Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Claire - Willa Ford Jonathan/Simon - Angus Macfadyen
Elliott - Robert Moloney Hector - Ron Selmour
Melissa - Ingrid Torrance Joan - Laura Soltis
Konstapel Stevens - Nancy Sivak Konstapel Edwards - Michael Rogers
Che - Pablo Silveira Jen - Lowela Jotie

Den amerikanska sångerskan Willa Ford, eller Amanda Williford som hon egentligen heter, har blivit mest känd som programledare för en rad dokusåpor i USA och som deltagare i realityserien Dancing with the Stars (den amerikanska förlagan som TV4:s Let's Dance är baserad på). Numera är hon dock även skådespelerska, och hennes andra roll var huvudrollen i dramathrillern Impulse, som släppts direkt på DVD i hela världen. Willa spelar här Claire Dennison, en ung kvinna som driver en framgångsrik reklambyrå. Hon är gift med den betydligt äldre Jonathan, och de har försökt få barn under lång tid utan framgång. Det har gjort att förhållandet blivit lite ansträngt, och nu vill Claire få tillbaka passionen i äktenskapet. Hon försöker sig på rollspel och att låtsas vara någon annan, men det går inte alltför väl. När hon en kort tid senare är bortrest med reklambyrån, så ser hon sin man i hotellreceptionen som inte alls tycks känna igen henne. I tron att det rör sig om en del av rollspelet, så förhör hon honom och de ligger med varandra. Det är bara ett litet problem - mannen hon just legat med är i själva verket inte Jonathan, utan en fullständig främling som råkar se exakt likadan ut. När hon inser vad hon har gjort, så förklarar hon detta för främlingen som heter Simon, och bryter all kontakt. Men Simon är inte alls intresserad av att sluta träffa Claire, vad hon är må anse om saken...

Är det någon som tycker att grundstoryn verkar jätterealistisk och jordnära...? Visserligen sägs det ju att vi alla har en dubbelgångare någonstans där ute, men att två personer som inte är släkt är så extremt lika varandra att ens egen fru inte kan se eller märka minsta lilla skillnad förefaller mycket osannolikt. Om man kan komma över de trovärdighetsproblemen, så är det dock inte alls en dålig film. Grundstoryn är originell, fast själva upplägget är knappast alltför nyskapande. Förutom just dubbelgångaridén, följer nämligen filmen i övrigt alla klassiska mallar från thrillers om förföljare, och några stora överraskningar väntar inte. Filmen är också tämligen förutsägbar. Men det har ändå blivit en ganska välgjord och spännande film, som håller intresset vid liv från början till slut. Tempot är ganska lågt, men det blir ändå spännande mellan varven samtidigt som grundstoryn är intressant. Filmen har marknadsförts som en erotisk thriller, men trots det är det inte särskilt mycket erotik att tala om. Det är begränsat till enstaka nakenscener, varav bara en rör sig om någon egentlig samlagsscen. Alltför mycket naket är det heller inte, så letar man efter erotik gör man klokast i att leta vidare. De fåtalet nakenscener som förekommer är lite längre än vad manuset berättigar till, men jag har samtidigt sett betydligt värre exempel på omotiverade nakenscener än i den här filmen. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och Willa Ford gör en stark och trovärdig rolltolkning. Angus Macfadyen är också riktigt bra i dubbelrollen som Jonathan och Simon, men ibland spelar han båda rollfigurerna lite väl likt varandra, vilket orsakar viss förvirring. Det är heller inte helt problemfritt att båda karaktärerna ser helt identiska ut, och gör att man ibland inte är säker på vem som är vem. Kvalitets- och uppläggsmässigt påminner filmen om en ordinär TV-film, på gott och ont. Det rör sig om en lågbudgetproduktion, men det syns att filmteamet gjort sitt bästa efter omständigheterna och lagt ganska mycket vikt på manuset. Det här är sannerligen inget mästerverk, och har inte mycket till sensmoral eller djup. Men om man bara letar efter underhållning och spänning för stunden, så är det en ganska lyckad film. Det handlar bara om att se igenom trovärdighetsproblemen, och kunna leva sig in i handlingen trots att det förefaller ologiskt. Kan man bara det, så har man en och en halv timmes trevlig avkoppling framför sig. Kort sagt, en film som fyller sin funktion - varken mer eller mindre. Därför känns en svag sexa som det mest rättvisa betyget.

Bilden på DVD-utgåvan är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på åtta olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska. Tyvärr finns dock ingen text för hörselskadade, inte ens på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men utan att utmärka sig. DVD-produktionen är även den relativt enkel. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, innan man direkt förflyttas till den engelskspråkiga huvudmenyn. Det visas ingen språkvalsmeny, så istället är man beroende av att välja textning via menyerna under huvudmenyn - startar man filmen utan att ha valt något, visas filmen på engelska utan text. När man valt att spela filmen, så visas först en reklamjingel för ljudstandarden Dolby Digital, och därefter visas varningstexter på engelska samt valt textningsspråk. Först därefter börjar filmen att spelas upp. Det känns lite malplacerat att visa varningstexter där, istället för före huvudmenyn eller efter filmens slut; men jag är i alla fall tacksam att man bara behöver genomlida varningstexter på två språk, till skillnad från vissa andra distributörer. Det enda extramaterialet som finns är två trailers för andra filmer samt en reklamfilm för det nya HD-formatet Blu-Ray - samtliga individuellt valbara från menyn, och det är absolut att föredra framför påtvingade trailers före menyerna. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte. Visserligen har jag inte orealistiska förväntningar när det rör sig om filmer som producerats speciellt för video/DVD, men vid filmer från 2008 borde man ändå kunna fodra någon form av extramaterial som berör själva filmen.

Recensionen skriven: 7 augusti 2008
Senast uppdaterad: 8 augusti 2008

Recensionen har lästs 3619 gånger av 1976 personer, sedan den 7 augusti 2008