Löjtnant Jackson - Michelle Forbes Homes - Omid Abtahi
Effie Trinket - Elizabeth Banks Caesar Flickerman - Stanley Tucci
Primrose Everdeen - Willow Shields Beetee Latier - Jeffrey Wright
Plutarch Heavensbee - Philip Seymour Hoffman Tigris - Eugenie Bondurant
Castor - Wes Chatham Pollux - Elden Henson
Johanna Mason - Jena Malone Katniss mamma - Paula Malcomson

Katniss försöker desperat att få kontakt med Peeta, som blivit hjärntvättad av president Snow och nu tror att han hatar henne. Det börjar blossa upp krig mellan motståndsrörelsen och den rika befolkningen i Panems huvudstad; samtidigt som allt fler i distrikten befinner sig på flykt. Motståndsrörelsens ledare och tillika den forna presidenten för det numera förintade distrikt 13 Alma Coin tänker nu skicka styrkor till distrikt 2, för att därigenom kunna ta sig till huvudstaden och förhoppningsvis med invånarnas hjälp avsätta president Snow. Men Katniss är alldeles för viktig propagandamässigt för att skickas ut i krig, så istället skickas hon och ett team andra - inklusive den hjärntvättade Peeta - för att spela in propagandafilmer som del av kriget. Katniss är dock inte alls förtjust i den tanken, utan följer med gruppen med ett hemligt mål - att så fort tillfälle ges lönnmörda president Snow...

Alla de tre tidigare Hunger Games-filmerna har varit mycket bra, och därför är det ingen förvåning att även The Hunger Games: Mockinjay - Del 2 är väldigt bra. Liksom den föregående första delen rör det sig inte längre om några Hungerspel, åtminstone inte i "traditionell" bemärkelse, och heller ingen regelrätt tävling. Liksom i den förra filmen handlar det istället om motståndsrörelsen, agerande i krig, propaganda och mediepåverkan. Det har blivit en djupsint och tänkvärd film, som har många bottnar och tar upp många tänkvärda ämnen.

Här finns bra budskap kring bl.a. politik och krig, och det har blivit en stark film. Det är engagerande och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt. Det är hyfsat spännande, samtidigt som det finns en gnutta humor här och var. Men framförallt är det ett förhållandevis lågmält drama, även om det har kryddats med en del actionsekvenser och en stigande spänning. Mellan varven är det riktigt berörande och rentav gripande, och under ett par scener är det omöjligt att hålla tårarna borta. Samtidigt är det gjort på ett naturligt och lågmält sätt, utan att det upplevs översentimentalt eller manipulerande.

Katniss är precis som tidigare en trovärdig och mångbottnad rollfigur, som är lätt att känna för. Och jag uppskattar att hon är nedbruten efter vad som hänt (det hade varenda människa varit), istället för att bli någon stereotyp endimensionell hjälte. Under den här filmen får också Peeta ett lite större djup än tidigare, medan Gale tyvärr har blivit mer endimensionell och fått mindre utrymme överlag. I och med att triangeldramat mellan Katniss, Gale och Peeta är en relativt väsentlig del av handlingen är det beklagligt att Gale blivit mer undangömd, och känns även lite mer stereotyp än tidigare.

The Hunger Games: Mockinjay - Del 2 är precis som den första delen något långsam, i och med att det inte finns särskilt mycket till action längre och en del av den intensitet som genomsyrade de två första filmerna är borta. Det här är istället ett mer lågmält drama, som tar tid på sig att berätta sin historia och som inte längre förlitar sig på häftiga effekter i alltför hög grad. Det kan uppfattas lite segt, men jag tycker om det i och med att det blivit så känslosamt, berörande och fängslande.

Vid ett par tillfällen blir det dock lite för mycket action, med actionsekvenser som är lite för långa för sitt eget bästa och dessutom känns som frossande av effekter. Det är inte ofta, utan det är bara vid ett eller två tillfällen som det blir uppenbart, men icke desto mindre är det olyckligt. Mot slutet börjar filmen också kännas en smula rörig, och det går onödigt fort fram samtidigt som det uppstår ett par obesvarade frågor. Sannolikt hade det varit en fördel att ha läst boken för att få bättre grepp om allting, men det borde inte behöva vara ett måste. Plutarch känns också lite märkligt frånvarande under delar av filmen, vilket förstås beror på Philip Seymour Hoffmans tragiska bortgång, men borde ha lyckats förklaras på ett bättre sätt.

Fotot är utmärkt, och filmen har en snygg scenografi och ett starkt bildspråk. Specialeffekterna är också övertygande och trovärdiga. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och framförallt är Jennifer Lawrence helt makalöst lysande i huvudrollen som Katnick. Hon spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj, och lyckas att nästintill bära upp en hel film; en imponerande bedrift av någon skådespelare. Josh Hutcherson är riktigt bra som Peeta, och imponerar även om han inte riktigt lyckas förmedla samma utstrålning som Jennifer. Även i övrigt är det bra skådisar, och det finns inte ett enda svagt kort i den här imponerande ensemblen.

The Hunger Games: Mockinjay - Del 2 är en mycket bra film, som håller ungefär samma klass som den förra delen och når nästan upp i samma höga klass som de två första filmerna. Det är dock inte helt optimalt att så kraftigt gå ifrån premissen från de två första filmerna, och här blir det för första gången också aningen för mycket action mellan varven. Men bristerna är trots allt få och fördelarna desto fler, så det är utan tvekan en stark avslutning på filmserien som är väl värd att se. Har du sett de tidigare filmerna vill du absolut se även denna, men har du inte gjort det bör du börja med de tre tidigare filmerna först - den här filmen har nämligen inte ens någon resumé, utan börjar direkt utan någon inledning. Då man knappt kan släppa filmen med blicken är en svag åtta det mest rättvisa betyget jag kan ge.

Recensionen skriven: 17 november 2015
Senast uppdaterad: 18 november 2015

Recensionen har lästs 3419 gånger av 1904 personer, sedan den 17 november 2015