Momo - M'Barek Belkouk Hervé - Pablo Pauly
Sofia Benhaoui - Zabou Breitman Walid - Tanguy Onakoy
Francesco - Francesco Casisa Abril - Hafid F. Benamar
Mathieu - Ethan Deschepper M'Bindo - Jean Bediebe
Romain - Romain Limpens Sofias mamma - Fattouma Ousliha Bouamari
Polischefen - Yves Verhoeven Arnaud - Jean-Jacques Grimblat

Någonstans i norra Frankrike ligger lågprislivsmedelsbutiken Discount, och då butiken inte går tillräckligt bra ekonomiskt "tvingas" ledningen ta till drastiska åtgärder för att öka effektiviteten - något som bl.a. innefattar toalettbesök på max 75 sekunder (med säkerhetsvakter utanför toadörren!), muddring av personalen efter varje arbetsdags slut, att kassörskorna måste stå upp och chefer som står med tidtagarur vid kassorna för att ta tid hur lång tid varje kund tar att expediera - detta för att få underlag för uppsägningar, för de som expedierar kunder några sekunder för långsamt. Nu håller företaget dessutom på att installera självscanningskassor, och i samband med det kommer flera medarbetare att få sparken; till råga på allt enligt "först in först ut"-principen så att de som jobbat längst på företaget blir de första att bli uppsagda (!). Det blir droppen för sex kassörskor på Discount, som bestämmer sig för att ta lagen i egna händer. De tar helt sonika varor vars bäst före-datum gått ut (men som fortfarande är fullt ätliga) samt lite andra varor från Discount, och startar en alternativ butik där de säljer dessa varor till lägre priser. På så sätt hoppas de få in dubbla inkomster under några månaders tid, tills dess att självscanningskassan är installerad och uppsägningarna börjar.

Det är knappast varje dag som franska filmer går upp på bio i Sverige; än mindre i Skellefteå. Därför är det alltid lika roligt när så sker. Klippet är inte någon av de bästa franska filmerna jag sett, men likväl en bra sådan. Storyn är intressant och genomarbetad, och säger en del om vår samtid. Det är ganska tänkvärt genom denna effektiva satir om verkligheten inom handeln idag. Nu hoppas jag att det i verkligheten inte finns något riktigt lika absurt exempel som inom affären Discount, men som med alla satirer finns förstås åtminstone en gnutta sanning. Det har blivit en riktigt underhållande och engagerande film, med viss humor, ett tacksamt tempo och en historia som trots allt känns någorlunda trovärdig. Här finns en del charm och en viss spänning, och jag uppskattar den genomarbetade historien.

Trots att det klassas som komedi är det dock ingen alltför rolig film. Här finns några småroliga situationer och repliker, och en del som är gjort med glimten i ögat, men jag skrattade inte högt en enda gång. Jag hade väntat mig lite mer humor, men istället fungerar filmen mycket tillfredsställande som drama. Man dras in i premissen och handlingen på ett effektivt sätt, och det har blivit mycket berörande. Det är fängslande och mycket tänkvärt, om än en smula överdrivet. Regissören lyckas också på ett skickligt sätt att växla stil, från lättsam humoristisk stil till en betydligt mörkare sådan.

Men tyvärr har drivet i berättelsen och budskapet skett på bekostnad av rollfigurerna, och ingen får något större djup. Alla de centrala rollfigurerna (kassörskorna) är genomgoda och helt igenom sympatiska, och får inte mycket till nyanser. Vi får inte lära känna någon i större utsträckning, och all form av bakgrundsinformation hålls till ett minimum. Den jag mest känner för är singelmamman Emma, som i alla fall hinner få några nyanser. Alla i ledningen samt platschefen Sofia är genomonda, och får inga som helst försonande egenskaper. Visserligen gör manusförfattarna ett tappert försök att visa nyanser och känslor hos Sofia, men det har gjorts på ett så pass klumpigt sätt att det inte riktigt håller; och hon blir tyvärr aldrig mer än en karikatyr. Gissningsvis har den rollfiguren haft större utrymme i manuset, som klippts bort vid redigeringen - trots allt är den färdiga filmen nära två timmar lång, så det var väl ett nödvändigt ont att få ner längden.

Klippet har också blivit onödigt övertydlig, och allt har gjorts på ett sådant sätt att det inte ska råda någon som helst tvekan om alla rollfigurers avsikter eller motiv. Den tillspetsade skildring av livet på Discount kan nog också ses som övertydlig, för de allra flesta skulle nog inte stå ut att arbeta på ett företag som har ens hälften av alla dessa idéer. Den sista halvtimmen fungerar heller inte lika bra som resten av filmen, och känns lite oklar. Då förekommer ett flertal lösa trådar, som aldrig hinner knytas ihop; och slutet känns mer än lovligt abrupt.

Klippet är en trevlig och underhållande film, som har en viss humor och en effektiv satir som säger en del om verkligheten idag; om än på ett överdrivet sätt. Det är charmigt, tänkvärt och minnesvärt, men istället hinner ingen rollfigur få alltför många nyanser och det förekommer många onödiga klichéer på karaktärsfronten. Det finns också några lösa trådar för många, och det känns lite som att filmen är ett utkast som inte är riktigt färdigt - visserligen ett utmärkt utkast, men likväl inte färdigt i det långa loppet. Men genom den ovanliga premissen och det effektiva budskapet fungerar Klippet ändå bra, och är en film väl värd att se för de allra flesta. Mitt betyg stannar på en stabil sjua, då det är en bra och sevärd film men som samtidigt saknar det där lilla extra som skulle kunna göra det till en storartad film.

Recensionen skriven: 10 juli 2015
Senast uppdaterad: 10 juli 2015

Recensionen har lästs 2949 gånger av 1651 personer, sedan den 10 juli 2015