Regi: Oscar Petersson
Manusförfattare: Oscar Petersson
Han Bing - Zhou Li Du Lei - Yulai Lu
Han Zhiping - Lu Senbao Mr. Shen - Dawai Zhang
Liu Yikun - Sun Hong Tyana - Tyana Sasonova

Zhou Li & Yulai Lu

I dagens globala samhällen är det mer regel än undantag att filmer samproduceras mellan två eller fler länder, och de flesta kombinationer har vi sett. Ett av 2000-talets mest udda sådana står svenska Oscar Petersson för, som tidigare regisserat de tämligen okända svenska filmerna Farligt förflutet och Inte bara mördare. Hans senaste film heter No Matter What, och är nämligen något så udda som en svensk-kinesisk samproduktion. Oscar har själv regisserat, producerat, skrivit manus, redigerat och fotograferat filmen, men i övrigt är de flesta medarbetare kineser. I Sverige släpps filmen direkt på DVD, utan någon större marknadsföring. Handlingen utspelas i Kina, där den 20-åriga tjejen Han Bing bor ute på landet. Hennes föräldrar har övergett henne, och hon har nu fått nog av sin allt annat än charmiga fosterpappa. Hennes dröm är att bli sångerska, men det enda hon duger till ute på landet är landsbruksarbete. Därför hittar hon på att lämna allting, och istället ta tåget till storstaden Shanghai, där hennes farbror - en gång i tiden en framgångsrik musiker - redan bor. Farbrodern är inte direkt överförtjust i Han Bings satsning på musiken, men hon har ändå bestämt sig. Efter att ha misslyckats i en Idol-liknande sångtävling kommer hon i kontakt med den jämnåriga killen Du Lei. Han ordnar jobb åt henne som sångerska på en nattklubb, vilket hon inte kan tacka nej till. För sent inser hon att hennes chefer inte är så schyssta som de först verkade, och att hon har försatt sig själv i klistret...

Jag har sällan varit särskilt imponerad av österländska filmer, och hade därför blandade känslor inför No Matter What. Men det visade sig vara en ganska lyckad film, som visserligen inte lär vinna några priser, men som ändå lyckas att underhålla och roa på ett bra sätt. Grundstoryn är intressant och genomarbetad, även om ingen kan beskylla den för att vara särskilt originell. Vi har sett liknande upplägg många gånger förut, men trots allt är det en intressant och trovärdig handling. Intresset hålls vid liv hela tiden, och trots allt förblev filmen engagerande från början till slut. Jag brydde mig om karaktärerna, och trivdes under filmens gång. Fotot är bra, och No Matter What erbjuder många fina vyer över Shanghai med smart om än inte alltför originellt bildspråk. Musiken och ljudet är bra, och filmen ser ganska påkostad ut, trots en relativt låg budget. Att det är en svensk som ligger bakom det mesta syns inte mycket av, utan filmen känns som en ren kinesisk produktion. Jag hade inte sagt nej till lite mer blandning mellan väster- och österländsk kultur, men filmen kändes ändå inte särskilt tung och fungerar bra även för svensk publik. Det är en ganska lättsam historia, på gott och ont. Man behöver inte fokusera alltför mycket, och ingen lär ha svårt att hänga med. Något större djup har den inte, men trots allt finns viss substans och mycker mer än så kräver inte jag. I synnerhet Han Bing har blivit en mångbottnad och intressant rollfigur, och även om man kan tycka att hon är ganska naiv, så är det ändå lätt att identifiera sig med henne. De övriga karaktärerna har blivit lite mer endimensionella och där finns en del klyschor, men det gör inte så mycket.

Det största problemet med No Matter What är att den blivit lite väl förenklad och snabb. Med en speltid på strax under en och en halv timme är det i kortaste laget för en fullständig film, och ibland går det lite väl snabbt framåt. Det påverkar trovärdigheten, och gör att man ibland hade önskat en lite djupare bild av vad som händer. Det förekommer också en del logiska luckor och trovärdighetsproblem, och somliga rollfigurer beter sig inte helt trovärdigt. Det hade definitivt underlättat att förlänga filmen en del, för att kunna gå in mer på djupet och förklara allting lite närmare. Då hade nog även rollfigurernas beteenden kunnat gå att få mer trovärdiga. I Sverige känns det också lite bakvänt att Emilias klassiker "Big Big World" här presenteras som en kinesisk låt. Det är visserligen en mycket fin låt och passar bra in i det här sammanhanget, men det är svårt för oss att glömma bort att det faktiskt är en gammal befintlig låt, trots att det ska föreställa vara en nyskriven sådan för filmens handling. I Kina gör det förmodligen ingenting, då jag förmodar att låten inte är lika känd där, men i Sverige hamnar saker och ting i ett annat läge. Det vore nog bättre om filmteamet istället hade kunnat skriva en ny låt, men dwet kanske tiden eller pengarna inte räckte till. Skådespelarinsatserna är bra - samtliga är kinesiska skådisar, och samtliga lär vara helt okända för en västerländsk publik. I synnerhet Zhou Li spelar övertygande och trovärdigt, och är ett riktigt fynd. Även de övriga spelar relativt bra och naturligt, och alla fyller sin funktion. No Matter What har absolut en del brister, och hade vunnit på ett mer finslipat och utökat manus. Men samtidigt är det en trevlig och underhållande film, som absolut är sevärd. Jag skulle inte vilja se om den, men kan trots allt rekommendera den för de allra flesta, och med viss tvekan ger jag därför filmen en stark sexa i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,85:1, vilket innebär mycket smala svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och är nästan uteslutande på mandarin. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt engelska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter. följt av ett par trailers för andra filmer. Därefter visas huvudmenyn, som är stillastående och stilren, men som tyvärr bara finns på engelska. Som extramaterial finns en bakom kulisserna-dokumentär på knappt 10 minuter, som bl.a. består av intervjuer med skådespelarna och regissören. Periodvis är det ganska intressant, men tyvärr går inslaget inte in alltför mycket på djupet och dessutom läggs för stor vikt åt att presentera rollfigurerna - tämligen onödigt, då de som sett filmen troligen redan vet merparten av det. Det hade absolut varit trevligt med mer extramaterial än så här, men trots allt får vi en viss inblick och det är betydligt bättre än ingenting. Extramaterialet har svensk text, vilket är positivt.

Recensionen skriven: 12 maj 2009
Senast uppdaterad: 13 maj 2009

Recensionen har lästs 4377 gånger av 2352 personer, sedan den 12 maj 2009