Fredrik Stridh - Eric Ericson Elin Nordensköld - Moa Gammel
Yvonne Stridner (rättsläkaren) - Anki Lidén Daniel Börjesson - Jonas Karlström
Angelica Malmborg-Eriksson - Helén Söderqvist Henriksson Marie Karlsson - Jeanette Holmgren
Den äldre brodern - Oskar Nyman Den yngre brodern - Oscar Berntsson
Jonathan Lindberg - Stig Engström Ulla Dahlsten - Catherine Hansson
Försvarsadvokaten - Åsa Fång Klicken Söderlund - Niclas Fransson

Den svenska deckarförfattarinnan Helene Tursten har framförallt blivit känd för sina kriminalromaner om kriminalinspektören Irene Huss i Göteborg, som hittills har resulterat i 9 böcker. 6 av böckerna gjordes till filmer 2007 - 2008, som släppts direkt på DVD och senare visats på Kanal 5. Nu är Irene Huss tillbaka med en ny omgång filmer - totalt 6 ska det bli den här gången också, och den första har fått titeln Den som vakar i mörkret.

Två unga pojkscouter hittar ett begravt likpå ett ödsligt fält, som tillhör en medelålders kvinna som blivit brutalt mördad och begravd tillsammans med en orkidé. Poliserna blir än mer förbryllade när de upptäcker ännu fler medelålders kvinnor som blivit mördade och begravda tillsammans med föremål; i synnerhet som de inte kan hitta någon koppling mellan offren. Alla liken har också blivit så omsorgsfullt rengjorda att det inte finns tillstymmelse till kriminaltekniska spår att arbeta med. Det står snart klart att det är seriemördare som härjar, och han tänker inte sluta i första taget. Och snart svävar även Irene Huss i fara...

Jag har inte läst någon av Helene Turstens böcker med Irene Huss, men den första omgången filmer var ganska bra som förutom till viss del rollbesättningen kändes snäppet vassare än Wallander och Beck. Den första filmen i den andra omgången har absolut en intressant story, och det är lätt att engageras i en så pass obehaglig historia med seriemördare. Grundstoryn må vara en smula enkel, men känns också genomarbetad och inte alltför lik andra filmers kriminalfall.

Inledningsvis känns också Irene Huss - en som vakar i mörkret bra, och jag uppskattar sidohistorierna kring Irenes privatliv. Visserligen har hennes make alltid varit tämligen endimensionell och mer eller mindre ointressant, men hennes två barn är båda två intressanta och tillför en extra dimension. Till skillnad från i Wallander har Irene Huss-filmerna också varit bra på att naturligt väva in hennes privatliv, utan att det känns ointressant eller konstlat. Här stannar aldrig tempot av, och sidohistorierna är så intressanta så att man inte väntar på att få återgå till fallet på samma sätt som man oftast känner i Wallander. Jag uppskattar också den nytillkomna kriminalteknikern Elin, som är ett värdefullt tillskott till filmserien och som jag ser fram emot att få se mer av i kommande filmer. I ungefär halva filmen förblir Irene Huss - Den som vakar i mörkret intressant och hyfsat spännande, med fokus på rätt saker.

Problemet är att under den sista halvan spårar storyn ur fullständigt, och framförallt börjar det krylla av trovärdighetsproblem och logiska luckor. Det känns uppenbart att man velat få till spänning till varje pris, och därför är beredd att kompromissa med varenda logik som finns. Nästan varenda polis på den här polisstationen begår kraftiga tjänstefall, och knappt en enda person beter sig logiskt. Efter att de tidigare sex filmerna varit förhållandevis trovärdiga, så är det verkligen tråkigt med en så påtaglig svacka. Upplägget i den här filmen lämnar också en del övrigt att önska, då mördarens identitet avslöjas relativt tidigt och det istället mest blir fokus på att kunna bevisa det. Det blir inte alls lika spännande eller intressant som när vi inte vet vem mördaren är förrän mot slutet, och jag föredrar det gamla beprövade upplägget som de flesta kriminalare följer. Jag tycker heller inte om sidohistorien med Angelica Malmborg-Eriksson, som känns ganska ovidkommande och malplacerat i sammanhanget.

