Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Morgan Pålsson - Anders Jansson Robert Flycht - Johan Wester
Eva - Suzanne Reuter Stig - Rolf Skoglund
Åse - Camilla Frey Marit - Elisabeth Lahr
Mohammed - Karim Rashed Nyhetsankare - Fredrik Dolk
Owe - Thomas Ungewitter

De båda svenska komikerna Anders Jansson och Johan Wester är i dubbningssammanhang mest kända för sina roller som älgarna Rutt och Tuck i Disneys Björnbröder, men i ett större perspektiv har de fått mest uppmärksamhet för deras humorserie Hipp Hipp, som visats på SVT i omgångar. En av de karaktärer som de skapat och som Anders Jansson spelat är Morgan Pålsson, som är en måttligt framgångsrik utrikeskorrespondent på SVT; med en viss förkärlek för att hitta på nyheter och att ställa till med problem. Han står i centrum när gänget bakom Hipp Hipp nu gjort en långfilm. Morgan räknar kallt med att få ett nytt jobb inom SVT som utrikeskorrespondent i den amerikanska huvudstaden Washington D.C., men han råkar ställa till med kaos under ett reportage i Litauien och blir arresterad. Nyhetschefen på SVT, som helst av allt vill göra sig av med den odugliga reportern, anser då att han omöjligen kan passa i Washington. Då hon inte har makt att avskeda honom, hittar hon istället på att omplacera Morgan tillsammans med kameramannen Robert till det pyttelilla afrikanska landet Matobo, som ska hålla sitt första demokratiska val - ett land som ingen hört talats om, och heller ingen bryr sig om vad som händer i. Men det blir inte riktigt som någon tänkt sig, för precis när Morgan anländer till Matobo bryter en statskupp ut och krig utbryter; ett krig som till råga på allt kan ha kopplingar till terroristnätverk. Plötsligt står Morgan i centrum, som enda reporter i världen i det lilla landet...

Jag har aldrig tyckt om Hipp Hipp, och tycker det är ett alltför oseriöst och "flamsigt" program, med en humor som inte alls passar mig. Jag har aldrig ens stått ut att se ett helt avsnitt av den serien. Dessbättre är dock långfilmen inte en ren komedi, utan snarare en dramakomedi med en del allvar mellan varven. Det är räddningen för Morgan Pålsson - Världsreporter, och gör att den inte blir fullt så dålig som jag hade väntat mig. Grundstoryn är ganska intressant och genomtänkt, och det händer mycket under filmens gång. Skådespelarinsatserna är fullt godkända, och Anders Jansson och Johan Wester spelar någorlunda trovärdigt och bra. Camilla Frey är dessutom lysande som den norska TV4-reportern Åse Seierland (hur nu en norska kunnat hamna som reporter på en svensk TV-kanal förtäljer inte historien). Men en del av birollerna känns malplacerade, och Fredrik Dolk gör exempelvis en inte särskilt trovärdig insats som nyhetsuppläsare. Fredrik är en duktig skådis, men han känns malplacerad i den här rollen. Men filmens största problerm är utan tvekan manuset. Humorn är inte speciellt mycket att hänga i granen - visst är det småroligt ibland, men jag skrattade inte högt en enda gång, utan det fick nöja sig med småfniss. De har även fått till en del riktigt bra pikar (exempelvis kallas TV-kanalen SVT24 för "Elefantkyrkogården"...), även om det är ganska långt mellan gångerna. Även om storyn är intressant, så är den alltför tunn för att hålla i en långfilm. Trots den begränsade speltiden på bara 1 timme 24 minuter, så kändes filmen periodvis ganska seg och tråkig. En del scener förefaller lite lösryckta, och den röda tråden är ibland ganska tunn. Dialogen framstår alltför ofta som krystad, och vid ett flertal tillfällen sjunker trovärdigheten till noll. Det känns heller inte särskilt originellt, med en del löjliga försök till humor som känns återanvända från en mängd andra sammanhang. I synnerhet har stilen lite gemensamt med gamla buskisfilmer från 1940-talet, och det är knappast rätt väg att gå. I rättvisans namn ska påpekas att det inte kan vara lätt att skapa en långfilm utifrån en sketchbaserad TV-serie, så manusförfattarna har säkert gjort ett tappert försök. Men tyvärr räcker det inte hela vägen. Filmen är mycket ojämn, och periodvis är den ganska bra med en intressant story och någorlunda vettiga skämt. Men alltför ofta känns det mer löjligt än intressant, och en del av humorn är sådant som åtminstone undertecknad inte finner särskilt roligt. Ibland framstår också Morgan Pålsson som så korkad, att det mer känns pinsamt än roligt. Med viss tvekan känns filmen ändå sevärd, men att kasta bort minst 80 kr på att se den på bio känns som slöseri med både tid och pengar. När den släpps på DVD kan den vara värd att hyra, eller så kan man säkert vänta tills den visas på TV - något som antagligen inte kommer att dröja alltför länge. De som älskar serien Hipp Hipp och i synnerhet karaktären Morgan Pålsson uppskattar säkert filmen mer än mig, och för sådana personer kan det vara på sin plats att höja mitt betyg något. Jag har dock svårt att tro att särskilt många kan tycka att den här rollfiguren passar i långfilmsformatet, och att storyn upplevs som något annat än tunn. Efter viss tvekan nöjer jag mig med en stark fyra i betyg - mer än så kan jag helt enkelt inte med gott samvete ge en så tunn film med tveksam humor, hur genomtänkt och intressant grundstoryn än må vara.

Tyvärr lider de flesta svenska filmer av problem med ljudet, som gör det svårt att höra vad som sägs - antingen är det dåligt mixat, eller så talar skådespelarna otydligt. Den här filmen är inget undantag, även om det är bättre ställt än med många andra filmer. Det var bara vid ett par tillfällen som jag inte lyckades uppfatta vad som sades under de svenska replikerna. Dessbättre är en del av filmen på andra språk än svenska (huvudsakligen norska och engelska), och merparten av dessa repliker är textade på svenska. Det enda undantaget är den norska kameramannen Marit, som talar norska med en extrem dialekt som gör det mycket svårt att förstå vad hon säger - hennes repliker är inte textade alls. Huruvida det är en avsiktlig lustighet, eller om översättaren helt enkelt inte har förstått henne, vågar jag inte uttala mig om.

Recensionen skriven: 21 februari 2008
Senast uppdaterad: 21 februari 2008

Recensionen har lästs 4567 gånger av 2724 personer, sedan den 21 februari 2008