Manusförfattare: Mike Myers & Graham Gordy
Guru Pitka - Mike Myers Jane - Jessica Alba
Darren - Romany Malco Jaques - Justin Timberlake
Prudence - Meagan Good Guru Satchabigknoba - Omid Djalili
Tränare Punch Cherkov - Verne Troyer Guru Tugginmypudha - Ben Kingsley
Lillian - Telma Hopkins Sig själv - Val Kilmer / Deepak Chopra / Jessica Simpson

Den brittisk-kanadensiska komikern och skådespelaren Mike Myers blev känd på allvar genom TV-serien Saturday Night Live, innan han gick vidare till att både spela i och skriva manus till bl.a. Austin Powers-filmerna. Nu är han tillbaka med en ny komedi, där han både spelar huvudrollen, har skrivit manus och är en av producenterna; regisserad av debuterande Marco Schnabel. Här spelar Mike en amerikansk man vid namn Pitka, en självutnämnd guru som specialiserat sig på självhjälp och att lösa kärleksproblem. Efter att ha utbildat sig i Indien, flyttar han tillbaka till USA och blir anlitad av det kanadensiska NHL-laget Toronto Maple Leafs. De har fått problem med sin stjärnspelare Darren Roanoke, efter att hans fru lämnat honom för ett konkurrerande lag och han visar sig inte alls kunna spela i det tillståndet. Därför måste Guru Pitka nu ta hand om Darren, få hans självförtroende att växa och få paret att lösa sina problem.

Jag har aldrig varit alltför förtjust i "tokroliga" överdrivna komedier, utan föredrar komedier som är någorlunda realistiska och jordnära. Men trots allt kan sådana överdrivna komedier ibland fungera riktigt väl, såsom exempelvis de flesta av bröderna Farrellys filmer. Det här är dock inte ett exempel på en sådan. Syftet med en komedi brukar vara att roa publiken, men den lilla detaljen verkar de två manusförfattarna helt ha glömt bort. För det här är helt enkelt inte roligt - jag skrattade inte en enda gång under hela filmen, och log knappt under merparten. Nästan alla skämt är antingen slag under bältet, väldigt osmakligt eller helt enkelt bara återanvända skämt som vi redan sett i dussintals andra filmer. Humorn kommer sällan över "kiss och bajs"-stadiet, och ibland kan man undra om det måhända är en 8-åring som skrivit manuset. Till råga på allt så är storyn väldigt tunn och den röda tråden näst intill icke-existerande; och merparten av händelserna verkar vara ditlagda enbart som en ursäkt till att kunna komma med osmakliga skämt. Skådespelarinsatserna är dock skapliga, och Mike Myers - som aldrig tillhört någon av mina favoritskådisar - gör en fullt godkänd insats. Jessica Alba är alltid duktig, och är även här mycket bra som managern Jane. Även Romany Malco som Darren och Justin Timberlake som konkurrerande spelaren Jaques spelar också fullt godkänt. Men inte ens de bästa skådespelarna i världen skulle kunna lyfta den här filmen, när manuset helt enkelt aldrig engagerar minsta lilla. Utan humor och mycket till handling, så är det inte till någon hjälp att filmen tekniskt är välgjord och har relativt snyggt foto. Det här är faktiskt en av de sämsta filmer jag sett på många år, kanske rentav i livet; och det är för mig ett mysterium hur skådespelarna kunnat ställa upp på den här smörjan, för att inte tala om hur filmbolaget kunnat ge grönt ljus för det här projektet. Om man älskar Mike Myers kan det möjligtvis vara en idé att se filmen när den visas på TV (det lär knappast dröja alltför lång tid...), men att se den på bio eller ens hyra den på DVD är att kasta pengarna i sjön. För oss som är mer måttligt förtjusta i Myers är det klokare att avstå helt och hållet. För första gången i livet är jag riktigt tacksam att jag såg filmen på en pressvisning, för om jag hade betalat 80 kr för det här på bio hade åtminstone jag känt mig riktigt grundlurad...

Recensionen skriven: 12 augusti 2008
Senast uppdaterad: 13 augusti 2008

Recensionen har lästs 3918 gånger av 2130 personer, sedan den 12 augusti 2008