Tack till Scanbox Vision för recensionsexemplaret
Sully - Scott Glenn Douglass - Billy Bob Thornton
Johnny Cadillac - Adam Beach Greg - Garry Chalk
Marcus - Patrick Sabongui Amber - Kelly Curran
Zoe Langford - Luisa D'Oliveira Grizzlybjörnen - Bart the Bear
Dooly - Mark Acheson Sydnee - Sarah Desjardins
Rowan som barn - Carson Reaume Beckett som barn - Seth Isaac Johnson

Rowan har suttit i fängelse en tid, men har nu kommit ut och beger sig till sin hemstad i Alaska. Han har blivit ombedd att undersöka vad som hänt av tjuvskytten Johnny Cadillac, som försvunnit spårlöst i det område som kallas för grizzly-labyrinten ("för t.o.m. grizzly-björnar kan gå vilse där"). Hans bror Beckett är sheriff i staden, och är måttligt förtjust i att återse Rowan. Han säger åt sin bror att hålla sig borta från grizzly-labyrinten, men Rowan lyssnar inte. Men en gigantisk grizzlybjörn härjar i området, och har redan dödat flera tjuvskyttar. Nu är både Rowan och dessutom Becketts dövstumma fru Michelle (som jobbar som naturfotograf) ute i grizzlylabyrinten, så Beckett och hans vicesheriff - Rowans f.d. flickvän Kaley - måste bege sig dit ut för att leta efter dem.

Med en sådan här titel är det lätt att avfärda Into the Grizzly Maze som en B-skräckis, men faktum är att det här egentligen inte är en skräckfilm alls. Det är snarare en dramathriller med vissa action- och rysarinslag. Grundstoryn är intressant och tillräckligt nyskapande så man i alla fall inte känner igen sig från andra filmer, och premissen är om inte originell så åtminstone ganska fascinerande. Resultatet är en ganska bra film, som visserligen långt ifrån är något cinematografiskt mästerverk men som ändå överraskar som bättre än väntat. Det är ganska spännande, och filmen lyckas att måla upp en mild men effektiv obehagsstämning. Det förblir engagerande från början till slut, och det är både intressant och lagom intensivt. Tiden går fort, och det är underhållande hela tiden.

Rollfigurerna är också intressanta och de flesta hinner i alla fall få en del nyanser. Den enda riktigt endimensionella är Douglass, medan alla andra känns hyfsat trovärdiga och utan uppenbara stereotypa drag. Att en av huvudrollsinnehavarna är döv är också en trevlig omväxling, och gör att filmen sticker ut från mängden. Stämningen är utmärkt, och filmen har en föredömlig intensitet och spänning. Jag uppskattar att det långt ifrån är någon renodlad skräckfilm, utan istället en dramathriller som förmedlar obehagskänslor men inga "hoppa till"-effekter eller andra klassiska skräckinslag. Trots en något tillspetsad premiss är det också hyfsat realistiskt utan övernaturliga inslag, och därför blir det underhållande hela tiden.

Somliga rollfigurer beter sig dock inte alltför smart, och flera begår mer än lovligt korkade misstag. Det kan man köpa vid oerfarna personer, men att erfarna jägare också beter sig så ologiskt är mer svårköpt. Det förtar en del av trovärdighetskänslan, och ibland får man intrycket att manusförfattaren valt att offra viss logik till förmån för spänning; och det känns inte som rätt väg att gå. Det förekommer också några onödiga sidospår, där det mest uppenbara är en sidohistoria kring en prostituerad kvinna i början som har absolut ingenting med resten av filmen att göra. Varför ens ha med scener som inte har någon koppling till handlingen i sig, med rollfigurer man aldrig får se igen...? Det förekommer också några scener där filmteamet frossar i våld och effekter, med björnattacker av det mer grafiska slaget som gör över gränsen till vad som kan ses som smakfullt.

Into the Grizzly Maze har också en del tendenser till sexism, då både Michelle och Kaley inte gör så mycket annat än att sitta och vänta på att bli räddade av "starka" män. Jag trodde i min enfald att filmbranschen kommit längre de senaste decennierna, men tyvärr verkar så inte vara fallet. Visserligen är ju en döv person handikappad när det gäller att vara ute i skog och mark och försvara sig mot björnar, men det förklarar inte allt. Jag är ärligt talat inte säker på om den här sexismen är avsiktlig eller oavsiktlig, men oavsett vilket är det irriterande att inte alla fyra huvudrollerna kan vara någorlunda jämlika.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk kombinerat med en del oslagbara vyer över Kanada - både vackert och minnesvärt. Det är också uppskattat att filmen för en gångs skull undviker datoranimation i möjligaste mån, för att istället filma med en riktig levande björn; en "björnskådis" känd som Bart the Bear. Det gör underverk för trovärdigheten, och gör att allt ser mycket mer verkligt ut. Åtminstone fram tills slutet, för under "slutstriden" blir det pinsamt uppenbart att det nu är en datoranimerad grizzlybjörn istället för den riktiga. Man kan förstås inte utsätta djur för riktig fara, så att ta till datoranimation vid sådana här scener är givetvis ett nödvändigt ont, men i dagens läge borde man kunna åstadkomma mer trovärdig animation; för det här ser helt enkelt inte naturligt ut.

Skådespelarinsatserna är överlag bra. James Marsden är bra som Rowan, och Thomas Jane helt okej som Beckett. Piper Perabo är som vanligt riktigt bra i en svår men begränsad roll som döva Michelle. Huruvida teckenspråket som förekommer är autentiskt eller inte vågar jag dock inte spekulera i. Michaela McManus är också riktigt bra som Kaley, men får heller inte så mycket att arbeta med som jag hade önskat. Billy Bob Thornton spelar dock över ganska påtagligt i en osympatisk roll som Douglass, och dessutom talar han med en överdriven sydstatsdialekt vilket känns onaturligt utifrån miljön.

Into the Grizzly Maze har inte direkt fått någon lysande kritik världen över, men trots att det på intet sätt är någon storslagen film tyckte jag ändå om den. Det förblir både fängslande, spännande och lite obehagligt; och mycket mer än så behövs faktiskt inte för en sådan här genre. Dock dras helhetsintrycket ned av några logiska luckor, ett väldigt onödigt sidospår och till råga på allt en gnutta sexism. Dialogen är heller inte alltför mycket att hurra för. Det borde ha gått att få filmen bättre utifrån samma premiss, men det är ändå en ganska bra film som förblir underhållande hela tiden. Tycker man om lättsamma thrillers är det här ett ganska bra val, och därmed förtjänar filmen en svag sjua i betyg; även om det också saknas något för att jag ska känna mig riktigt nöjd. Något större djup finns heller inte, och det mesta man kan lära av den här filmen är att björnar verkligen inte tycker om tjuvskyttar. Inte för att vi andra gör det heller, men ändock...

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är tyvärr lite för liten och kantlinjerna är tunna, vilket gör det något svårläst under ljusare partier; men det är ändå en hyfsat lättläst text. Den svenska översättningen håller en hyfsat hög klass, och jag kunde inte upptäcka några större översättningsfel. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är rörlig och stilren men tyvärr endast engelskspråkig. Det enda bonusmaterial som finns är trailers för fyra andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial.

Recensionen skriven: 22 november 2015
Senast uppdaterad: 23 november 2015

Recensionen har lästs 2791 gånger av 1524 personer, sedan den 22 november 2015