John/Nr. 4 - Alex Pettyfer Sarah - Dianna Agron
Henri - Timothy Olyphant Sam - Callan McAuliffe
Nr. 6 - Teresa Palmer Commander - Kevin Durand
Mark - Jake Abel Sheriff James - Jeff Hochendoner
Sarahs mamma - Judith Hoag Sarahs pappa - Cooper Thornton
Nicole - Emily Wickersham Frank - Brian Howe

Den amerikanska författaren James Frey har varit verksam länge, men blev uppmärksammad på nytt då han och debutanten Jobie Hughes skrev ungdomsromanen I Am Number Four under pseudonymen Pittacus Lore. Romanen, som hade premiär i USA i september 2010, blev snabbt bästsäljande och har blivit en stor succé i hemlandet. Boken är den första i en planerad serie på sex science-fictionromaner för ungdomar, där den andra planerats att komma ut hösten 2011. Redan innan boken var färdigskriven köpte Dreamworks upp filmrättigheter till den, och inom ett halvår från bokens lansering hade filmen premiär i USA i februari 2011. Nu har den kommit till Sverige. I Am Number Four är den första filmen från Dreamworks som släppts av Disney, och bakom regi står D. J. Caruso som tidigare bl.a. gjort filmer som Taking Lives, Eagle Eye och Disturbia. Filmmanuset är skrivet av de tre veteranerna Al Gough, Miles Millar och Marti Noxon; varav de två första huvudsakligen blivit kända för att ha skapat och skrivit TV-serien Smallville medan den sistnämnda bl.a. blivit känd som författare och producent för succéserien Buffy the Vampire Slayer.

Tonårskillen John Smith - ursprungligen känd som Nr 4 - är en utomjording från den okända planeten Lorien, som skickats till jorden som barn för att undkomma det invaderande folkslaget Mogadorians som invaderat och förstört hemplaneten. John skyddas av väktaren Henri, som har som uppgift att skydda John från att bli upptäckt eller hamna i fara. Det var nio barn som skickades från Lorien till jorden, och när John och Henri får höra att Mogadorians har kommit till jorden och lyckats döda de tre första barnen inser de att John står på tur. Därför måste de nu hålla låg profil, och de flyttar till samhället Paradise i Ohio. Där kommer John i kontakt med klasskompisen Sarah, och blir attraherad av henne. Han får även en kompis i form av den mobbade konspirationsteoretikern Sam, men snart svävar alla i fara när Mogadorians vill döda John till varje pris...

I Am Number Four har en intressant grundstory, även om man inte kan påstå att det är världens mest originella premiss. Flera beståndsdelar verkar lånade av andra filmer och serier, och det känns inte alls förvånande att två av de tre manusförfattarna också skapade TV-serien Smallville då filmen har en del likheter med seriens känsla och stil. Men allting har ändå satts ihop till en lyckad och någorlunda nyskapande helhet.

Ett litet problem är att filmen inleds mitt inne i en handling, och man ges ingen chans att få sätta in händelserna i något perspektiv eller få lära känna rollfigurerna innan handlingen börjar. Allting börjar abrupt, och därför dröjer det ett tag innan vi faktiskt får veta vem John och de andra karaktärerna är. Den första kvarten tyckte jag därför kändes väldigt oengagerande, men om man väl ger filmen en chans och väntar tills man lärt känna rollfigurerna så får man sin belöning. Efter en stund blir filmen nämligen riktigt engagerande och intressant, där man hela tiden bryr sig om vad som ska hända.

Visst är vissa inslag tämligen förutsägbara, men istället är det en riktigt spännande film med ett lagom tempo. Den är hela tiden engagerande och bitvis riktigt berörande, där man verkligen känner för åtminstone John och Sarah. De två är utan tvekan de mest mångbottnade rollfigurerna, men även Sam känns någorlunda nyanserad. av Nr. 4 får vi inte veta särskilt mycket, men det är ändå lätt att tycka om henne. Tyvärr har Henri blivit lite väl endimensionell och stereotypisk, och vi får inte veta alltför mycket om honom.

