Tack till Njutafilms/Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Joko Anwar
Svensk distributör: Njutafilms/Studio S Entertainment
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
John Evans - Rio Dewanto Kvinnan - Hannah Al Rashid
Flickan - Izzi Isman Pojken - Aridh Tritama
Äldre sonen - Sadha Triyudha Yngre sonen - Jose Gamo

En man vaknar upp levande begravd under jord ute i skogen, men lyckas att kravla sig upp. Han ringer SOS Alarm från mobiltelefonen, men inser att han varken vet var han är eller ens vad han heter. Han verkar ha tappat minnet. Genom legitimation och foton i plånboken ser han att han heter John Evans, och att han har fru och barn. Men var finns egentligen dem...? Dessutom blir han snart jagad av en mystisk person med pilbåge, som försöker att döda honom.

Modus Anomali är något så ovanligt som en riktigt originell rysare, och dessutom är det knappast vardagsmat med filmer från Indonesien (!). Det är en mycket udda och ovanlig film, som inte riktigt liknar något man tidigare sett. Men huruvida det är en bra eller dålig film är jag ärligt talat fortfarande inte riktigt säker på... Jag uppskattar den lågmälda och avskalade stilen, för här får man inga givna svar och det finns ingen som helst övertydlighet. Det är också en obehaglig film, som målar upp en effektiv skräckkänsla och där man hoppar till då och då. Det är visserligen ingen jätteotäck film, och man blir inte skrämd särskilt ofta, men det är i alla fall obehagligt och krypande hela tiden. Stämningen är också mycket bra, och jag uppskattar miljön. Det ovanligt begränsade persongalleriet fungerar också till filmens fördel.

Det är också en väldigt mystisk film, där det långt ifrån är lätt att lista ut vad som egentligen pågår. Allting är oerhört lågmält och minimalistiskt, och vi får inte veta mer än det absolut nödvändigaste hela tiden. Man får ingenting serverat på silverfat, utan tvingas dra sina egna slutsatser utifrån väldigt knapphändig information. Det är inte förrän precis i slutet som man ens får alla ledtrådar, och inte ens då är det helt självklart vad som egentligen har hänt eller vad anledningen till allt är. Jag är fortfarande långt ifrån säker på att jag har förstått allt, och då tycker jag att det har gått för långt. Det är en sak med en mystisk film där man måste dra sina egna slutsatser, men när ledtrådarna portioneras ut så sparsamt så att man inte ens fått veta alla viktiga ledtrådar förrän den sista minuten tycker jag det har gått för långt - det känns lite som att regissören spelar just på mystiken och oklarheten, och det känns inte rätt. När det dessutom är så förvirrande under i synnerhet den sista tredjedelen av filmen, och allting är så kryptiskt att det är omöjligt att förstå någonting förrän i slutet, så upplevs det mer irriterande än effektivt.

Dessutom är delar av filmen ganska utdragna och periodvis upplevs det ganska segt och långsamt. Det blir heller inte bättre av att det blir ganska repetitivt, och att exempelvis se på när John kör bil i tre minuter ger inte särskilt mycket. Då Modus Anomali bara räcker just under en och en halv timme så är det något som inte är som det ska; en så kort film borde inte behöva bli seg. Det fungerar bra under den första halvan, då filmen fokuserar just på obehagskänslan och mystiken. Men sen verkar det viktigaste vara att förvirra tittarna, och då minskar även skräckkänslan. John beter sig dessutom bitvis väldigt ologiskt, och fastän det får sin förklaring till sist är det störande fram tills dess.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett bildspråk med en effektiv närvarokänsla. Det är stämningsfullt, men ofta väldigt mörkt varför det inte är helt lätt att se allting. Musiken är utmärkt, och hjälper till att sätta precis rätt känsla och atmosfär. Skådespelarinsatserna är helt okej, och Rio Dewanto är bra i huvudrollen som John Evans. Resten av ensemblen imponerar inte lika mycket, och i synnerhet de yngre skådespelarna ger en något konstlad känsla.

Modus Anomali är en originell och annorlunda film, som sticker ut från mängden. Den är obehaglig och stämningsfull, men tyvärr också onödigt invecklad och långsam. Då alla ledtrådar dessutom serveras i lustakt blir det till sist ganska irriterande, och även när man fått veta allt och sluttexterna börjar rulla är det inte helt självklart att lägga ihop allt och hitta någon form av logik. Vi får inte heller veta tillräckligt mycket om John eller någon av de andra rollfigurerna för att faktiskt bry oss om dem i någon högre grad, och det faktum att alla utan John förblir namnlösa säger också en del. Den första timmen fungerar det ändå ganska bra, då det trots allt är obehagligt och bitvis otäckt; och mycket mer än så brukar man inte fordra av en skräckfilm. Men när filmen mot slutet ska börja avslöja hur allt hänger ihop blir det paradoxalt nog mer oengagerande, då allting blir så kryptiskt och långsamt. Helhetsintrycket blir en helt okej film, som är värd att se; framförallt då det faktiskt är en mycket originell skräckfilm. Men allt hade kunnat bli så mycket bättre, och känns dessutom avsiktligt förvirrande, och därför stannar mitt betyg på en svag sexa.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och fastän filmen kommer från Indonesien är den uteslutande inspelad på engelska - mest troligt i ett försök att nå ut till en större målgrupp. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har enbart svensk text, inga andra språk alls, och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst, och jag uppskattar att texten för en gångs skull är ljusgul hellre än vit - det gör det lättare att läsa den under ljusare bakgrunder. Översättningen är bra, och jag kunde inte upptäcka några nämnvärda översättningsfel. När man matar in skivan kommer man till en distributörsjingel, följt av svenskspråkiga varningstexter (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är rörlig och effektiv men dock bara finns på engelska. Det enda bonusmaterial som finns är trailers för några andra filmer, individuellt valbara från menyn. Personligen anser jag inte att det kan klassas som bonusmaterial, men dock uppskattar jag att inte tvingas på trailerna innan man kommer till menyn.

Recensionen skriven: 4 april 2014
Senast uppdaterad: 4 april 2014

Recensionen har lästs 3220 gånger av 1768 personer, sedan den 4 april 2014