Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Chris - Patrick Wilson Lisa - Kerry Washington
Abel Turner - Samuel L. Jackson Harold (Lisas pappa) - Ron Glass
Celia - Regine Nehy Marcus - Jaishon Fisher
Donnie Eaton - Justin Chambers Javier Villareal - Jay Hernandez
Clarence Darlington - Keith Loneker Polischef Wentworth - Robert Pine

Filmer som kretsar kring poliser tillhör knappast ovanligheterna någonstans i världen, men i 9 fall av 10 är poliser de "goda" i historien. Att det faktiskt finns alla slags poliser är något som många manusförfattare verkar ha missat. Ett undantag är dock Lakeview Terrace, som i Sverige släppts direkt på DVD och som visar att det finns poliser som de flesta helst hade velat vara utan. Filmtiteln syfter på ett kvarter, dit ett ungt gift par - den vita Chris och svarta Lisa - flyttar, när de köpt sitt första hus. De välkomnas genast av sin granne, den rutinerade poliskonstapeln Abel som själv är ensamstående med två barn. Abel har för vana att patrullera i kvarteret, och se till så att allting är som det ska. Det låter positivt, men Chris och Lisa blir snart varse att Abel inte är så trevlig som han först verkar. Det blir uppenbart att Abel är rasist, och inte alls tycker om tanken på Chris och Lisas blandäktenskap. Efter att inledningsvis nöjt sig med rasistiska kommentarer, går Abel snart långt över gränsen för vad som är acceptabelt beteende, och när han bl.a. roar sig med att hugga ner grannarnas träd och lysa in med strålkastare i Chris och Lisas hus, så börjar bristningsgränsen närma sig. De blir alltmer frustrerade över sin grannes beteende, och när de börjar få nog börjar även deras äktenskap att påverkas.

Det är onekligen välkommet med en film som visar att även poliser kan vara galningar, något som minsann inte tillhört ovanligheterna hittills. Det är också trevligt med lite ombytta roller, i form av en mörkhyad man som är rasist. Filmer som tar upp rasmotsättningar kan man heller aldrig få för mycket av, och jag är tyvärr övertygad om att förhållanden över rasgränserna fortfarande inte ses med blida ögon på många håll; inte minst i USA. Så tanken bakom Lakeview Terrace är säkerligen gott, och grundstoryn är riktigt intressant. Genomförandet i sig har både goda och dåliga sidor. För att börja med de goda, så är det ett intressant händelseförlopp och en bitvis riktigt spännande film. Regissören lyckas huvudsakligen riktigt väl att fånga den alltmer frustrerande stämningen, och det blir både känslosamt och spännande allteftersom Abel börjar gå längre och längre över gränsen. Fotot är snyggt, och även om bildspråket inte direkt är originellt, så fyller det sin funktion och ser effektfullt ut. Allting känns realistiskt och intimt, och det faktum att filmen spelats in i riktiga hus istället för studior förhöjer den trovärdiga stilen. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och både Patrick Wilson och Kerry Washington gör starka och trovärdiga rolltolkningar som känns levande. Även Samuel L. Jackson spelar bra, även om han gör en lite väl onyanserad bild och likaså gör liknande rollprestationer som i flera andra filmer. Jag blev imponerad över Regine Nehy, som spelar riktigt bra och naturligt som Abels dotter Celia. Men tyvärr är allt inte frid och fröjd, och Lakeview Terrace lider också av flera problem. Det mest uppenbara är att den blivit väldigt övertydlig, och regissören verkar ha känt att allting måste talas om öppet utan någon chans till undertexter och mer subtila budskap. Jag tycker visserligen inte det är rätt med alltför vaga och otydliga filmer där man inte förstår någonting, men det borde finnas någon gyllene medelväg. Abels beteenden blir därför alltmer extrema, och det dröjer inte länge innan han går långt över gränsen från antydningar och subtila beteenden till rena trakasserierna. Abel har framförallt blivit en väldigt endimensionell rollfigur, och en typisk "skurkroll". Han beter sig hårt och beräknande mot allt och alla - inklusive sina egna barn - och framstår ärligt talat som en ren psykopat.

