Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Murray Franklin - Robert De Niro Socialarbetaren - Sharon Washington
Randall - Glenn Fleshler Gary - Leigh Gill
Thomas Wayne - Brett Cullen Bruce Wayne - Dante Pereira-Olson
Alfred Pennyworth - Douglas Hodge Gene Ufland - Marc Maron
Inspektör Burke - Shea Whigham Inspektör Garrity - Bill Camp
Hoyt Vaughn - Josh Pais Dr. Sally - Sondra James

Många år innan han blir Batmans ärkefiende lever den misslyckade komikern Arthur Fleck med sin mamma i en nedgången lägenhet i Gotham City. Han vill helst bli stand-upkomiker, men får tills vidare försörja sig som clown - men ingetdera går särskilt bra, och inte blir saken bättre av att han har ett medicinskt tillstånd som gör att han börjar gapskratta okontrollerbart vid opassande tidpunkter. Gotham City lider av hög kriminalitet och arbetslöshet, och alla utom de rikaste är missnöjda. Arthurs mamma Penny är övertygad om att lösningen till att få staden på fötter igen är hennes forna arbetsgivare, miljardärden Thomas Wayne och tillika pappa till en viss ung Bruce Wayne; som hon skriver brev till dagligen. Men allt förändras när Arthur en dag blir attackerad av tre ungdomar, som också råkar vara anställda av Thomas Waynes stora företag...

På förhand kändes det som ett minst sagt märkligt drag att göra en film om Jokern, Batmans ärkefiende, innan han blev just Jokern. Trots allt är det ingen rollfigur man blivit alltför intresserad av under tidigare inkarnationer, och sällan har man velat veta så mycket mer om denna märkliga figur. Men glädjande nog är Joker en mycket bra film, som är bättre än jag kunnat drömma om och som verkligen känns genomarbetad in i minsta detalj. Fast jag önskar verkligen att filmen kunnat döpas till det mer uppenbara Jokern i Sverige... Det är värdefullt att få se hur Arthur Fleck kunnat bli Jokern och se vad som hände decennier innan Batman-filmerna (och serierna), och manuset känns välgjort och genomarbetat.

Det här är också så långt ifrån DC Comics traditionella stil, eller ens superhjältefilmer i allmänhet, som man överhuvudtaget kan komma. Förutom kopplingen till Batman-universumet finns egentligen ingen likhet med superhjältefilmer eller serietidningsfilmatiseringar som vi är vana att se dem. Det här är istället en mörk dramathriller med ett fåtal humorinslag och actioninslag, men utan att man någonsin tänker tanken att det skulle vara en superhjältefilm i ordets egentliga mening. Huvudsakligen är det positivt, då det gör att filmen fungerar bra även för de som inte sett tidigare Batman-filmer eller läst serietidningarna - det är en fördel om man hjälpligt känner till Läderlappen och Jokern, men mycket mer än så behövs inte för att få utbyte av filmen. Det gör också att Joker har blivit en mer originell och nyskapande film än man hade kunnat drömma om, då filmen inte är beroende av serietidningskopplingarna utan kan stå på egna ben.

Det är en mycket fängslande film, som man knappt kan slita blicken från, och som förblir intressant och engagerande från början till slut. Tiden går förvånansvärt fort, och det är både fascinerande och intresant. Här finns också en påtaglig och lyckad samhällskritik, även om den ganska ofta blir av det mer övertydliga slaget. Det finns ett påtagligt djup, och det är en becksvart historia utan särskilt mycket ljusglimtar; men som på något paradoxalt vis ändå blir vackert och finstämt. Det är en svår balansgång, men det fungerar ypperligt här och gör att filmen verkligen sticker ut från mängden.

