Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Kit Kittredge - Abigail Breslin Margaret Kittredge - Julia Ormond
Ruthie - Madison Davenport Stirling - Zach Mills
Will - Max Thieriot Countee - Willow Smith
May Dooley - Jane Krakowski Lucinda Bond - Joan Cusack
Berk - Stanley Tucci Billy Peabody - Douglas Nyback
Mr. Gibson - Wallace Shawn Farbror Hendrick - Kenneth Welsh

American Girl började som en docksamling 1986, då dockor för lite äldre barn gavs ut baserad på viktiga tidpunkter i amerikansk historia. Det gav upphov till en rad böcker och senare även kläder. 2003 började dockföretaget i samarbete med Julia Roberts att skapa filmer baserade på dockorna, där varje film handlar om olika figurer från dockkollektionen och böckerna, och alla tar upp påhittade men historiskt riktiga händelser från USA:s historia. De första tre filmerna producerades för TV, och har i Sverige enbart visats på dåliga sändningstider på diverse kommersiella TV-kanaler (bl.a. TV3). Den fjärde filmen i serien handlar om Kit Kittredge, och gick i USA upp på bio. Här i Sverige släpps den dock direkt på DVD, som första film i serien. Den här handlingen utspelas 1934 i Cincinnati, mitt under den amerikanska depressionen. En ung flicka vid namn Kit Kittredge vill inget hellre än att bli journalist, och skriver artiklar om sin vardag med en gammal skrivmaskin. Efter de hårda finansiella tiderna förlorar Kits pappa sitt jobb, och han måste tillfälligt lämna sin familj för att söka jobb i Chicago (gissningsvis fanns det fler jobb där än i Cincinnati). Kits mamma klarar inte av att betala huslånet, och måste därför ta in ett flertal inneboende i lediga rum i huset, samtidigt som Kit får flytta upp på vinden. Dessa är mer eller mindre udda, och innefattar trollkarlen Berk, danslärarinnan May Dooley och bibliotekarien Lucinda Bond. Det har börjat ske en rad inbrott och rån i området, som tydligen begås av luffare. Därigenom kommer Kit i kontakt med luffaren Will och hans kompis Countee, som bor i ett luffarläger och får jobb som allt-i-allo hos Kits mamma. Lite senare blir mammans alla ägodelar och pengar stulna, och utan de har de inte råd att bo kvar. Alla bevis pekar på att Will är tjuven, och polisen anser att saken är avgjord. Kit är den enda som tror att Will är oskyldig, så nu är det upp till henne att lösa mysteriet och reda ut vem det egentligen är som stulit pengarna.

Man kan fråga sig vilken målgrupp som Kit och kassaskrinsmysteriet egentligen riktar sig till. De flesta barn - i synnerhet sådana utanför USA - lär inte bry sig nämnvärt om depressionen på 1930-talet, samtidigt som det för många vuxna är ett oöverstigligt hinder att se filmer där huvudrollerna är barn. Förmodligen är filmen avsedd för hela familjer, men det fungerar troligen bättre i USA än i Sverige. Därför är marknaden för en sådan här film troligen smalare här, och det är förståeligt att den inte visats på bio i Skandinavien. Man kan komma över det, så är det dock en ganska trevlig film. Regissören lyckas på ett skickligt sätt att förmedla rätt tidskänsla, och det mesta känns 1930-talet - inklusive all musik i filmen som gjordes under 1920- och 1930-talen. Filmen visar också upp ett intressant tidshistoriskt dokument om depressionen, och även om vi i dagens läge har svårt att sätta oss in i situationen då, så får vi åtminstone en viss inblick i hur det kunde ha varit. Grundstoryn är intressant, och de flesta av rollfigurerna är någorlunda mångbottnade. Det gäller i synnerhet Kit, som är en charmig och intressant tjej med fler lager än man hade kunnat vänta sig. Det mesta känns realistiskt och trovärdigt, även om dialogen periodvis har sina brister. Språket varierar en del, och medan det överlag blivit ganska tidsäkta så är en del uttryck som används definitivt av nyare datum än 1934. Dialogen är heller inte helt trovärdig, utan känns ibland lite konstlad. Det tydligaste problemet med Kit och kassaskrinsmysteriet är att den dramaturgiskt har ett lite tveksamt upplägg. Anslaget har blivit alldeles för lång, och det dröjer hela 50 minuter in i filmen innan huvudkonflikten presenteras. Det gör att filmens första halva blivit lite seg och utdragen, samtidigt som den andra halvan går lite väl snabbt framåt. I synnerhet för en familjefilm som denna, så bör huvudhandlingen presenteras i ett betydligt tidigare skede, så man istället kunnat lägga mer tid åt den.

