Tack till Sandrew Metronome för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Jimmy - Mathew Horne Fletch - James Corden
Lotte - MyAnna Buring Anke - Louise Dylan
Trudi - Ashley Mulheron Heidi - Tiffany Mulheron
Vicar - Paul McGann Carmella - Silvia Colloca
Rebecca - Emer Kenny Judy - Lucy Gaskell

För flera sekler sedan härskade en vampyrdrottning vid namn Carmilla i den brittiska småstaden Cragwich, och spred skräck igenom staden. Vampyrdödaren Baron Wolfgang MacLaren slogs mot henne, men innan han hann döda Carmilla uttalade hon en förbannelse - från och med denna dag ska alla kvinnor i staden på sin 18-årsdag förvandlas till lesbiska vampyrer, tills hon en dag ska återuppstå och ta över världen. Efter dessa ord dödade Baron henne, men förbannelsen visade sig slå in. Numera kryllar Cragwich följaktligen av lesbiska vampyrer. Dessbättre är det här inte en verklig legend, utan premissen bakom Phil Claydons andra film som regissör (den första var den i Sverige ganska okända Alone) - en brittisk rysarkomedi som fått den måttligt gångbara titeln Lesbian Vampire Killers. Filmen har blivit hyfsat framgångsrik på filmfestivaler runt om i Europa och visats på bio i hemlandet Storbrittanien, men i Sverige har den släppts direkt på DVD. Filmen utspelas i nutid, där den unga killen Jimmy - som råkar vara ättling till den nyss nämnda Baron Wolfgang MacLaren - står i centrum. Han har just återigen blivit dumpad av sin flickvän, och är ledsen. Hans bästa vän Fletch jobbar som clown, men har blivit avskedad efter att ha slagit en liten pojke; något som inte är att rekommendera om man försörjer sig som clown. För att trösta sig själva bestämmer de sig för att på måfå resa till småstaden Cragwich, och blir där förvånad över avsaknaden av tjejer i staden. De stöter dock ihop med de unga snygga tjejerna Lotte, Heide, Anke och Trudi (som enligt pressmaterialet ska föreställa vara svenskar), och en man i området erbjuder både de båda killarna och de fyra tjejerna gratis husrum i den gamla stugan i Mircalla några kilometer därifrån. Fletch hoppas på i säng så många av tjejerna som möjligt, och är därför angelägen att tacka ja till erbjudandet. Men resan blir inte lika trivsam som de hoppats på, då stugan snart omringas av vampyrer...

Är det någon som tycker att det låter som en djup och intellektuell film...? Det är det inte heller, men å andra sidan har nog heller ingen väntat sig det med en titel som denna. Utifrån titeln som åtminstone för mig ledde tankarna till porr hade jag väntat mig att Lesbian Vampire Killers skulle vara en usel B-film, men så illa var den dessbättre inte. Det här är långt ifrån någon mästerverk och storyn är bitvis ganska löjlig. Fastän det kategoriseras som rysarkomedi, så blir det heller aldrig särskilt hemskt eller kusligt. Mycket mer än milt spännande blir det aldrig, och det känns lite konstigt. Av en genre som denna så hade åtminstone jag väntat mig att åtminstone bli skrämd då och då, men det hände aldrig. Dessbättre är filmen dock gjord med glimten i ögat och det märks att filmmakarna inte tagit sig själv på alltför stort allvar. Det blir räddningen för filmen, som gör att den trots allt fungerar hyfsat. Det jag ställer mig frågande till är varför så många anser att det är en så rolig film. Trots benämningen rysarkomedi tycker jag nämligen sällan att det blev särskilt roligt, och någon stor skrattfest väntar inte. Visst är det småroligt då och då, och vid ett par tillfällen skrattade jag. Men mycket längre än så gick det aldrig, och fastän jag ser antydningar till humor så är merparten för löjligt och barnsligt för att det ska kännas tillfredsställande. Men jag log i alla fall då och då, så värdelöst var det inte.

