Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Jeff Lowell
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri & Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
Kate - Brittany Snow Heather - Ashanti
Beth - Sophia Bush Carrie - Arielle Kebbel
John Tucker - Jesse Metcalfe Scott Tucker - Penn Badgley
Lori - Jenny McCarthy

Man kan väl knappast påstå att det lider någon brist på ungdomskomedier i skolmiljö i världen, men ändå verkar det inte vara på väg att ta slut. Här är ännu en sådan, från den kvinnliga regissören Betty Thomas - hon var en gång i tiden skådis, men har på senare tid mestadels jobbat som regissör; mestadels genom filmer obekanta i Sverige, men också svenskdubbade familjefilmen Dr Dolittle. Händelserna utspelas på en amerikansk gymnasieskola (originellt, eller hur...?), där en obotlig tjejtjusare vid namn John Tucker "härjar". Han dejtar och har förhållanden med hur många tjejer som helst, flera rentav samtidigt. Ändå märker ingen vad han håller på med, då han avsiktligt väljer sina flickvänner bland olika sociala grupper och skolklasser som aldrig umgås eller har kontakt med varann. Allt fungerar bra, tills dess att en av gympalärarna blir sjuk, och skolan därför sammanfogar samtliga klasser i skolan till gemensam lektion. Då upptäcker tre av skolans populäraste tjejer - hejarklacksledaren Heather, veganaktivisten Beth och intelligenta Carrie - att alla tre har ett förhållande med John Tucker samtidigt...! De bestämmer sig då för att hämnas, och se till att John får ångra sig en gång för alla... De ser därför till att John får träffa skolans nytillkomna tjej Kate (som också agerar berättare för filmen), så att hon senare ska kunna krossa hans hjärta. Något som inte är fullt lika lätt som det låter...

Jag har alltid tyckt bra om ungdomsfilmer i skolmiljö, så därför hade jag höga förväntningar inför den här filmen. Och jag blev inte besviken - tvärtom visade sig detta vara en mycket bra film, och betydligt bättre än den tvivelaktiga omslagsbeskrivningen får det att låta som. Särskilt originellt är det visserligen inte, de flesta har säkerligen sett liknande filmer genom åren. Alltför djupsint är det heller inte. Men det här är ett utmärkt exempel på att filmer inte behöver vara originella, nyskapande eller djupa för att gå hem. Filmen är helt enkelt så vansinnigt rolig, så att man inte bryr sig så mycket om dess brister. Jag skrattade nästan oavbrutet i en och en halv timme, och då har jag ändå relativt höga krav på komedier. Någon enstaka scen känns visserligen som övertramp och "slag under bältet", men i övrigt är det mesta klockrent och väldigt roligt. Manuset känns genomtänkt och någorlunda trovärdigt, även fast jag innerligt hoppas att det inte går till exakt så här på någon svensk gymnasieskola... Periodvis är den lite förutsägbar, även om jag inte lyckades att förutspå en del av händelserna. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Visserligen gör Jesse Metcalfe - i Sverige mest känd från Desperate Housewives, även om undertecknad bäst känner honom som Miguel i den amerikanska såpoperan Passions - ett lite blekt intryck som John Tucker; jag har ärligt talat sett mer imponerande skådespelarinsatser från honom tidigare. Men de fyra kvinnliga huvudrollerna är istället strålande, med en otrolig personkemi sinsemellan. Sophia Bush känner de flesta igen från One Tree Hill, och hon är kanske det starkaste kortet i filmen, även om alla tjejerna gör mycket bra ifrån sig. Visserligen känns filmen som aningen för kort, och dessutom hade jag önskat lite större karaktärsutvecklingar hos somliga rollfigurer. Men överlag är det ändå en mycket lyckad film, och jag har svårt att hitta så mycket att klaga på. Vill man se djupa och nyskapande filmer, och hatar allt vad ungdomskomedier vill säga, så gör man nog klokt i att avstå. Men de flesta andra kommer säkert att uppskatta filmen, som nog passar sig till de flesta åldrar - jag är förmodligen 10 år för gammal gentemot den huvudsakliga målgruppen, men jag hade ändå troligtvis lika roligt som alla tonåringar. Förvänta er bara inget storslaget mästerverk eller en djup konstfilm, för då blir ni besvikna... Det är också värt att poängtera att titeln inte riktigt gör filmen rättvisa - jag vågar nog avslöja att ingen dör, och det rör sig inte om någon svart komedi liknande 1980-talssuccénHeathers, även om titeln lätt kan få en att tro det. Istället handlar det om en ganska traditionell ungdomskomedi, som visserligen inte tillför särskilt mycket nytt till genren, men som lyckas med syftet att underhålla och locka till många skratt. Filmen kommer inte upp i samma höga klass som exempelvis Mean Girls, men är ändå så pass rolig, underhållande och genomtänkt; att jag inte med gott samvete kan ge filmen annat än en åtta.