Fotot är fullt funktionellt, men sticker inte direkt ut nämnvärt. Filmen känns dock lite mer påkostad än exempelvis Wallander, med fler utomhusscener och färre studiotagningar. Skådespelarinsatserna varierar en hel del, men de flesta är ganska bra. Angela Kovács spelar bra och övertygande i huvudrollen, även om hon här vid enstaka tillfällen balanserar på gränsen till överspel. Dag Malmberg är relativt bra som Johnny och Eric Ericson är också bra som Fredrik. Reuben Sallmander spelar en smula stelt och opersonligt som Irenes man Krister, medan däremot Felicia Löwerdahl och i synnerhet Mikaela Knapp är riktigt bra som deras två barn. Anki Lidén är bra som rättsläkaren Yvonne, även om det är svårt att inte jämföra henne med Ankis många andra rollprestationer genom åren; i synnerhet såpan Vänner och fiender. Moa Gammel är mycket bra som den nytillkomna kriminalteknikern Elin. Det största problemet med rollbesättningen är utan tvekan Lasse Brandeby som polischefen Sven Andersson - säga vad man vill om Lasse, men det är 100% omöjligt att ta honom på allvar som polischef, hur mycket man än försöker. Han är så fruktansvärt malplacerad, och att påstå att det känns konstlat vore en enorm underdrift. Ärligt talat förstår jag inte för mitt liv hur rollbesättarna har resonerat vad gäller Lasse, och sunt förnuft säger att han ska hålla sig till mer komiska roller. Bland gästrollerna gör de flesta relativt bra ifrån sig.

Irene Huss - Den som vakar i mörkret känns tyvärr som den hittills sämsta filmen i serien, trots att grundstoryn är ovanligt intressant och trots att det är ganska spännande. Här har tyvärr all tillstymmelse till trovärdighet försvunnit, och det kryllar av så många logiska luckor och märkliga beteenden att man mest sitter och irriterar sig över alla hellre än att verkligen engageras av filmen. Det gäller framförallt under filmens andra halva, och mot slutet spårar det ur ännu mer. Det är verkligen tråkigt, då filmens första halva trots allt är ganska bra och jag verkligen uppskattar grundstoryn och scenerna med Irenes familj. Fortfarande är det sevärt, men tyvärr blir det aldrig mycket mer än så, och betygsmässigt kan jag den här gången inte med gott samvete ge mer än en femma. Vi får verkligen hoppas att det bara är en tillfällig svacka...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på norska, danska och finska. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter visas en trailer på nästa Irene Huss-film (lite egendomligt). Därefter kommer vi till en enkel svenskspråkig huvudmeny som bara erbjuder möjligheten att spela upp filmen utan text eller med svensk text för hörselskadade; plus tillgång till extramaterialet. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen.

Som extramaterial hittar vi några minidokumentärer. Den första handlar om den bilvolt som förekommer i en scen i filmen, och har av någon märklig anledning fokuserat på skådespelaren vars stuntman utfört scenen, där skådisen bara stått på sidan om. Vad skulle det egentligen tillföra...? Nästa inslag handlar om filmfusk och om rekvisita som användes vid en slagsmålsscen, och det är mer intressant även om inslaget inte riktigt går tillräckligt på djupet om hur det egentligen gick till att spela in scenen ifråga. Därefter finns ett inslag om den perukmakare som framställt den silikondockan av ett av mordoffren som används för scenerna i bårhuset. Halvintressant, men inte så mycket mer än så. Till sist finns även en intervju på några minuter med manusförfattaren Stefan Ahnhem. Det är ganska intressant, även om han ibland tar upp ovidkommande detaljer och inslaget också inte riktigt går tillräckligt in på djupet. Mer än så finns inte och egentligen är extramaterialet som finns inte alltför imponerande, men för att vara en film som släppts direkt på DVD och inte visats på bio är det ändå ovanligt mycket. Allt extramaterial har svensk text för hörselskadade, vilket är glädjande.

Recensionen skriven: 1 september 2011
Senast uppdaterad: 2 september 2011

Recensionen har lästs 4248 gånger av 2370 personer, sedan den 1 september 2011