En rysarkomedi som inte fungerar tillfredsställande som vare sig komedi eller rysare låter inte som en särskilt lyckad film, men dessbättre fungerar filmen lite bättre som dramathriller. Det blir i alla fall lite spännande, och tiden gick ganska fort. Därför ville jag aldrig sluta se filmen utan såg fram emot att se vad som skulle hända. Den är också relativt oförutsägbar, och blir faktiskt ganska trevlig att se på. Det är inte en särskilt minnesvärd film, men fungerar som underhållning för stunden och blir åtminstone bitvis lite rolig. De flesta rollfigurer är ganska endimensionella och platta, och här finns inga direkt genomarbetade karaktärer och heller ingen karaktärsutveckling att tala om. Värst är det med Fletch, som tillhör det mest ytliga och endimensionella som världen någonsin skådat. Dessutom är jag närmast allergisk mot den här sortens gapiga karaktärer, som tyvärr blir ganska påfrestande i längden. Filmen hade vunnit mycket på om Fletch hade tonats ner en hel del, så att han åtminstone kunnat framstå som mänsklig. Då är Jimmy bättre, som visserligen är platt men åtminstone en någorlunda mänsklig rollfigur. Men några alltför sympatiska personer är det inte, och bitvis var det nästan så jag hoppades att vampyrerna skulle vinna istället... Det som räddar filmen är att Lotte faktiskt är en intressant och genomarbetad rollfigur, som visserligen inte är alltför mångbottnad men åtminstone uppvisar en del nyanser och har blivit relativt sympatisk. Utifrån en titel och story som denna, så väntar sig förmodligen många en hel del nakenhet. Men märkligt nog finns det nästan inga nakna scener här, och även lesbiska scener är märkligt få. Jag ställer mig också lite frågande till budskapet till filmen, om det nu finns något sådant. Det här känns nämligen som en ganska grabbig film, och jag upplevde den homofobisk och näst intill kvinnofientlig. Det är aldrig kul, men ärligt talat vet jag inte om jag uppfattat filmen rätt eller inte. Det finns en viss risk att min tolkning är felaktig, och att det inte är vad manusförfattarna haft i åtanke, varför jag valt att inte lägga alltför stor vikt på det.

Lesbian Vampire Killers är mer påkostad än det kan verka utifrån titeln, och fotot är bra. Specialeffekterna är också ganska trovärdiga, och jag uppskattar att filmen satsar mer på naturliga effekter via rekvisita och dylikt, och håller datoranimerade effekter till ett minimum. Det enda jag störde mig på med effekterna är varför som det kommer fram en skum vit sörja när vampyrer dödas, då åtminstone jag tycker att blod vore mer logiskt. Filmen har bra ljudeffekter, och stämningsfull musik. Skådespelarinsatserna är godkända, men är till största delen inte särskilt imponerande. De flesta fyller sin funktion, varken mer eller mindre. James Corden spelar över å det grövsta som Fletch, medan Mathew Horne istället spelar "under" som Jimmy och framstår som ganska menlös. Bäst är utan tvekan den svenska skådespelerskan Myanna Buring (numera bosatt i England), mest känd som Sam i rysaren Instängd, som spelar övertygande och trovärdigt som Lotte. De övriga tjejerna är ganska bra, men får inte mycket att arbeta med. Paul McGann spelar tyvärr över som prästen Vicar, och jag hade väntat mig mer av en så rutinerad skådespelare som honom. Lesbian Vampire Killers kommer säkerligen aldrig att vinna några priser, och den kommer inte att gå till världshistorien som något storslaget mästerverk. Det är rentav tveksamt om någon kommer ihåg filmen om några år. Men trots många brister var filmen bättre än jag hade väntat mig, och är åtminstone en underhållande film som kan ses utan större tankeverksamhet. Ett mer genomarbetat manus hade inte skadat och jag skulle inte vilja se om den i första taget, men det är ändå en sevärd film som med viss tvekan kan rekommenderas.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet finns i Dolby Digital 5.1 och DTS. Bild- och ljudkvaliteten är ganska bra, men utan att sticka ut. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter spelas ett flertal trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Vi möts därefter av huvudmenyn, som är stilren och engelskspråkig.

Som extramaterial hittar vi först och främst något som på menyn kallas för "B-roll", vilket innebär bilder bakom kulisserna från inspelningen av filmen. Det finns ingen berättarröst och inga intervjuer, utan det enda som erbjuds är okommenterade scener från inspelningen, vilket inte tillför särskilt mycket. Ett par av scenerna är lite intressanta för att se hur olika effekter har lösts, men det blir inte tillräckligt intressant för att motivera den onödigt långa speltiden. Därefter hittar vi intervjuer på drygt 45 minuter med de flesta av skådespelarna samt bland annat regissör, producent och manusförfattare; de flesta är på ca 10 minuter per person. Bitvis är det ganska intressant, och en del matnyttig information framkommer samtidigt som vi får veta lite grann om skådespelarna. Men intervjuerna är för långa för att intresset ska hålla sig på topp, och borde ha klippts ner en del för att fokusera på det viktiga. Slutligen finns även en ursprunglig biotrailer av samma film, vilket är lika spännande som det låter. Tyvärr finns det ingen textning alls till extramaterialet, utan det återges på engelska utan text.

Recensionen skriven: 25 november 2009
Senast uppdaterad: 25 november 2009

Recensionen har lästs 3646 gånger av 1879 personer, sedan den 25 november 2009