På gott och ont kretsar allt här kring Jokern, eller rättare sagt Arthur Fleck, till den grad att manusförfattarna helt har skapat en ny rollfigur med nytt namn som ursprung till Jokern - i de flesta tidigare sammanhang har ju Jokerns alter ego hetat Jack Napier, och det känns lite egendomligt att skapa ett helt nytt alter ego hellre än bara en egen tolkning av en befintlig rollfigur. Icke desto mindre är Arthur Fleck en intressant rollfigur med många nyanser, och det är intressant att få följa honom. Men då allt skildras ur Arthurs perspektiv innebär det att övriga rollfigurer får stryka på foten, och alla andra har blivit mer eller mindre endimensionella och underutvecklade. Det är lite synd, då det snabbt kan bli lite egocentriskt att få följa allt ur en enda persons perspektiv, utan att någon mer än honom får personlighet. Det mest påtagliga fallet är Sophie, som inledningsvis är en intressant rollfigur, men som mer eller mindre rinner ut i sanden och aldrig får mycket till substans. Även Arthurs mamma Penny har blivit ganska platt, och får inte något större djup. Murray Franklin blir aldrig mer än en slags parodi på talkshow-värdar, och får inte heller någon form av substans eller personlighet. Och särskilt många fler rollfigurer än så finns inte...

Jag har också lite svårt att få den här berättelsen att hänga ihop med det vi känner till om Jokern sedan tidigare. Arthur Fleck verkar helt klart vara sinnessjuk, som bara blir värre allt eftersom, men är han verkligen samma Jokern som vi känner till från tidigare Batman-sammanhang...? Det känns inte riktigt så, utan det här känns mer som vilken blivande seriemördare som helst. Vi får inga djupsinta psykologiska förklaringar, och Arthur Flecks förvandling till Jokern känns något förenklad. Inte heller får vi se något av den beräknande och listiga stil som ju framförallt genomsyrat Jokern, och Arthur Fleck känns ärligt talat inte tillräckligt intelligent för att kunna bli Jokern, utan här blir han lite mer som vem som helst. Här får man till och med känna sympati för Arthur, hellre än att se några tecken på den psykotiska superskurk som vi ju alla vet att han kommer att bli. Kanske är det inte riktigt menat att vara den "vanliga" Jokern, men när vi nu trots allt får se Bruce Wayne (alias Batman) som barn i filmen är det svårt att inte dra den uppenbara parallellen...

Fotot är utmärkt, och filmen har ett snyggt och effektivt bildspråk med genomarbetad scenografi. Musiken är också vacker och stämningsfull, även om den ibland drar åt det övertydliga hållet och drar uppmärksamheten till sig istället för att ligga i bakgrunden. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och framförallt är Joaquin Phoenix fullkomligt lysande i huvudrollen som Arthur Fleck. Han gör en stark och övertygande rollprestation. som känns naturlig och trovärdig. Trots en tillspetsad roll lyckas han helt att undvika överspel, och det är en imponerande bedrift. Joaquin är rentav strået vassare än Heath Ledger i The Dark Knight, så att han nyligen vann Oscar för rollen förvånar ingen utan är rättvist och välförtjänt. Robert De Niro spelar ungefär samma slags roll som han alltid gör, men gör det i och för sig riktigt bra. Zazie Beetz är också riktigt bra som Sophie, men tyvärr får hon inte så mycket att arbeta med som jag hade önskat.

Joker är en mycket bra och välgjord film, som är både underhållande, spännande, engagerande och lagom våldsam. Det är intressant att få följa Arthur Flecks öde, och det är en minnesvärd film som inte kommer lämna någon oberörd. Här finns också en del smarta grepp kring manus och berättarteknik, och en lyckad men inte särskilt subtil samhällskritik. Men på gott och ont är det här mer eller mindre en enmansshow för Arthur Fleck och Joaquin Phoenix, varför allt och alla andra hamnar i skymundan. Slutet lämnar också en del övrigt att önska, och vissa aspekter känns något svårköpta.

