Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Regi: Darrell Roodt
Manusförfattare: Ivan Milborrow, Donald A. Barton & Michael D. Sellers
Svensk distributör: PAN Vision AB
Stephanie - Melissa Leo Tina - Lisa-Marie Schneider
T-Boy - Joey Dedio Steven - Renier Basson
Joe - Russel Savadier Kyle - Kyle Siebert

Den sydafrikanska regissören och manusförfattaren Darrell Roodt har varit baserad i Johannesburg merparten av sitt liv, och har regisserat och skrivit en lång rad långfilmer ända sedan 1983. De allra flesta har varit rena sydafrikanska filmer, varav ett flertal på lokala språk, även om vissa varit utländska samproduktioner. Han blev främst känd genom den Oscarsnominerade och kritikerrosade filmen Yesterday från 2004, som gjort succé i många länder men som förblivit okänd i Sverige. 2008 tog han sitt första större kliv mot en internationall karriär, genom den sydafrikansk-amerikanska samproduktionen Lullaby; en lågbudgetfilm inom genren dramathriller som vunnit priser på vissa filmfestivaler. Filmen har dock haft svårt att få någon större distribution, och har i skrivande stund fortfarande bara släppts i ett fåtal länder. I Sverige släpptes den direkt på DVD med minimal marknadsföring.

I Tennessee får vi lära känna den medelåldriga kvinnan Stephanie, som jobbar som servitris och har svårt att få pengarna att gå ihop. Hennes son Steven bor för tillfället i Johannesburg i Sydafrika, dit hon skickar pengar då och då. Men en dag får hon chockbeskedet att hennes son blivit kidnappad av en lokal knarkkung i Johannesburgs värstingkvarter, och han begär lösensummor från Stephanie. Hon betalar dessa, men han begär mer och mer pengar som hon till sist inte har en chans att kunna få fram. I slutändan finns bara en lösning; hon använder de sista pengarna hon har till att flyga till Sydafrika och själv försöka hitta åt Steven samt förhandla med knarkkungen. Hennes enda hjälp där blir Stevens gravida och prostituerade flickvän Tina, som dock också är knarkkungens "ägodel". Det är en svår och farlig situation som väntar både Stephanie och Tina, och att rädda Stevens liv blir ingen lätt uppgift...

Det här är ingen alltför originell film, och liknande storylines har vi sett ett flertal gånger förut. Förutom möjligtvis den sydafrikanska miljön finns det inte mycket som särskiljer filmen från en del andra filmer, men trots allt har manusförfattarna gjort ett någorlunda nyskapande manus med tillräckligt många nya begrepp för att Lullaby ska fungera väl. Det är en intressant story, som är lätt att engagera sig i och som känns relativt äkta. Överlag känns filmen realistisk och trovärdig, och den håller någorlunda ihop logiskt. Men framförallt är det en riktigt spännande film, som har ett lagom intensivt tempo och där man verkligen kan känna Stephanies ökade frustration. Det här är långt ifrån någon intensiv actionfilm eller rysare, och man kan inte förneka att storyn är något tunn. Men det händer hela tiden tillräckligt mycket för att man ska förbli engagerad och bitvis även berörd, och det blir aldrig segt eller tråkigt.

Karaktärsporträtten håller en varierande klass, där två rollfigurer blivit mångbottnade medan alla andra förblivit endimensionella klichéer och bitvis närmast karikatyrer. Bäst ställt är det med Stephanie, som blivit en sympatisk och mångbottnad karaktär, och där det inte alls är svårt att leva sig in i hennes situation och känna sympati. Hon är kanske inte världens smartaste och en del beslut kan ifrågasättas, men man har ändå lätt att känna för henne då hon trots allt blivit en nyanserad och mångbottnad rollfigur. Även Tina har blivit förvånansvärt mångbottnad, och det är roligt att se ett mer nyanserat porträtt av en prostituerad kvinna än vad som brukar vara brukligt i filmer. Bitvis känns hon något inkonsekvent i hennes agerande, men hon förblir ändå en sympatisk och nyanserad karaktär som man också har lätt att känna för.

