Lucas - Mads Mikkelsen Klara - Annika Wedderkopp
Theo - Thomas Bo Larsen Agnes - Anne Louise Hassing
Nadja - Alexandra Rapaport Marcus - Lasse Fogelstrøm
Grethe - Susse Wold Bruun - Lars Ranthe
Kirsten - Katrine Brygmann Ole - Bjarne Henriksen
Johan - Daniel Engstrup Inger - Jytte Kvinesdal

Lucas är 42 år gammal, och har precis börjat återhämta sig efter en jobbig skilsmässa. Han var tidigare grundskolelärare, men efter att skolan lades ner har han istället fått nöja sig med att jobba på dagis. Där är han dock omtyckt av både personal och barn, och inte minst av den polska städerskan Nadja som visat intresse för honom. En av eleverna på dagiset är Klara, hans bästa vän Theos dotter, och när hon en dag kysser Lucas avvisar han henne och menar att det inte är passande. Klara blir sur, och antyder för dagisets föreståndare Grethe att Lucas visat könsorganen för henne. Hon säger inte mycket konkret, men det är tillräckligt för att Grethe ska börja ana oråd och kallar in socialen. Lucas blir anhållen, och snart har hela staden vänt sig mot honom - inklusive hans bästa vän, för "barn kan inte ljuga"...

Ingen kan förneka att det är ett viktigt och intressant ämne som tas upp i Jakten, och i dagens läge där många börjar bli överkänsliga och misstänksamma mot allt och alla är det lätt hänt att sådana här häxjakter inleds. Det är fascinerande och ett viktigt ämne att ta upp, och filmen ger en värdefull skildring över hur det kan gå till och hur lätt allting kan spåra ur. Det har blivit en riktigt bra och engagerande film, som ger en relativt trovärdig skildring av händelseförloppen. Lucas har blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur, och det är lätt att sätta sig in i hans mardrömssituation och känna för honom. Då nästan allt skildras ur Lucas perspektiv kan man ha överseende med att de flesta andra blivit tämligen stereotypa, men Lucas son Marcus och till viss del även Nadja hinner i alla fall få några nyanser. Detsamma gäller Klaras föräldrar, där åtminstone Theo hinner få ett visst utrymme. För här skildras det mesta utifrån Lucas perspektiv, men vi får se några värdefulla scener om bl.a. förhör med Klara och hur dagisledningen reagerar. Det är intressant, och gör att filmen får fler perspektiv och nyanser än vad som brukar vara fallet.

Det är fängslande och berörande, och det är överlag en ganska obehaglig film som är allt annat än behaglig att titta på. Intresset hålls vid liv hela tiden, och filmen har blivit lagom lång där det aldrig blir vare sig utdraget eller förenklat. Det är (tyvärr) realistiskt, och allting skildras på ett öppet och fint sätt. Det är lätt att känna för Lucas, samtidigt som filmen på ett skickligt sätt undviker översentimentalitet och liknande. Det är berörande och filmen griper tag i tittarna på ett effektivt sätt, samtidigt som allting sker på tittarnas villkor. Det uppskattar jag, och filmen har en lagom lågmäld stil och ton som jag uppskattar. Jag uppskattar också den övertygande stämningen, och en stil som känns "svensk" och lika väl hade kunnat inträffa i Sverige. Trots allt är det en viss skillnad mellan danska och amerikanska filmer, som gör att danska förhållanden är mer lik svenska och därmed lite lättare att ta till sig.

Trots det lider dock filmen av en viss övertydlighet, bl.a. då allting skildrats på ett sådant sätt att det inte ska råda någon som helst tvekan för oss som tittar om att Lucas faktiskt är oskyldig. Jag förstår tanken, men i verkligheten kan man förstås aldrig vara riktigt lika säker åt något håll. I det här fallet hade det faktiskt känts bättre om man lämnat dörren öppen en liten aning, så att vi tror att Lucas är oskyldig men inte vet med 100% säkerhet - det vore mer realistiskt, och då hade filmen även blivit mer mångfacetterad.

Jag stör mig också på att filmen blivit lite väl tillspetsad, i den bemärkelse att precis alla inblandade personer beter sig så dumt och ologiskt och där många situationer spetsats till enbart för sakens skull. Bl.a. ger filmen ett effektivt skräckexempel på precis hur man inte ska förhöra barn; ett exempel som ärligt talat mer känns som 1970-tal än nutid. I dagens läge hoppas jag att de flesta socialarbetare och andra som arbetar med barn har lärt sig någonting, och vet att man åtminstone inte ska ställa ledande frågor till småbarn. Allting som tas upp är fullt tänkbart och tyvärr betvivlar jag inte att det förekommer mycket sådant här i verkligheten, men när nästan alla begår misstag och/eller beter sig ologiskt och olämpligt blir det lite för mycket av allting. Trovärdigheten på den i övrigt så realistiska filmen sjunker lite, då det känns uppenbart att avsikten är att precis allting ska gå fel. Trots allt hade det räckt om socialarbetaren eller någon gjort som man bör göra för att undvika mycket av det som händer. Återigen är det tyvärr mycket möjligt att allt detta kan hända i verkligheten, men det blir ändå lite för mycket av allting. Även fast allt detta kan hända i verkligheten, så betyder det inte att det är alltför sannolikt; hoppas jag i alla fall innerligt.

