Tack till Studio S Entertainment för recensionsexemplaret
Alex Becker - Dermot Mulroney Claire Becker - Mira Sorvino
Kommissarie Pakkadey - Sahajak Boonthanakit Duke - Trieu Tran
Nath - Vithaya Pansringarm Amy - Thawanrat Tantituvanont
Lieu - Jirantanin Pitakporntrakul Tuyen - Fah Nilratsirikul
Chantra - Deedee Kumphasee Kosal - Teerawat Mulvilai
Sophea - Jan Yousagoon Be - Xanny Disjad

Det gifta paret Alex och Claire har förlorat en dotter, och har nu blivit engagerade i kampen mot människo- och sexhandel av barn och tonåringar. De har nu rest från USA till Kambodja, då Alex som jobbar för en organisation mot människohandel tillsammans med lokalpolisen ska kunna slå till mot bordeller och människosmugglare. Under tiden är Claire frivillig på ett härbärge, där hon kommer i kontakt med barn som lyckats att fly från prostitutionsverksamheten. Men när den sexåriga grannflickan Amy plötsligt hamnar i skottlinjen för en liga med sexsmugglare blir allting personligt; och långt ifrån riskfritt.

Ingen kan förneka att människohandel och trafficking är ett viktigt och allvarligt ämne, som tål att uppmärksammas. Fastän det genom åren kommit ett fåtal filmer som uppmärksammar ämnet är det därför lika välkommet varje gång en ny film tar upp ämnet. Oskyldiga offer är inget undantag, och trots en låg budget har det blivit en riktigt lyckad och bra film. Storyn är intressant, och att det dessutom i grund och botten bygger på verkliga händelser gör knappast saken sämre. Det är en fascinerande och berörande historia, som har skildrats på ett trovärdigt och genomarbetat sätt. Det är tyvärr alltför realistiskt, åtminstone för mig som lekman. Det är hyfsat spännande, och dessutom har det blivit en engagerande och fängslande film som håller intresset vid liv. Det är också berörande och bitvis riktigt gripande film, och vid några tillfällen är det omöjligt att hålla tårarna borta.

Oskyldiga offer är samtidigt förhållandevis lågmäld, och jag uppskattar att vi slipper se en massa hemska pedofili- och sexscener med barnen; något jag hade befarat innan. Här sker de flesta grövre händelser utanför bild, och det räcker gott då vi ändå kan föreställa oss vad som hänt utan större ansträngning. Därför blir den här filmen inte lika "manipulerande" som flera andra filmer om ämnen, som verkar fokusera på att chocka med hemska scener vare sig de behövs eller inte. Allt håller sig på en någorlunda smakfull nivå, och därför lyckas filmen att engagera på rätt sätt.

Trots ett omfattande ämne har filmen dock blivit ovanligt kort, och sluttexterna börjar rulla redan efter 1 timme 21 minuter. Därför upplevs filmen lite väl förenklad, och hinner inte riktigt få det djup jag hade önskat. Alex och Claire är båda mångbottnade och intressanta rollfigurer, men det är också de enda som hinner få några egentliga nyanser. De flesta andra förblir tyvärr tämligen tunna, och får inte det djup jag hade önskat. Om filmen kunnat förlängas med minst en kvart hade den förmodligen kunnat bli betydligt djupare, då man hade hunnit med fler fördjupningar och bakgrundshistorier kring andra rollfigurer; och då hade det sannolikt också blivit ännu mer berörande.

Ibland kan man också skönja en viss "kaxig" attityd hos Alex, som jag inte är helt förtjust i - en man i hans yrke borde vara mer ödmjuk än så här, och ibland får man lite "räddaren i nöden"-vibbar om att ingen kan klara någonting själv. Det är säkerligen inte avsikten, men man kan ändå skönja en viss attityd jag inte tycker passar in riktigt.

Fotot är vackert och effektivt, och filmen har ett enkelt men effektivt bildspråk i kombination med många oerhört vackra vyer. Det fungerar också som bra kontrast mot de allt annat än vackra händelserna. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Mira Sorvino är utmärkt som Claire, och gör en stark och trovärdig rollprestation helt utan minsta lilla konstlade manér. Dermot Mulroney är också bra, och gör en trovärdig och lagom nedtonad rollprestation. Jag blev dock inte lika imponerad av Trieu Tran som Duke, som tyvärr spelar över en hel del i en svår roll. Då är den unga Thawanrat Tantituvanont betydligt bättre som Amy, och gör en naturlig rollprestation som är få barnskådisar förunnat.

Oskyldiga offer är en riktigt bra och engagerande film, som på ett naturligt sätt upplyser om människohandel utan att det känns som pekpinnar. Det är ett mycket viktigt ämne att uppmärksamma, och filmen gör det på ett bra sätt utan att själv tydligt ta ställning. Vi får istället dra våra egna slutsatser, och jag uppskattar filmens relativt lågmälda stil. Men tyvärr är filmen onödigt förenklad, framförallt mot slutet, och jag önskar att den hade kunnat förlängas en del - bara 80 minuter är för lite för att hinna ta upp ett så stort och omfattande problem till fullo. Vid några tillfällen förekommer även en viss överromantiserande stil vad gäller Alex och Claires äktenskap, som inte tillför något till filmens handling och dessutom känns en smula smaklöst. Men att det är en bra och sevärd film kan ingen förneka, och det är bara att hoppas att filmen lyckas att öka uppmärksamheten kring det växande problemet med trafficking. De brister som förekommer gör dock att jag nöjer mig med en stark sjua i betyg, men det är ju inte fy skam det heller.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen är relativt bra, åtminstone vid den engelskspråkiga dialog som jag förstår. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, och därefter visas en kort distributörsjingel och varningstexter på valt språk (ingetdera går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som tyvärr bara finns på engelska.

Som bonusmaterial hittar vi en minidokumentär på 17 minuter vid namn "A Family\'s Story", som handlar om filmens producenter - det äkta paret Bill och Laurie Bolthouse - och deras erfarenheter efter en vistelse i Kambodja. Det är berörande och intressant, och vi får lära känna familjen på ett bra sätt. Därefter finns en bakom kulisserna-dokumentär på 22 minuter, som tar upp inspelningen av filmen på ett ganska komplett sätt. Vi får veta mycket matnyttigt om produktionen, men dock fokuserar inslaget nästan enbart på tekniska aspekter; och manuset nämns knappt ett ord om. Nästa inslag är det 9 minuter långa "Changing the Odds", som består av intervjuer med de båda huvudrollsinnehavarna som berättar om sina rollfigurer och om det viktiga ämnet. Det är hyfsat intressant, men beskrivningarna av rollfigurerna ter sig tämligen onödigt när man väl sett filmen.

Det finns även en fem minuter lång dokumentär om John Billingsley, där han intervjuas om den lilla men otacksamma rollen som pedofil och sexköpare. Därefter återfinns ett bildspel på en dryg minut, som visar stillbilder från filmen ackompanjerade av bakgrundsmusik. Det är visserligen snygga foton, men det ter sig ändå tämligen poänglöst. Slutligen finns även sju trailers för andra filmer, individuellt valbara från en menyn. Det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial, men dock uppskattar jag att inte bli påtvingad trailerna innan man kommer till menyn. Bonusmaterialet saknar helt text, förutom de trailers som är på andra språk än engelska eller svenska.

Recensionen skriven: 4 september 2014
Senast uppdaterad: 4 september 2014

Recensionen har lästs 3295 gånger av 1864 personer, sedan den 4 september 2014