Mot slutet kommer det fram att det faktiskt finns dolda anledningar till Abels beteende, och att han nog inte ska föreställa så genomond som det hittills framgått. Men då är redan skadan skedd, och då har Abel redan gått så långt över gränsen att det är omöjligt att känna minsta lilla sympati. I och med att vi mot slutet får veta mer om Abels bakgrund, så blir det uppenbart att manusförfattarna sannolikt tänkt sig honom som en lite mer mångbottnad karaktär och inte som rent ond. Men tyvärr har manusförfattarna och regissören inte lyckats att förmedla det på ett tillfredsställande sätt. Dessutom har konflikten mellan Chris och Lisa blivit lite orealistisk, då den inte förmedlas på ett bra sätt. Från att paret inte verkar ha några problem i världen, så blir det plötsligt enorma spänningar och gräl enbart av Abels galna beteende. Det är visserligen fullt förståeligt att relationer kan påverkas om någon granne spårar ur så totalt, men rimligen bör problemen ha funnits redan innan och bara förstärkts av grannproblemen. Men några tecken till det ser vi inte, utan tills dess att paret börjar gräla och sätter ord på allting så märker vi inte av ett enda problem. Det känns helt enkelt inte trovärdigt, och borde ha kunnat visas på ett bättre sätt. Periodvis är filmen också lite seg, och den avsiktligt långsamma stämningen och uppbyggnaden får lite för långt. Men då Lakeview Terrace trots allt är en så intressant och spännande film, så är jag beredd att förlåta många av bristerna. Problemet kommer under de sista tio minuterna, då filmen totalt spårar ur och personer i allmänhet och Abel i synnerhet börjar bete sig helt emot deras karaktärer. Abels karaktärsförändring känns inte det minsta trovärdig, och hela tonen i filmen förändras till det sämre. Det är tråkigt, och sänker tyvärr helhetsintrycket markant. Därför tvingades jag sänka betyget till en sexa, efter att den innan den sista kvarten absolut hade förtjänat en sjua. Fortfarande är det förstås inte en dålig film, och Lakeview Terrace förblir ganska lyckad och fullt sevärd. Men med en så intressant grundstory hade den potential att bli mycket bättre, och bara ett mer realistiskt slut hade förbättrat mycket.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Filmen är textad på sju olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, men den svenska översättningen lider av ett fåtal översättningsfel. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som direkt följs av huvudmenyn. Menyn är effektfull och rörlig, men finns enbart på engelska och avslöjar dessutom lite för mycket av filmen. Det finns alltså ingen inledande språkvalsmeny, och för att spela upp filmen med textning måste man därför gå in under språkmenyerna från huvudmenyn och välja textning. Inte helt användarvänligt, i synnerhet för personer som inte kan engelska. Väljer man att spela filmen, så visas först en reklamjingel för ljudstandarden Dolby Digital, och därefter visas varningstexter på valt textningsspråk (ex. svenska) samt engelska. Jag förstår inte riktigt behovet av att visa varningstexter på både svenska och engelska, och dessutom känns det lite malplacerat att lägga det just innan själva filmen, men det är åtminstone tacksamt att vi slipper se texter på en rad andra språk som vissa andra distributörer brukar envisas med.

Som extramaterial finns ett kommentatorspår till filmen med regissören Neil LaBute och den kvinnliga huvudrollsinnehavaren Kerry Washington. Det är periodvis ganska intressant, och en del matnyttig information framgår. Men dessa båda personer verkar ha haft lite för lite att säga, och mellan varven blir det ganska långrandigt med allmänt skryt över de inblandade i allmänhet och Samuel L. Jackson i synnerhet. Vidare hittar vi ett flertal bortklippta scener, som dessutom har valbart kommentatorspår av regissören. De är intressanta att se på, även om det är förståeligt att de klippts bort. Ingen är viktig för handlingen, och filmen fungerar utan tvekan bättre utan vissa av dem. Åtminstone en av scenerna tycker jag dock borde ha fått vara kvar, för att få se lite av vad Lisa arbetar med, hellre än att få intrycket att hon är hemmafru vilket man gör av filmen. Slutligen finns tre olika bakom kulisserna-dokumentärer - en om manuset och storyn, en om rollbesättningen och karaktärerna samt slutligen en om själva inspelningen/produktionen. De är ganska heltäckande och tar upp det mesta som man kan vilja veta, men fylls tyvärr ut med lite för mycket ryggdunkande och skryt över de inblandade. Tyvärr har extramaterialet ingen svensk text, vilket är lite tråkigt. Det finns dock engelsk text på allting, inklusive kommentatorspåren, vilket är betydligt bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 17 april 2009
Senast uppdaterad: 17 april 2009

Recensionen har lästs 3864 gånger av 2143 personer, sedan den 17 april 2009