Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
Omar Raddad - Sami Bouajila Jacques Vergès - Maurice Bénichou
Pierre-Emmanuel Vaugrenard - Denis Podalydès Maud - Salomé Stévenin
Latifa Raddad - Nozha Khouadra Latifas mamma - Afida Tahri
Fru Marchal - Liliane Nataf Herr Sheriff - Lounès Tazaïrt
Domare Renard - Didier Vinson Fru Pascal - Catherine de Seynes

Sommaren 1991 hittades den rika änkan Ghislaine Marchal knivmördad i pannrummet till hennes stora hus i Mougins i södra Frankrike. På dörren till pannrummet stod det skrivet "Omar m'a tuer" (ung: "Omar döda mig"); skrivet med Ghislaines blod och vad som ser ut att vara hennes handstil. Omar syftade på hennes trädgårdsmästare; den marockanska mannen Omar Raddad som varken kunde läsa eller skriva och som dessutom talade mycket dålig franska. Men texten på väggen innehöll ett märkligt grammatikfel (det bör egentligen vara "Omar m'a tué"), samtidigt som Ghislaine hade franska som modersmål och vanligtvis brukade tala och skriva helt korrekt franska. Även i övrigt förekom flera märkligheter omständigheter, och förutom texten på väggen fanns inga tekniska bevis överhuvudtaget. Omar hade inte heller något motiv för mordet, som polisen eller åklagare kunnat hitta. Trots de stora tveksamheterna fälldes Omar för mordet, och dömdes till 18 års fängelse. Allt detta är (tyvärr) sant, och om dessa verkliga händelser bygger den franska regissören och skådespelaren Roschdy Zems film Omar dödade mig, som är en fransk-marockansk samproduktion och var Marockos bidrag till Oscarsgalan 2012. Filmen var med fram till sista gallringen inför bästa utländska film på Oscarsgalan, men blev i slutändan inte nominerad.

I filmen får vi följa Omar Raddad före, under och efter rättegången. Vi får också följa författaren Pierre-Emmanuel Vaugrenard, som efter rättegången blir nyfiken på fallet och vill utreda det närmare inför en kommande bok. Han tar med sig assistenten Maud, och börjar utreda fallet.

Liksom de flesta utanför Franrike (skulle jag tro) hade jag aldrig hört talats om Omar Raddad innan jag satte mig ner för att se filmen, och inte förrän under eftertexterna fick jag helt klart för mig att det faktiskt är ett verkligt fall. Det är i alla fall ett mycket fascinerande fall, som verkligen tål att uppmärksammas varför en film om ämnet är välkommet. Omar dödade mig har också blivit en riktigt bra film, även om det i ärlighetens namn beror minst lika mycket på de verkliga händelserna som filmen i sig.

Det är en engagerande och berörande film, och det är verkligen ingen upplyftande historia som utspelas. Det blir faktiskt riktigt deprimerande, i och med att inga större ljusglimtar tycks finnas. Det är ett lågmält och realistiskt drama, som även verkar följa de verkliga händelserna väl. Filmen ger på ett effektivt sätt skarp kritik mot det franska rättsväsendet, men samtidigt utan att peka ut individuella personer. Det uppskattar jag, och gör samtidigt också filmen mindre kontroversiell i och med att inte många kan ta åt sig direkt av vad som skildras.

Filmen känns dock en smula vinklad, för av den här filmen råder ingen som helst tvekan om att Omar är oskyldig till mordet. På riktigt verkar det mesta tyda på att han inte begått brottet, men i verkligheten kan man förstås aldrig vara 100% säker åt något håll. Därför har filmen blivit onödigt svartvit, och saken blir inte bättre av att Omar skildrats som en perfekt och ädel människa helt utan dåliga sidor. Jag förstår tanken från regissörens sida, men det känns onödigt att måla upp Omar så onyanserat istället för att bara skildra de verkliga händelserna - de allra flesta är nog kapabla att tänka själva och bilda sig egna uppfattningar om rättegången, utan att så tydligt visa hur man ska tänka och känna.