Däremot lyckas filmen att på ett skickligt sätt blanda flera olika genrer, utan att någonting tar överhanden eller känns konstlat. Här finns en hel del science-fictioninslag, en hel del thrillerinslag och en hyfsad andel romantik och action. Allting har satts ihop till en fascinerande och sammanhängande helhet, utan att det känns onaturligt. Jag tyckte ibland att det blev aningen mycket action, men det handlar ändå om en relativt liten mängd och jag uppskattar den trovärdiga och engagerande romantiken mellan John och Sarah.

Förmodligen fungerar I Am Number Four bäst för ungdomar eller åtminstone en lite yngre publik, men jag hade ändå fullt utbyte av filmen trots att det var länge sedan jag passerade tonåren. Jag misstänker dock att äldre tittare inte alls uppskattar filmen på samma sätt, så förmodligen fungerar den här storyn och upplägget bäst om man åtminstone är under 30. Men när filmen bygger på en ungdomsroman så kan man knappast förvänta sig något annat heller, så förmodligen vet de flesta vad de ger sig in i.

Ett större problem är att filmen lider av vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem; t.o.m. inom sin egen lilla värld. Bland annat störde jag mig på hur lätt Henri lyckades att "magiskt" hitta åt och radera alla foton på John över hela Internet; något som knappast är möjligt oavsett vilka övernaturliga förmågor man råkar ha. Filmen har också ett ganska abrupt slut, och när sluttexterna börjar rulla har man fortfarande fler frågor än svar. Många frågetecken kvarstår, och man får aldrig klarhet i en hel del av storyn. Det här är överlag inget man tänker på medan man ser filmen, men i efterhand inser man att det var lite för många obesvarade frågor. Man känner också väldigt tydligt att filmen öppnar upp för en uppföljare, genom det ganska öppna och delvis ouppklarade slutet. Jag hade visserligen inte alls sagt nej till en uppföljare, som har alla möjligheter att bli bra, men det blir genast tråkigt ifall det inte skulle komma någon sådan (trots att det finns flera böcker i serien, så kan man ju aldrig veta hur det blir med filmer genom budget och omsättning).

Fotot är snyggt och filmen har ett effektivt bildspråk. En del actionscenerna är dock något rörigt koreograferade och filmade, så att man ibland knappt hinner uppfatta vad som verkligen händer. Skådespelarinsatserna är bra. Alex Pettyfer har aldrig tillhört någon av mina favoriter, men här spelar han faktiskt riktigt övertygande och naturligt. Dock kan man tycka att han ser något för gammal ut för att trovärdigt kunna spela tonåring och gå i gymnasiet - visserligen är han bara 20 år gammal, men han ser äldre ut än så i mina ögon. Dianna Agron (mest känd som Quinn i TV-serien Glee) är ett riktigt fynd som Sarah, och spelar mycket naturligt och starkt. Det faktum att jag inte en enda gång jämförde med hennes karaktär i Glee eller ens kände igen att det faktiskt var samma skådis säger också en hel del om hennes rollprestation. Hon lyckas att trovärdigt spela tonåring, trots att hon faktiskt är äldre än Alex. Hon och Alex har också en imponerande personkemi, varför deras relation känns äkta. Timothy Olyphant är bra som Henri, men får inte alltför mycket att arbeta med. Callan McAuliffe spelar också bra som Sam, och Teresa Palmer är riktigt lyckad som Nr 6.

Jag har tyvärr inte läst den litterära förlagan, och har därför inget att jämföra med. Kanske hade filmen upplevts ännu bättre om man hade läst boken, för ibland saknar jag en större bakgrundsbeskrivning eller fler förklaringar; något som jag gissar bör ha funnits med i boken. Men det är ändå en riktigt lyckad film, som trots vissa logiska luckor och manusbrister förblir engagerande, spännande och berörande. Mycket mer än så tycker jag inte man kan kräva av en film som denna, och i synnerhet för en yngre publik kan I Am Number Four varmt rekommenderas. De brister som trots allt finns gör att jag nöjer mig med en stabil sjua i betyg, men att det är en bra och underhållande film kan inte förnekas.

Recensionen skriven: 24 mars 2011
Senast uppdaterad: 25 mars 2011

Recensionen har lästs 4019 gånger av 2111 personer, sedan den 24 mars 2011