Det förekommer också en del klichéer och stereotypa karaktärer, och överlag är filmen ganska förutsägbar. Man kan också tycka att allting känns lite väl perfekt, och att vi egentligen inte får se mycket av just depressionen, trots att det ständigt ligger i bakgrunden. Ytan känns helt enkelt lite för polerad och fin. Filmen har klara och genomtänkta budskap, men det är inte alla dessa som fortfarande är relevanta i dagens läge. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och i synnerhet Abigail Breslin (mest känd från Little Miss Sunshine) är lysande i huvudrollen som Kit. Hon är både charmig, trovärdig och stark, och är ett utmärkt val för den här rollen. Även Julia Ormond är riktigt bra som hennes mamma, och Jane Krakowski är bra som dansläraren miss Dooley. Det är inte lika gott ställt bland de övriga barnskådisarna, då flera av dessa gör ett lite konstlat och stelt intryck. Exempelvis är jag inte alltför nöjd med Zach Mills som Stirling, vars skådespeleri inte känns helt trovärdigt. Det hade varit önskvärt om filmteamet lagt ner lite mer tid på Kit och kassaskinsmysteriet, då bristerna är tydliga. Men samtidigt kan jag inte förneka att filmen har en viss charm, och förblir trevlig och intressant. Även om den troligen fungerar bäst för yngre, så anser jag därför att filmen ändå är fullt sevärd för alla åldrar. För yngre lär presentationen dock kännas alldeles för lång, i och med att det dröjer så länge innan konflikten och huvudstoryn kan anas. Det är ändå en trevlig och välgjord film, men den är samtidigt relativt lättglömd.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket i klartext innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på en rad språk, däribland de skandinaviska språken. Det finns även engelsk text för hörselskadade, men tyvärr ingen vanlig engelsk text. Det finns heller ingen svensk text för hörselskadade, vilket är beklagligt för alla döva om än knappast ovanligt. När man matar in DVD-skivan spelas en kort distributörsjingel upp, och därefter visas en meny för språkval, eller rättare sagt landsval. Av någon outgrundlig anledning finns det ett femtiotal länder att välja på, betydligt fler än skivan verkligen har släppts i. Landsvalet verkar heller inte ge någonting, för vilket land man än väljer så är standardspråket ändå på engelska utan text. För att välja textning måste man istället gå in och välja det under huvudmenyn. Det enda som verkar förändras av det land man väljer i den inledande skärmen är istället vad som visas innan huvudmenyn. Väljer man Sverige visas en irriterande anti-piratpropaganda på 50 sekunder, som dock går att hoppa förbi. Väljer man istället England eller Australien som land, så slipper man det och kommer direkt till huvudmenyn. Menyn är engelskspråkig och stillastående, vad man än väljer. Nästa irritationsmoment uppstår när man sett klart filmen, då det visas varningstexter på ett femtiotal språk - detta trots att majoriteten av dessa inte är representerade som textning på skivan, och den här utgåvan heller inte kommer att ges ut i de flesta av länderna. Varningstexterna visas i 10 sekunder per språk, vilket innebär över fem minuter. Det är plågsamt lång tid, och under tiden går det inte att vara sig hoppa förbi eller ens spola på bild. Man kan alltså inte göra någonting i drygt fem minuter, tills man äntligen kommer tillbaka till huvudmenyn. Varför ska det vara så svårt att bara visa varningstexter på det språk som man faktiskt valt textning eller ljudspår på...? För att inte tappa förståndet eller dö av tristess måste man följaktligen komma ihåg att avbryta filmen, genom att trycka på menyknappen innan sluttexterna hunnit visas klart.

Recensionen skriven: 17 april 2009
Senast uppdaterad: 17 april 2009

Recensionen har lästs 3639 gånger av 2044 personer, sedan den 17 april 2009