Alla andra har dock blivit tämligen endimensionella, och många får vi inget konkret grepp om. En påtaglig nackdel är att vi inte får lära känna Stephanies son Steven i början, utan han blir kidnappad på en gång. Han förblir endimensionell, och det enda vi får veta om honom är att han är narkotikaberoende. När vi aldrig får någon direkt inblick i hans liv, så är det också svårt att sympatisera med honom eller bry sig om hur det kommer att gå för honom. Visst känner vi för Stephanie och hennes mardrömssituation, men det vore onekligen en fördel om vi också hade känt något för Steven. Det hade lätt kunnat åstadkommas genom några scener i början där vi fått lära känna honom, och vem han egentligen är. Att ett kidnappningsoffer blivit så platt och oväsentlig är ett märkligt drag i en film som denna, och det är tråkigt då det hade kunnat undvikas genom några få extra scener i början. Faktum är att vi inte ens får veta exakt vad Steven gör i Sydafrika - bor han där permanent eller tillfälligt, eller är han rentav på en längre semester...? Han verkar uppenbarligen ha varit där en tid, men mer än så får vi egentligen inte veta.

Filmen lider även av vissa oklarheter och frågetecken som vi aldrig får något egentligt svar på. Vissa rollfigurer får vi aldrig ens veta vilka de är eller vilka relationer de har till de större karaktärerna. Det förekommer även ett fåtal logiska luckor - inte tillräckligt allvarliga för att man ska irritera sig medan filmen pågår, men tillräckligt för att man ska känna att någonting saknas. Exempelvis kan man fråga sig varför Stephanie aldrig ens försöker att kontakta polisen om vad som pågår, vilket borde vara det logiska första steget vid en kidnappning. Det är visserligen knappast troligt att den lokala polisen i USA skulle kunna göra någonting, men det hade känts mer trovärdigt om Stephanie åtminstone gjort ett försök att få hjälp av någon form av myndighet innan hon själv flyger till Sydafrika; något som genom den uppskattningsvis ganska höga kostnaden inte borde vara ens första tanke. Lullaby hade vunnit på ett mer genomarbetat manus, med mer mångbottnade karaktärer och ett försök att få allting att hänga ihop lite bättre. Visserligen förblir filmen förhållandevis trovärdig, men det hade kunnat bli ännu bättre genom ganska enkla medel för att få bort de frågetecken som trots allt kvarstår.

Fotot är bra, och det faktum att filmen faktiskt spelats in i autentiska miljöer i Johannesburg bidrar till en ökad realism och närvarokänsla. Bildspråket är inte särskilt originellt, men är effektivt och fyller sin funktion. Skådespelarinsatserna är bra, och i synnerhet Melissa Leo är lysande i huvudrollen som Stephanie. Hon gör en stark och minnesvärd insats, och med enkla medel kan vi verkligen känna rollfigurens frustration och oro. Mycket bättre kan det inte bli, och det är trevligt att återigen se denna mycket talangfulla skådespelerska som aldrig riktigt fått den uppmärksamhet hon så väl förtjänar. Lisa-Marie Schneider är också mycket bra som Tina, och spelar naturligt, övertygande och trovärdigt. Jag blev imponerad över hennes talang, och jag hoppas att denna utmärkta skådespelerska snart får fler och större roller. Övriga skådespelare fyller sin funktion och spelar helt okej, men utan att sticka ut som något alltför utöver det vanliga.

Lullaby är sannerligen ingen trevlig och upplyftande film, utan är en mörk och deprimerande film utan särskilt stort framtidshopp. Men om man tycker om sådana filmer och inte har något emot att en film inte direkt är hyperoriginell, så är Lullaby en bra och välgjord film. Den känns hyfsat trovärdig, är hela tiden intressant och engagerande samt är riktigt spännande. Mer än så begär i alla fall inte jag av en lågbudgetthriller som denna, och då kan jag ha överseende med de fåtalet logiska luckor samt de onaturliga detaljer och frågetecken som trots allt finns och det faktum att inte alla rollfigurer beter sig helt logiskt alla gånger. Det är en riktigt bra film, som är väl värd att se för de allra flesta, men som saknar något som får Lullaby att riktigt sticka ut från mängden och förbli minnesvärd. Därför känns en sjua som det enda rättvisa betyget, då man trots bristerna har fullt utbyte av filmen hela tiden.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo, men båda ljudspåren låter ganska likvärdiga på en stereo-TV. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men bilden är tyvärr lite väl grynig mellan varven. När man matar in DVD-skivan, möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter visas några trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stilren men engelskspråkig samt har ett ganska opassande bakgrundsljud. Det enda extramaterial som finns är engelskspråkiga skriftliga biografier om fyra av skådespelarna, som är hyfsat intressant men som trots allt går att läsa sig till ganska enkelt på Internet. Där tar det roliga slut, och det är tråkigt att det inte kunnat läggas till någon form av bakom kulisserna-dokumentär eller intervjuer med de inblandade.

Recensionen skriven: 20 juni 2010
Senast uppdaterad: 21 juni 2010

Recensionen har lästs 3411 gånger av 1795 personer, sedan den 20 juni 2010