Allt detta bidrar också till att Jakten blivit lite mer förutsägbar än vad som sannolikt varit avsikten, då det mesta som händer är ganska väntat. Dessutom känns könsbilden och män respektive kvinnors beteende påfallande stereotypt och klyschigt, och det kan inte enbart förklaras med att det är ett litet samhälle ute på vischan. Det känns även märkligt att Klaras mamma Agnes fått en betydligt mindre roll än pappa Theo, och även blivit mer endimensionell. Det är också tråkigt att Nadja blivit lite väl stereotypt, och efter att hon inledningsvis är viktig för handlingen försvinner hon nästan helt ur historien efter ett tag. Jag är heller inte helt nöjd med slutet, då det sker ett långt tidshopp som jag ställer mig lite kluven till.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett effektivt bildspråk med stark symbolik och bra klippning. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Mads Mikkelsen är mycket bra i huvudrollen som Lucas, och spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Debuterande Annika Wedderkopp är också mycket bra som Klara och ett riktigt fynd i en utmanande roll. Alexandra Rapaport gör vad som går av den tyvärr lite för tunna och platta rollen som den polska städerskan Nadja. Thomas Bo Larsen är ganska bra som Theo, men vid några tillfällen balanserar han på gränsen till överspel.

Jakten är en riktigt bra och berörande film, som engagerar med ett intressant ämne som är viktigt att uppmärksamma. Allting är välgjort och realistiskt, och det är ett starkt drama som inte lär lämna någon oberörd. Det är också tänkvärt, med en värdefull inblick om riskerna med häxjakter vad det än må tänkas gälla. Men filmen ör bitvis också lite väl övertydlig och trovärdigheten sjunker mellan varven då mycket blivit så tillspetsat. Det är tråkigt då ämnet inte hade förtjänat en sådan behandling - ett sådant här ämne är trots allt tillräckligt intressant och berörande utan att försöka manipulera tittarna på det här sättet. Men det är absolut en bra film, väl värd att se för de allra flesta och minnesvärd. Efter viss tvekan väljer jag en stark sjua i betyg, då det visserligen är en välgjord och tänkvärd film men där det samtidigt också finns några brister för många för att jag ska känna mig riktigt nöjd.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljudet finns i både DTS, Dolby Digital 5.1 och vanlig 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har vanlig textning på svenska, norska och finska samt dansk text för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är dock lagom stor och lättläst, men mina kunskaper i det danska språket är inte tillräckligt bra för att kunna bedöma översättningens kvalitet. När man matar in DVD-skivan visas en språkvalsmeny, som följs av varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stilren, enkel och engelskspråkig. Inte ens scenvalsmeny finns.

Som extramaterial erbjuds vi ett alternativt slut, som var det ursprungliga slutet från manuset som byttes ut under klippningen. Det är intressant att se, och det är även värdefullt att det även finns ett valbart kommentatorspår till slutet med regissören Thomas Vinterberg för att få höra tankarna bakom slutet och ändringen. Men fastän jag inte är helt nöjd med det befintliga slutet, så måste jag medge att jag är väldigt tacksam att filmteamet inte lät det här ursprungliga slutet vara kvar. Därefter återfinns fyra bortklippta scener av varierande slag. En av scenerna är mer humoristisk, och är kul men känns kanske en smula malplacerad i sammanhanget. Ytterligare en scen är väldigt tillspetsad och överdriven, och då den går alldeles för långt är jag väldigt tacksam att den klipptes bort. De resterande två är småintressanta, men tillför inte särskilt mycket. Det är värdefullt att se, men ingen av scenerna är särskilt viktiga och dessutom finns inga kommentatorspår eller introduktioner för att få något sammanhang kring de bortklippta scenerna. Allt bonusmaterial (inklusive kommentatorspåret till det alternativa slutet) har dock svensk text, vilket är mycket glädjande.

Recensionen skriven: 14 april 2013
Senast uppdaterad: 26 augusti 2013

Recensionen har lästs 4571 gånger av 2573 personer, sedan den 14 april 2013