Kortfattade recensioner

Stanton Carlisle - Bradley Cooper Molly Cahill - Rooney Mara
Zeena Krumbein - Toni Collette Pete Krumbein - David Strathairn
Dr. Lilith Ritter - Cate Blanchett Clem Hoatley - Willem Dafoe
Ezra Grindle - Richard Jenkins Domare Kimball - Peter MacNeill
Mrs. Kimball - Mary Steenburgen Bruno - Ron Perlman
Louise Hoatley - Lara Jean Chorostecki Anderson - Holt McCallany

1939 besöker lösdrivaren Stanton Carlisle, en man med våldsamma tendenser, ett omkringresande tivoli med fokus på dåtidens populära "freak shows". Höjdpunkten är uppvisningar av en korsning mellan människa och djur, som äter upp en levande höna på scenen - men det är i själva verket en helt vanlig människa med alkoholproblem, som blir lurad att stanna kvar och göra detta för att få sprit spetsat med opium. Stan blir dock mest intresserad av "spågumman" Madame Zeena som tillsammans med sin alkoholiserade make Pete lurar i publiken att hon är synsk; något som i själva verket är en bluff iscensatt med kodord och andra metoder som Pete säger. Efter viss övertalning går Pete med på att lära ut alla trick till Stan. När han blir attraherad av Molly, som har ett uppvisningsnummer där hon påstås kunna överleva stark ström (som också är en bluff), övertalar han Molly att lämna tivolit och uppträda för societeten på finare tillställningar. Han kommer då i kontakt med psykologen Lilith Ritter, vilket förändrar allt.

Jag har tyvärr inte sett originalfilmen Mardrömsgränden från 1947 och heller inte läst den litterära förlagan, och har därför inget att jämföra med. Men Guillermo del Toro är ju alltid en talangfull regissör och manusförfattare, och även om han troligen aldrig kommer nå upp till riktigt samma höga nivå som genombrottet Pans labyrint så är han alltid bra och har trots allt en ovanligt hög lägstanivå. Storyn är intressant, och det är en tacksam och lite ovanlig miljö som används som passar filmen fint. Det är en fascinerande intrig, och rollfigurerna är intressanta. Stanton är ingen alltför sympatisk människa, utan kan snarast beskrivas som en slags antihjälte - en protagonist som definitivt inte är Guds bästa barn, men som man trots tvivelaktigt beteende ändå bryr sig om. Det är en svår balansgång, men fungerar förvånansvärt väl då man hela tiden bryr sig om vad som ska hända.

Det har blivit en fängslande film, som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Trots en ovanligt lång speltid på två och en halv timme blir det aldrig segt, utan tiden går förvånansvärt fort. Visst finns här en och annan lite för lång scen, och filmen hade nog vunnit på att kortas ned en smula, men det upplevs ändå aldrig segt eller orimligt långsamt. Här händer något hela tiden, och även fast Guillermo tar tid på sig att introducera premissen och miljön så blir det aldrig tråkigt. Det är en mörk och dyster film med mycket svärta, men som ändå uppvisar en och annan ljusglimt och en värme; särskilt under dess första halva. Scenerna på cirkusen är också mycket stämningsfulla, och med en imponerande atmosfär och en mycket träffsäker tidsskildring.

Det här är nästan som två filmer i en, då filmen förändras i karaktär ganska rejält under den andra halvan. Då överges cirkusmiljön till förmån för en stadsmiljö bland "vanligt folk". Tanken är god och det fungerar överlag ganska bra, men under den andra halvan blir det sällan riktigt lika starkt och minnesvärt som under den mycket lyckade första halvan. Miljön är inte lika intressant, och även fast Lilith är en intressant karaktär så spårar det ur sakta men säkert. Mest påtagligt blir det under den sista dryga halvtimmen, då trovärdigheten sjunker och det börjar upplevas lite väl tillspetsat - då börjar Stanton också gå lite för långt, och det känns malplacerat utifrån hans tidigare beteende; det känns helt enkelt inte troligt att ens han skulle gå riktigt så långt. Slutet fungerar heller inte, som både är ganska förutsägbart och dessutom lite för mörkt så att den värme som tidigare funnits känns helt som bortblåst. Överlag är filmen också tämligen förutsägbar, och trots en och annan oväntad vändning så är det mycket man kan förutspå relativt enkelt.

Estetiskt är Nightmare Alley en mycket tilltalande film, med ett utmärkt foto, fantastisk scenografi och ett imponerande sinne för detaljer. Det är både vackert och groteskt på samma gång, och det är också oerhört stämningsfullt. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och Bradley Cooper imponerar i en svår roll långt från hans sedvanliga roller. Det är också kul att återse Rooney Mara, som är mycket bra även om hon tyvärr inte får så jättemycket att arbeta med.

Guillermo del Toro har alltid varit bra på det visuella, men tyvärr verkar han inte riktigt ha lagt ner lika mycket krut på handlingen och manuset den här gången. Det blir helt enkelt lite för ytligt, åtminstone med hans mått mätt, och det spårar ur lite för mycket mot slutet. Men den fantastiska stämningen, miljön och estetiken räddar mycket även den här gången, och det gör att filmen trots sina brister hela tiden engagerar med sin svåra balansgång mellan svärta och värme. Nightmare Alley är inte någon av årets bästa Oscarsnominerade filmer, men heller inte den sämsta. Det är en riktigt bra film, väl värd att ses för de allra flesta - men jag hade verkligen önskat mig en mer nedtonad sista akt och ett bättre slut. Manuset hade nog vunnit på en översyn, och det hade nog heller inte skadat att korta ned filmen en aning. Men den imponerande miljön, rollfigurerna och stilen gör ändå att jag med viss tvekan väljer en svag åtta i betyg.

Den svenska textningen håller överlag en hög kvalitet, men däremot ställer jag mig frågande till varför ordet geek har översatts med spasse - är jag ensam som aldrig ens hört det svenska ordet...?

Recensionen skriven: 25 mars 2022

Recensionen har lästs 1748 gånger av 1079 personer, sedan den 25 mars 2022