Molly/Agent M - Tessa Thompson Agent H - Chris Hemsworth
Agent High T - Liam Neeson Agent C - Rafe Spall
Riza Stavros - Rebecca Ferguson Bondi - Kumail Nanjiani
Vungus/Nasr - Kayvan Novak Agent O - Emma Thompson
Utomjordiska tvillingarna - Laurent Bourgeois / Larry Bourgeois Luca Brasi - Spencer Wielding
Jimmy the Alien - John Sousa Molly som barn - Mandeiya Flory

Hela Molly Wrights liv har färgats av hennes upplevelser som barn 20 år tidigare, då hon blev vittne till hur en söt utomjording tog sig in i hennes familjs hus. Hon hjälpte utomjordingen att fly, och blev sen vittne till hur agenter från Men in Black raderade hennes föräldrars minne; men då alla antog att Molly sov har hennes minne förblivit intakt. Hon har i vuxen ålder satsat allt på att själv komma med i Men in Black, och har ansökt till både FBI och CIA utan att komma närmare den mystiska statliga organisationen. Hon börjar istället att utreda utomjordingar på egen hand, och råkar därigenom komma i kontakt med just Men in Black. Fastän de flesta är måttligt begeistrade lyckas Molly göra ett så gott intryck på chefen agent O att hon värvas som provanställd agent. Hennes första uppdrag blir att hjälpa den meriterade men ack så självgode agent H på Men in Blacks filial i London att ta kontakt med Vungus, en medlem av en utomjordisk kungafamilj. Men allt går snett då de blir attackerade av utomjordiska väsen, och Vungus blir dödad. High T, som leder London-kontoret, blir besviken på deras agerande; men ingen kan förneka Mollys slutsatser att någon uppenbarligen visste var Vungus var - och bara Molly, agent H, High T och några till högt uppsatta agenter visste om Vungus position. Alla tvingas snart inse den bistra sanningen att det finns en mullvad inom Men in Black...

Första Men in Black var en bra film för sin tid - inte alltför märkvärdig eller minnesvärd, men dock spännande och underhållande. Den andra filmen var sämre, och den tredje var inte så mycket att hurra för den heller. Därför var det nog en bra idé att nu starta om konceptet med helt nya rollfigurer, som bibehåller samma premiss och känsla som originalfilmen men som består av nya rollfigurer och en lite modernare stil. Det fungerar ganska bra, och Men in Black: International är en ganska bra och underhållande film. Storyn är i tunnaste laget, och det är inte direkt någon komplicerad intrig man behöver hålla reda på. Men den fyller sin funktion, och som lättsam underhållning för stunden fungerar det förvånansvärt väl.

Precis som den första filmen tar Men in Black: International inte sig själv på alltför stort allvar, utan det rör sig om underhållning med glimten i ögat. Det blir inte flamsigt eller oseriöst, men för all del ganska humoristiskt och där allt gjorts med glimten i ögat. Det är charmigt och humoristiskt, där man får skratta högt och då och då småfnissa däremellan. Någon stor skrattfest blir det inte, men å andra sidan har det nog heller inte varit meningen, då filmen trots sin lättsamma charmiga stil aldrig glömmer bort handlingen eller premissen.

Det är också ganska spännande, där man vid flera tillfällen sitter på helspänn. Filmen har en tacksam intensitet, där det händer något hela tiden och där det aldrig blir en lugn stund. Precis så som det borde vara vid en sådan här film, och trots en relativt lång speltid blir det aldrig segt eller utdraget. Det är rafflande och ett föredömligt högt tempo, men samtidigt utan att det någonsin blir rörigt eller svårbegripligt.

Jag uppskattar också att filmen väljer att fokusera på rollfigurerna, där man får lära känna Molly/agent M på ett föredömligt sätt, som hinner få ganska många nyanser. Även agent H hinner få en del nyanser, och de har en tacksam personkemi varför man hela tiden bryr sig om rollfigurerna. Bondi är också en charmig och ganska kul rollfigur, även fast han egentligen mest fungerar som så kallad "comic relief". Det är också hög tid att filmserien äntligen har en kvinnlig huvudroll, och därmed inte blir lika mansdominerad som tidigare - något filmen också själv tar upp och driver med, i och med titeln som inte längre stämmer riktigt. Det är hög tid med en uppdatering för 2000-talet som känns mer tidsenlig, och bara det är nästan skäl nog att se filmen; inte minst i och med att de tidigare något sexistiska filmerna inte har klarat tidens tand alltför väl.

Tanken har förstås aldrig varit att skapa någon alltför djuplodande eller tänkvärd film, men Men in Black: International är trots det ändå i tunnaste laget. Storyn är lövtunn, och kan nästan beskrivas med ett par meningar. Det är förvisso intressant, men alltför genomarbetat manus är det likväl inte. Självklart är det här menat som lättsam underhållning för stunden, men ett lite djupare manus med någon form av substans hade inte skadat. Det märks att filmteamet valt att prioritera häftiga effekter framför en ordentlig handling, och i synnerhet under den sista halvtimmen börjar det kännas lite väl mycket som effektsökeri. Det är också tråkigt att filmen blivit lite väl förutsägbar, och vem mullvaden är inom Men in Black behöver man inte vara ett geni för att lista ut. Någon form av oväntad vändning hade verkligen inte skadat, för allt blir lite väl förutsägbart och bitvis även något klichéartat.

Fotot är snyggt, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Specialeffekterna är mycket imponerande, och det märks att tekniken kommit långt sedan den första Men in Black 1997. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Framförallt är Tessa Thompson utmärkt som Molly, och gör en stark och naturlig rollprestation helt utan konstlade manér. Chris Hemsworth, som vi på senare år främst har sett som Thor i femtioelva Marvel-filmer, är riktigt bra som agent H och gör en övertygande insats. Enda problemet är att Chris börjar bli lite för känd, då man nuförtiden inte kan se på honom utan att tänka på just Thor - vilket förstås inte är hans fel, men ändå något som påverkar filmillusionen. Liam Neeson är bra som agent T, och Emma Thompson är som vanligt mycket bra som agent O. Det är kul att få återse svenska Rebecca Ferguson, och hon är som vanligt utmärkt, men får tyvärr inget att arbeta med i den kraftigt underutvecklade rollen som skurken Riza.

Men in Black: International är en underhållande, charmig och spännande film, vars story tyvärr är för tunn och som heller inte blir riktigt lika minnesvärd som jag hade önskat. Men filmen är i alla fall minst lika bra som första Men in Black och bättre än tvåan och trean, och mycket mer än så kan man väl ärligt talat inte fordra av en sådan här slags film heller. Trots allt är det uppenbart att avsikten aldrig varit något annat än lättsam underhållning för stunden, och som sådan fungerar den nya filmen riktigt bra. Det hade knappast fungerat med ännu en Men in Black med Will Smith, så räddningen blir den nya ensemblen och att det faktiskt är en kvinna i huvudrollen; vilket också gör att filmen inte upplevs sexistisk på samma sätt som de tidigare filmerna lätt kunde kännas. Men jag hade helt klart föredragit en något djupare och mer omfattande story, och filmen hade vunnit på en översyn av manuset. Icke desto mindre är det dock underhållande och småroligt för stunden, och mycket mer än så hade i alla fall inte jag väntat mig av Men in Black. Således förtjänar den nya filmen en svag sjua i betyg, och bara man har realistiska förväntningar kan den absolut vara sevärd.

Recensionen skriven: 17 juni 2019
Senast uppdaterad: 17 juni 2019

Recensionen har lästs 1751 gånger av 987 personer, sedan den 17 juni 2019