Men det största problemet är kanske att kopplingen till DC Comics och Batman är tveksam, då det här inte känns som samma Jokern vi är vana vid; och det är svårt att se att Arthur Fleck ens på ett par decennier ska kunna bli den "vanliga" Jokern. Det är för all del inget fel med en film som står på egna ben, men i så fall borde man ha utelämnat Thomas och Bruce Wayne, som trots allt omöjliggör att man ska kunna låta bli att dra kopplingen till Batman-universumet. Det gör att Joker åtminstone till viss del fungerar ännu bättre för de som inte känner till Batman, och ju mer man känner till av DC Comics ju mer lär man också störa sig på ett och annat. En riktigt bra film är det hursomhelst, men jag kan inte riktigt stämma in på de oerhörda lovord som filmen fått världen över. Men icke desto mindre är en hyfsat stabil åtta det självklara betyget, och även fast det inte är min favorit av årets Oscarsnominerade filmer för bästa film (det är utan tvekan Parasit), och heller inte hade förtjänat att vinna många fler Oscars än de två den tog hem, så är den utan tvekan riktigt lyckad.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1 (nästan fullskärm på en Widescreen-TV), medan ljudet är i Dolby Atmos 7.1 på engelska, med en kärna i Dolby TrueHD för bakåtkompatibilitetens skull. Dessutom finns ett engelskt 5.1-spår i Dolby Digital, men varför man valt det formatet istället för DTS-HD förstår jag verkligen inte. Dessutom finns ett dubbat ljudspår på italienska i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, och jag uppskattar att bakhögtalarna används förhållandevis flitigt vilket bidrar till en effektiv upplevelse; men lite synd att nästan all dialog ligger i centerhögtalaren. Det finns textning på de skandinaviska språken samt italienska och engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska textningen är bra, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel. Däremot stör jag mig på att karaktären genomgående kallas för "Joker" istället för "Jokern", som han heter i mina ögon.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en inledande jingel på fem sekunder, och efter det kommer man direkt till huvudmenyn. Huvudmenyn är rörlig och på engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man för att få någon textning alls måste gå in under textningsmenyn och välja textspråk - inte helt optimalt, i synnerhet inte för personer som inte kan engelska. En annan lite märklig detalj är att bonusmaterialet visas i bild på huvudmenyn hela tiden, även om man inte har valt "Special Features". När man valt att spela filmen visas först skriftlig anti-piratpropaganda i fem sekunder. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på 35 olika språk (!), som tar dryga fem minuter att genomlida innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild så bara man har en Blu-Ray-spelare med tillräckligt snabb bildsökning (minst 50 gångers hastighet är nästan ett måste för att inte tappa förståndet) blir det i alla fall inte alltför irriterande. Varför Warner fortfarande envisas med dessa varningstexter som de också haft på DVD i många års tid är obegripligt - om de flesta andra filmbolag lyckas att känna av vilket språk man valt och anpassa varningstexter efter det, så känns det sanslöst att tvingas genomlida flera dussin varningstexter på språk man inte förstår ett ord av...

Som bonusmaterial hittar vi först ett kort inslag på en och en halv minut vid namn "Becoming Joker", där vi utan dialog får se hur Joaquin Phoenix förvandlas till Jokern - tillför inte mycket alls. Betydligt mer intressant är 22 minuter långa "Joker: Vision & Fury", som är en mer traditionell bakom kulisserna-dokumentär med intervjuer med regissör, skådespelare, scenograf och kompositör. Här finns en del matnyttigt att hämta, även fast inslaget också innehåller en del skryt och inte går riktigt tillräckligt in på djupet. Vidare återfinns tre minuter långa "Please Welcome... Joker!", där vi får se ett flertal olika tagningar av samma film tillsammans med en kort intervju tagen från nyss nämnda dokumentär. En smula intressant, men tillför inte särskilt mycket. Till sist återfinns "Joker: A Chronicle of Chaos" på tre minuter, där vi får se ett slags bildgalleri i snabbt tempo tillsammans med musik av isländska Hildur Guðnadóttir. Utan tvekan stämningsfull musik, men i övrigt ger det inte mycket alls. Där tar det roliga slut, och ärligt talat är det här mindre bonusmaterial än jag hade väntat mig för den här sortens storfilm. Framförallt är det bara det 22 minuter långa inslaget som faktiskt tillför något, medan allt annat är så kortfattat att det i stort sett blir poänglöst. Tyvärr har bonusmaterialet ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text för hörselskadade vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 11 februari 2020
Senast uppdaterad: 11 februari 2020

Recensionen har lästs 1693 gånger av 975 personer, sedan den 11 februari 2020