I USA består DVD-utgåvan av två olika versioner - dels bioversionen och dels en utökad s.k. "Extended Cut". Här i Sverige är det dock bara en version vi får se. Jag har inte lyckats få klart för mig exakt vad som skiljer mellan de båda versionerna av filmen, och därför kan jag heller inte med säkerhet avgöra vilken version vi får här. Men då speltiden stämmer ganska bra överens med den angivna speltiden för den amerikanska utökade versionen, så tror jag att det trots allt är den förlängda versionen vi får se. Själv hade jag dock föredragit att själv få välja version, ungefär som SF gjorde med Wedding Crashers för en tid sedan. DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1. Ljudspår finns på engelska och ungerska; och textning finns på ett knappt 20-tal språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska. Tyvärr finns dock ingen text för hörselskadade, inte ens på engelska. Skivan inleds med alltid lika irriterande anti-piratpropaganda på ungefär en minut, som den här gången inte går att hoppa förbi överhuvudtaget. Det är illa nog första gången, men när man tvingats genomlida denna mycket felriktade propaganda femtioelva gånger, så får man god lust att slänga ut DVD-spelaren genom fönstret... Det faktum att sådan propaganda mot nedladdning når helt fel målgrupp - att ärliga kunder som faktiskt har köpt filmen betraktas som skurkar, medan personer som skaffat den via mindre lagliga metoder istället slipper och alltså får en bättre produkt (då man på goda grunder kan förutsätta att alla som sprider film via Internet plockar bort sådana inslag innan de sprider ut den) - verkar Fox och Antipiratbyrån helt ha missat... Efter världens längsta minut visas äntligen Fox vinjett på 25 sekunder (som går att hoppa förbi), innan vi äntligen når huvudmenyn. Menyerna är snyggt upplagda, och ser ut som en slags fejkade datorskärmbilder. Riktigt effektfullt, även om menyerna tyvärr bara finns på engelska. Tyvärr är det dock inte slut på vansinnigheterna. Trots att anti-piratpropagandan i början avslutas med 5 sekunder långa varningstexter på svenska, så hindrar det inte Fox från att efter filmen visa varningstexter på samtliga språk som filmen är textad på - närmare bestämt i 10 sekunder per språk, vilket innebär att det alltså visas varningstexter i över tre minuter. Och värst av allt; det går inte att vare sig hoppa förbi, spola framåt eller gå till menyn medan dessa visas, utan man tvingas alltså vänta i tre och en halv minut innan man kan göra något. Jag skulle verkligen vilja veta vilken idiot som kommit på sådana idéer... Då andra distributörer lyckas att anpassa varningstexterna och bara visa texter på valt språk, så förutsätter jag att Fox DVD-programmerare borde vara kapabla att göra detsamma. För att inte riskera att bli sinnessjuk, få en hjärtinfarkt p.g.a. irritation eller dö av ålderdom innan menyn äntligen visas igen, så måste man därför komma ihåg att avbryta filmen genom att trycka Menu på fjärrkontrollen innan filmen har nått sitt slut - det räcker att göra det en sekund innan eftertexterna rullat färdigt (så missar man ingenting), så slipper man på så sätt alla varningstexter.

Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår till filmen med regissören Betty Thomas och redigeraren Matt Friedman. Det är riktigt intressant att lyssna på, och innehåller en del värdefullt och intressant vetande, samtidigt som det är lättsamt och underhållande. Betty berättar dock att det var meningen att även manusförfattaren skulle ha medverkat, men att han inte kunde komma, och det hade utan tvekan varit att föredra att ha honom närvarande. Därefter finns två bortklippta scener, tillsammans med kommentatorspår av Betty Thomas. De tillför inte särskilt mycket till handlingen, men är kul att se på. Därefter finns några s.k. featurettes (minidokumentärer). Den första heter "Grrl Power" och är en slags bakom kulisserna-dokumentär, som fokuserar på intervjuer med de kvinnliga skådisarna samt regissören. Hyfsat intressant, även om det periodvis blir lite väl skrytsamt. Nästa har den mycket kryptiska titeln "Kodiak Yearbook" och är ett kort inslag där skådespelarna berättar om sina minnen från gymnasiet - rätt intressant, men hade gott kunnat vara betydligt längre. Därefter hittar vi "On the Rebound", som berättar om hur basketscenerna med Jesse Metcalfe (John Tucker) gjordes. Visserligen enstaka intressanta bitar, men merparten verkar bara vara ett sätt att skryta om hur bra Jesse är på att spela basket... Den sista featuretten är en rundvandring med Jesse Metcalfe på den gymnasieskola i Vancouver i Kanada där största delen av filmen spelats in - rätt intressant, även om den inte går in på djupet särskilt väl. Slutligen återfinns en musikvideo, med en grupp som åtminstone undertecknad aldrig hört talats om. Tillför inte särskilt mycket... Överlag är dock extramaterialet fullt godkänt, främst genom ett mycket intressant kommentatorspår, även om jag saknar en riktig bakom kulisserna-dokumentär med mer information om själva produktionen av filmen och manuset. Såvitt jag kan avgöra är det dock i stort sett samma extramaterial som i de amerikanska och brittiska DVD-utgåvorna av filmen - det enda som verkar saknas här är en dejtingfrågesport, som tydligen ska finnas med i region 1-utgåvan. Utan att ha sett det, så låter det inte som särskilt mycket att hurra för, så jag är glad att åtminstone nästan allt extramaterial har bibehållits.

Recensionen skriven: 24 januari 2007
Senast uppdaterad: 24 januari 2007

Recensionen har lästs 3443 gånger av 1989 personer, sedan den 5 december 2007