Manusförfattare: Barnaby Southcombe, baserat på en roman av Elsa Lewin
Anna Welles - Charlotte Rampling Bernie Reid - Gabriel Byrne
Emmy - Hayley Atwell Chiara - Scarlett Beaumont-Hardy / Sienna Beaumont-Hardy / Alessia Paderi
Kevin Franks - Eddie Marsan Stevie - Max Deacon
Janet Stone - Jodhi May George Stone - Ralph Brown
Louise - Caroline Catz Adz - Jumayn Hunter

Anna Welles är i övre medelåldern, och försöker att gå vidare med livet efter en jobbig skilsmässa. Hon lever ett ganska ensamt liv, som främst består av dottern Emmy och barnbarnet Chiara. I ett försök att träffa någon ny man har hon börjat gå på speeddejting, och i samband med det följer hon efter den främmande mannen George till hans lägenhet. Strax därpå hittas mannen mördad, och Anna minns inte själv vad som hänt. Polisen inleder en utredning, och i synnerhet kriminalinspektören Bernie Reid börjar av flera orsaker göra sin egen utredning mot Anna; av det mer intima slaget...

Det här är en annorlunda och nyskapande film - inte så mycket på grund av temat och storyn som på grund av upplägget och stilen. Det kan närmast beskrivas som en blandning mellan psykologisk dramathriller och klassisk film noir. Det är en oerhört lågmäld film, och det tar ett tag innan man förstår någonting av vad som pågår. Det är ganska svårbegripligt och kryptiskt, och filmteamet har gjort allt som går för att undvika minsta tecken på övertydlighet. Det är intelligent och klurigt, och man måste vara mycket uppmärksam för att hänga med i svängarna och uppfatta de subtila ledtrådar som ges. För det här är långt ifrån någon traditionell thriller, utan det rör sig mer om psykologisk obehagsstämning och spänning.

Stämningen är utmärkt, och regissören lyckas på ett elegant sätt att få tittarna att känna en växande obehagskänsla och en viss spänning samtidigt som det är lågmält, klurigt och bitvis rentav obegripligt. Här får vi inte se och veta mer än absolut nödvändigt, och det dröjer ända fram tills sluttexterna innan man börjar förstå hur allting egentligen hänger ihop. Även då är det långt ifrån självklart, och faktum är att jag fick lov att se om hela filmen direkt efteråt för att vara säker på att jag förstått allting och se om jag missat några ledtrådar. Å ena sidan är det förstås ett tecken på hög kvalitet när man faktiskt vill och orkar se om en film direkt efteråt, men å andra sidan borde filmer inte vara så "luddiga" och svårbegripliga så att det faktiskt ska vara nödvändigt.

I slutändan visade det sig dock att min första tanke faktiskt också överensstämde med hur det faktiskt hängde ihop, så antingen har jag sett för många filmer eller också var den oväntade vändningen inte tillräckligt oväntad. Jag satt länge och hoppades på att det inte skulle vara precis så som jag misstänkte, men precis så var det. Jag kan också känna att filmteamet gjort allt de kunnat för att avsiktligt göra alla scener "luddiga" och tvetydiga; just för att man inte ska kunna dra några säkra slutsatser förrän precis i slutet. Det medför visserligen en mer oförutsägbar film, där man inte kan vara säker på att man har fattat rätt förrän just innan sluttexterna, men det känns som att det gått lite för långt när nästan alla scener gjorts med avsikt att förvirra och skapa tveksamheter kring allt. Det känns nästan en smula manipulativt; som en inte riktigt lika sofistikerad version av David Lynch.

Själva polisutredningen kring mordet på George hamnar också i skymundan, och har inte riktigt fått det utrymme den kräver. Istället börjar allt kretsa kring Anna, vilket förvisso är mycket intressant men det är ändå något som saknas. Däremot har filmteamet lyckats att skapa en nyskapande film med annorlunda stil som håller ihop logiskt och känns trovärdig till allra största delen. Några enstaka detaljer får jag inte riktigt att gå ihop logiskt, men det behöver inte vara något fel utan kan mycket väl vara jag som missat något; för det är väldigt lätt att missa detaljer i den här oerhört lågmälda och närmast minimalistiska filmen.

Men samtidigt är det en mycket engagerande och fängslande film, som håller intresset vid liv hela tiden och där man sitter på helspänn hela tiden. Spänningen och stämningen hålls kvar från första till sista stund, och det är både hyfsat spännande samtidigt som det är berörande och fascinerande. Det här är verkligen ingen film som man kan slötitta på, utan man dras in i filmen och dess värld på ett smart sätt och förblir sen engagerad ända tills sluttexterna börjar rulla. Dessutom är det en sådan film som är svår att glömma, och som man funderar kring långt i efterhand. Det är intelligent gjort, om än en smula konstruerat och med enstaka trovärdighetsproblem.

Fotot är makalöst, och filmen erbjuder ett såväl starkt bildspråk som otrolig stämning. Det är estetiskt tilltalande, nedtonat och vackert på ett lite deprimerande sätt. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är Charlotte Rampling i vanlig ordning utmärkt som Anna. Hon gör en mycket imponerande rollprestation, och spelar övertygande och naturtroget med ett imponerande sinne för detaljer. Gabriel Byrne får inte riktigt lika mycket att arbeta med, men gör en riktigt bra och stabil insats. Hayley Atwell är också riktigt bra som Emmy. Även i övrigt är det bra skådespelare, utan ett enda svagt kort.

Jag, Anna är en förhållandevis originell film, som blandar klassisk film noir-stil med en modern psykologisk dramathriller. Det är mycket engagerande, intressant och minnesvärt; men tyvärr lite för luddigt och svårbegripligt för sitt eget bästa. Barnaby Southcombe uppvisar onekligen en stor potential som regissör och manusförfattare, men de brister som förekommer gör att man ändå märker av att han är debutant. Det är utan tvekan en riktigt bra och välgjord film, som är väl värd att se för de flesta, men har man svårt för kryptiska eller lite långsamma filmer bör man nog hålla sig borta från denna - för det här är långt ifrån någon rafflande actionfilm, om man säger så... Men har man tålamod nog att vänta tills allting klarnar, så får man sin belöning och i slutändan ger filmen ett riktigt positivt intryck trots enstaka trovärdighetsproblem och en något manipulativ inriktning. Mitt betyg stannar på en mycket stark sjua, men åttan är verkligen inte långt borta och Jag, Anna är absolut sevärd.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har engelskt tal och enbart svensk text; inga andra språk alls och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren, stillastående och svenskspråkig. Menyn är av enklast tänkbara slag, och innehåller bara möjlighet att spela filmen samt slå av och på textning. Inte ens scenval finns, vilket försvårar om man vill hitta åt ett visst parti i filmen. Följaktligen finns heller inget tillstymmelse till bonusmaterial alls, vilket är tråkigt för en så invecklad och klurig film som denna. Helst av allt hade jag nästan velat ha en bruksanvisning för att förstå allting i filmen, men någon sådan finns inte...

Recensionen skriven: 24 februari 2013
Senast uppdaterad: 25 februari 2013

Recensionen har lästs 3535 gånger av 2076 personer, sedan den 24 februari 2013