Inledningsvis upplevs filmen också onödigt rörig, då filmen växlar mellan 1991 (i anslutning till mordet) och 1994 (Pierre-Emmanuels efterforskning) nästan mellan varenda scen. Det ger ett lite spretigt intryck, i och med att växlingen under filmens första halvtimme sker så ofta. Visserligen förstår man ganska väl vad som är "nu" respektive då, men jag ser ingen anledning varför detta inte lika effektivt hade kunnat berättas med en mer linjär berättarteknik.

Den dokumentära känslan sänks också en smula av det faktum att författaren Pierre-Emmanuel Vaugrenard är påhittad; om än kraftigt inspirerad av verklighetens Jean-Marie Rouart som är den som egentligen utredde fallet och skrev boken. Vaugrenards assistent är också helt fiktiv, och verkar såvitt jag kunnat utröna inte ens ha någon verklig förebild. Det ter sig alltid lite problematiskt när man blandar fiction med verklighet på det här sättet, även om det i och för sig finns betydligt mer påtagliga exempel än just detta. Det hade ändå varit bättre att närmare hålla sig till verkligheten, utan påhittade rollfigurer.

Men kommer man över sådan problematik är det en riktigt bra film som väntar, som är oerhört fängslande och håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Det är berörande, fascinerande och minnesvärt; och det är omöjligt att se filmen utan att bli intresserad av det verkliga fallet eller bli upprörd. Lyckas man att skapa så stort intresse för de verkliga händelserna måste man därmed erkänna att Roschdy Zem till stora delar lyckats med vad han försökt åstadkomma - och för oss utanför Frankrike som inte redan känner till fallet är det en värdefull film att se för att få en introduktion till det i Frankrike så omtalade rättsfallet.

Fotot är helt okej och fyller sin funktion, men bildspråket är enkelt och filmen känns på så sätt mer som en TV-film än som någon påkostad biovisad film. Skådespelarinsatserna är dock mycket bra, och Sami Bouajila är utmärkt som Omar. Han spelar trovärdigt och starkt, och det är omöjligt att inte känna för honom. Denis Podalydès är också mycket bra som författaren Pierre-Emmanuel, och Salomé Stévenin imponerar som hans assistent Maud. Maurice Bénichou är bra som försvarsadvokaten Jacques Vergès, men balanserar vid vissa tillfällen på gränsen till överspel. Nozha Khouadra är utmärkt som Omars fru Latifa, och även i övrigt är det bra skådespelare.

Omar dödade mig är en riktigt bra och välgjord film, som engagerar och berör med enkla medel och som dessutom är historiskt högintressant i och med de verkliga händelserna som är väldebatterade i Frankrike än idag. Tyvärr har dock filmen blivit onödigt övertydlig och svartvit i sin framtoning, och även skildringen av Pierre-Emmanuels efterforskningar känns lite underutvecklade - man får veta vad han kommer fram till, men ofta inte exakt hur. Därför hade Omar dödade mig lika gärna kunnat vara en enkel TV-film, men i och med de mycket fascinerande och upprörande verkliga händelserna är det ändå en film som alla bör se; i synnerhet om man inte sedan tidigare är insatt i fallet Omar Raddad. Mitt betyg stannar på en stark sjua, men den fascinerande handlingen hade förtjänat ett högre betyg än så - men man måste trots allt skilja på de verkliga händelserna och filmen som sådan.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen har textning på svenska, men inga andra språk. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Efter inmatning av skivan möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska (fattas bara annat, när inget annat språk är representerat på DVD:n...) och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen; inte ens scenvalsmeny återfinns. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en prisbelönad film som bygger på verkliga händelser. Framförallt hade jag velat veta mer om det verkliga fallet, och jag tycker att det borde finnas färdiga dokumentärer eller intervjuer från exempelvis fransk TV om Omar Raddad som man borde ha kunnat få med till DVD-utgåvan. Dock vet jag inte huruvida någon utländsk DVD-utgåva har något extramaterial eller inte.

Recensionen skriven: 8 augusti 2013
Senast uppdaterad: 9 augusti 2013

Recensionen har lästs 3622 gånger av 2219 personer, sedan den 8 augusti 2013