådan automatiskt blir en skräckfilm, och av beskrivningen på omslaget hade åtminstone jag väntat mig något helt annat. Fastän det officiellt kategoriserats som en thriller, så är det heller inte en alltför spännande film. Det finns visserligen en och annan spännande scen, men de kan räknas på ena handens fingrar och överlag är det istället ett mer renodlat kriminaldrama. Det är förvisso inget fel med det, men när det handlar om seriemördare så borde en viss spänning inte vara för mycket begärt.

Men det finns större problem än så med Horsemen of the Apocalypse, och framförallt är det två brister som drar ner helhetsintrycket avsevärt. Det första är att alla rollfigurer blivit endimensionella och onyanserade, och egentligen får vi inte lära känna någon särskilt väl. Visserligen gör filmmakarna ett tappert försök att få oss att lära känna Aidan Bresley, men i slutändan känner vi ändå ingenting för honom och blir inte berörda. Med alla andra rollfigurer verkar manusförfattaren aldrig ens ha ansträngt sig, utan där blir det så klichéartat och endimensionellt som det överhuvudtaget är möjligt. Det är mycket tråkigt, och även i filmer som denna så bör det trots allt vara en förutsättning att man faktiskt känner för någon och blir åtminstone bitvis berörd.

Det andra problemet är att regissören och manusförfattaren verkar ha haft stora svårigheter att knyta ihop säcken, och istället verkar Jonas Åkerlund ha ansett att de visuella aspekterna är viktigare. Allt eftersom tiden filmen fortlöper, så blir det mer och mer ologiskt och det är inte alls oproblematiskt att verkligen hänga med i svängarna. Det uppstår också ett flertal logiska luckor, och mot slutet ställde jag mig flera frågor som jag aldrig fick något tillfredsställande svar med. Dessutom har filmteamet haft väldigt bråttom att avsluta filmen, som gör att slutet känns både abrupt och ologiskt. Vidare lider Horsemen of the Apocalypse av en allt annat än trovärdig dialog, på ett sätt som för tankarna till svenska kriminalare. Det blir heller inte bättre med den mycket oväntade vändningen mot slutet, som gör att allting blir mer ologiskt och snudd på löjligt.

Det märks att Jonas Åkerlund fortfarande tänker som en musikvideoregissör, för de visuella aspekterna imponerar definitivt. Förutom de ganska många magstarka scenerna, så är det ett mycket snyggt foto och ett starkt bildspråk. Vi får se snygga vinklar, en fin klippning och överlag ett stämningsfullt foto som förhöjer den obehagliga och mörka känslan som man får av filmen. Skådespelarinsatserna är överlag ganska bra, men det är få som sticker ut som något utöver det vanliga. Dennis Quaid gör en stabil insats som Aidan Breslin, men lyckas inte helt att väcka liv i karaktären och ser ibland lite oengagerad ut. Dennis är absolut ingen dålig skådis, men antingen brydde han sig inte om filmen i någon större utsträckning eller också är han helt enkelt fel skådespelarval för rollen. Så är Lou Taylor Pucci och Liam James bättre som hans båda söner, som överlag spelar övertygande och trovärdigt. Bäst i ensemblen är utan tvekan Ziyi Zhang, som är lysande som Kristin och gör en både stark och minnesvärd rollprestation. Övriga skådespelare fyller sin funktion och gör stabila insatser, men sticker inte ut från mängden. Dock kan man fråga sig varför man anlitar Peter Stormare att spela en minimal biroll, där hans insatser begränsas till några få repliker.

Överlag är Horsemen of the Apocalypse en ganska traditionell kriminaldramathriller, som visserligen har en mycket intressant grundstory men där genomförandet inte imponerar lika mycket. Förmodligen är Jonas Åkerlund helt enkelt ännu inte tillräckligt erfaren för att regissera en film som denna, och i andra händer tror jag att filmen hade kunnat bli riktigt bra. Nu stannar det vid helt okej, och det är en fullt sevärd film, men som lider av för många brister och logiska luckor för att bli särskilt minnesvärd. Den fungerar helt enkelt bra som underhållning för stunden, men ger inget bestående intryck och när sluttexterna rullat färdigt har man redan glömt mycket. Genom den intressanta grundstoryn och det snygga fotot kan jag dock ändå rekommendera de flesta att ge filmen en chans, bara man inte har för höga förväntningar. Därför känns en sexa som det enda rättvisa betyget jag kan ge.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket i klartext innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men är ändå ganska lättläst. Den svenska översättningen håller ganska hög klass, men lider av vissa missar och översättningsfel. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon meny visas. I likhet med de flesta nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen sedvanlig huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen efter att filmen startat. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt.

Recensionen skriven: 3 maj 2010
Senast uppdaterad: 3 maj 2010

Recensionen har lästs 3537 gånger av 2004 personer, sedan den 3 maj 2010