Kortfattade recensioner

Harlan Thrombey - Christopher Plummer Ransom Drysdale - Chris Evans
Walt Thrombey - Michael Shannon Donna Thrombey - Riki Lindhome
Joni Thrombey - Toni Collette Meg Thrombey - Katherine Langford
Fran (hushållerskan) - Edi Patterson Jacob Thrombey - Jaeden Martell
Inspektör Elliott - Lakeith Stanfield Trooper Wagner - Noah Segan
Gammelmormor Thrombey - Katherine Callan Jurist Alan Stevens - Frank Oz

Den berömda och stenrika deckarförfattaren Harlan Thrombey har firat sin 85-årsdag i sin stora herrgård, med alla sina barn, deras respektive och andra släktingar närvarande; plus en hushållerska och hans privata sjuksköterska. Morgonen efter den stora festen hittas han död på sitt kontor, och det ser ut att röra sig om självmord. Den lokala polisen vill avskriva fallet som självmord, men privatdetektiven Benoit Blanc - som anlitats för att bistå polisen - är inte lika säker. Alla på festen verkar ha motiv för att vilja döda Harlan, och alla har sina egna versioner av vad som hänt. Men den latinamerikanska sjuksköterskan Marta kan sitta inne på lösningen, och Blanc ber henne hjälpa till - inte minst då Marta är fysiskt oförmögen att inte tala sanning, och börjar kräkas så fort hon försöker ljuga...

Den klassiska pusseldeckaren, ā la Agatha Christie, är sedan länge i stort sett utdöd - därför är det kul att Rian Johnson lyckats återuppväcka genren, och göra det på samma gång på ett både klassiskt och modernt sätt. Knives Out har också blivit en mycket bra film, som är väldigt underhållande samtidigt som den är välgjord och intelligent. Det är en invecklad intrig, men samtidigt blir filmen inte särskilt rörig utan man hänger med utan större svårigheter om man är uppmärksam. Det finns ett stort persongalleri, men trots det hänger man med hyggligt om vem som är vem. Därför är det mycket fängslande, och man sitter som klistrad hela tiden. Trots en för genren ovanligt lång speltid på hela 2 timmar 10 minuter blir det aldrig segt eller utdraget, och tiden går fort.

Det är spännande, fascinerande och intressant. Dessutom finns smart och vass dialog, med en hel del lyckade och genomtänkta referenser. Därför blir det även en riktigt rolig film, där man får skratta men utan att filmen någonsin glömmer bort själva mordmysteriet. Det är också en oförutsägbar film med många oväntade vändningar, och där man inte får klart för sig alla detaljer förrän precis i slutet. Det finns ett visst djup, och filmen tar upp intressanta teman kring klasskillnaderna i USA, men framförallt är det en väldigt underhållande film.

Rollfigurerna är tillspetsade, och med enstaka undantag är de flesta personer överdrivna; ibland å det grövsta. Här finns många klichéer och stereotyper, på gott och ont. Delvis är det nog ett nödvändigt ont för att man faktiskt ska kunna särskilja alla och komma ihåg vem som är vem i det här stora persongalleriet - det hade helt enkelt blivit rörigt om alla hade varit jordnära, och så hade det heller inte blivit alls lika roligt. Men ibland går det lite för långt, då somliga blivit så skruvade så att hälften vore nog; vilket sänker trovärdigheten i dramat. Att sen många även spelar över, säkerligen helt avsiktligt, gör också att det ibland kan bli lite för mycket av det goda.

Fotot är snyggt i all sin enkelhet, men framförallt finns här en fantastisk ensemble med många bra skådespelare - faktiskt en av de bästa ensembles jag sett under lång tid, vilket förhöjer helhetsintrycket högst markant. Alla spelar väldigt bra och passar utmärkt in i handlingen, men trots allt otroliga världssjärnor blev jag ändå mest imponerad av den kubansk-spanska skådespelerskan Ana de Armas - kanske åtminstone delvis då hon är den mest realistiskt skildrade rollfiguren.

Ibland går det lite för långt med de tillspetsade rollfigurerna och det avsiktliga överspelet, men till allra största delen är Knives Out en mycket lyckad och välgjord film - en film som är både humoristisk, spännande, välskriven och intelligent; något som sammantaget gör det till en mycket underhållande film väl värd att ses för de allra flesta. Jätteoriginell är den kanske inte, men här finns istället så många smarta beståndsdelar så att den blir minnesvärd därigenom, varför filmen förtjänar en svag åtta i betyg.

Recensionen skriven: 1 november 2020

Recensionen har lästs 1477 gånger av 807 personer, sedan den 1 november 2020