Thomas - Hans Olav Brenner Rebekka - Ingrid Olava
Malin - Malin Crépin Mirjam - Kjærsti Odden Skjeldal
David - Øystein Røger Øystein - Anders Borchgrevink
Johanne - Johanne Kjellevik Ledang Karsten - Andreas Braaten
Renate - Renate Reinsve Julia - Julia Pihlstrøm
Petter - Petter Width Kristiansen Calle - Emil Lund

Den danskfödde norska regissören och manusförfattaren Joachim Trier, som är släkt med Lars von Trier på långt håll, debuterade 2006 med dramakomedin Reprise som bl.a. vann Amanda (norska motsvarigheten till Guldbagge) för bästa film. Filmen blev en stor framgång på filmfestivaler över hela världen, men gick aldrig upp på bio i Sverige och har först nu i dagarna släppts på DVD i Sverige för första gången. Hans andra film blev den betydligt mörkare Oslo 31 augusti, som (inte helt oväntat) hade världspremiär den 31 augusti 2011. Filmen bygger löst på den franska författaren Pierre Drieu La Rochelles klassiska roman Tag mitt liv från 1931, som även har filmatiserats tidigare i sitt hemland. Den norska filmen vann Bronshästen för bästa film på Stockholms filmfestival, och har även vunnit andra priser världen över. Filmen gick upp på bio även i Sverige, men trots många lovord har den besöksmässigt inte blivit någon stor framgång vare sig i Norge eller Sverige. Nu har den släppts på DVD.

Den 34-årige Anders har haft ett ljust och priviligerat liv, men har senare blivit drogberoende och förspillt sina chanser. Nu har han varit ren i tio månader, och har varit inlagd på ett rehabcenter. Allt börjar ljusna, och Anders får permission från rehabhemmet för att gå på en anställningsintervju på en tidning i centrala Oslo. Men att återfå kontakten med sina nära och kära är inte alltid det lättaste, vilket Anders får erfara under en dag och en natt. Hans föräldrar är bortresta, hans syster Nina vill inte alls träffa honom och flickvännen Iselin har flyttat till New York medan Anders varit på rehab och svarar inte ens i telefon längre. Den gamla kompisen Thomas är den enda som, om än något motvilligt, ens tar emot Anders i hans liv...

Ingen kan förneka att Oslo 31 augusti tar upp ett viktigt ämne, och filmen har en intressant och trovärdig handling. Filmen känns hyfsat originell och är mycket välgjord. Och framförallt är filmen mycket stämningsfull på ett sällan skådat sätt. Stämningen är makalös, och filmmakarna har på ett oerhört skickligt sätt lyckats att skildra Anders depression så att man verkligen känner hans smärta och desperation. Det gör att filmen överlag berör och engagerar, och Anders är dessutom en mångbottnad och intressant rollfigur. Det är också en mycket realistisk och trovärdig skildring, som känns äkta på varje sätt och vis. Bitvis går filmen nästan igenom TV-skärmen, och känns lika mycket som ett tillstånd som en film. Filmen har en personlig ton, och genom den korta tidsperioden får den en slags klaustrofobisk känsla som fungerar riktigt väl.

Det här är en mycket introvert film, som handlar mer om känslotillstånd och karaktärsutveckling än av yttre handling. Den faktiska handlingen är tunn och enkel, utan här handlar det mesta om dialog och att få en intim inblick i Anders liv. Den här sortens inåtriktade filmer får per automatik en ovanlig ton och stämning, och jag är inte alls förvånad över att de flesta recensenter har höjt den till skyarna. Men det här är samtidigt inget som kommer att tilltala gemene man, och förväntar man sig en mer traditionell film lär man tycka att Oslo 31 augusti är olidligt tråkig. Jag tycker om den introverta känslan och stämningen, och jag kunde känna för Anders och drogs in i handlingen. Men även jag måste medge att det blir lite för mycket av det goda här, och filmen har blivit lite för introvert för sitt eget bästa.

Det går långsamt framåt, och Joachim Trier tar god tid på sig att berätta handlingen. Här finns inget intensivt tempo och hela filmen känns långsam, på gott och ont. Givetvis måste den här sortens filmer vara ganska långsamma för att förmedla rätt känslor och stämning. och filmen skulle inte alls få samma effekt som en rafflande thriller. Men här har det istället gått för långt åt andra hållet, och nästan alla scener pågår lite för länge. Det blir visserligen aldrig tråkigt och de flesta scener fyller sin funktion, men nästan alla scener pågår lite för länge tills man börjar tappa intresset. Det gör att filmen upplevs mycket längre än den dryga en och en halv timme som den faktiskt räcker, och något är fel när en så pass kort film upplevs långsamt och bitvis rentav seg. Bitvis går filmen lite på tomgång, och medan början och slutet är bra så känns den oengagerande under ett antal scener i mitten.

Dessutom är filmen oerhört mörk och dyster, och jag tycker det blir lite för mycket av den varan också. Självklart är det fullt avsiktligt och även realistiskt, men när allting är så mörkt och deprimerande helt utan ljusglimtar eller hopp så blir det inte lika engagerande som film. Jag är heller inte helt förtjust i det lite antiklimaktiska slutet, även fast den sista halvtimmen överlag är bättre än resten av filmen.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder både vackra vyer och ett starkt bildspråk. Klippningen och musiken är utmärkt. Skådespelarinsatserna är mycket bra. Framförallt är Anders Danielsen Lie utmärkt i huvudrollen som Anders, och han spelar mycket trovärdigt och starkt. Han står också för det klart tyngsta lasset, då han väger upp hela filmen och medverkar i varenda scen. Även i övrigt är det bra skådisar, och det finns egentligen inte ett enda svagt kort i den här ensemblen.

Jag ville verkligen älska Oslo 31 augusti, men tyvärr kunde jag inte det och filmen är inte alls lika bra som jag hade väntat mig och hoppats på. Men det är absolut inte dåligt på något sätt. Filmen är intressant och stämningsfull, och problematiken har skildrats på ett äkta och trovärdigt sätt. Det känns som en verklighetsskildring av ett dygn i verkligheten på ett sällsynt lyckat sätt, och med den här fantastiska lågmälda stämningen kan man komma långt. Men tyvärr verkar Joachim Trier inte riktigt veta var han ska sluta, och han har en bra bit kvar till samma nivå som sin mer kända långväga släkting. Det blir för lågmält, för introvert, för mörkt och för långsamt. Det är tråkigt, då filmen utifrån grundpremissen haft så väldigt god potential och hade kunnat bli ett mästerverk. Men även om somliga inte lär hålla med mig, så tycker jag inte att filmen har lyckats fullt ut och det var bara bitvis jag blev berörd och engagerad av handlingen. Genom den otroliga stämningen och den realistiska lågmälda stilen förtjänar Oslo 31 augusti en mycket svag sjua i betyg, fastän jag verkligen önskar att jag hade kunnat ge den ett högre betyg än så. Men det är absolut fullt sevärt, och filmen är värd att ta en närmare titt på för de allra flesta - en del lär tycka att jag varit oförskämt hård, medan andra lär tycka att det här är olidligt tråkigt. Åsikterna kommer att gå isär, och det enda de flesta lär vara överens om är att det är en film man inte glömmer i första taget.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har norskt tal och enbart svensk text; inga andra språk alls och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren, stillastående och svenskspråkig. Det enda extramaterialet som finns är en otextad norsk biotrailer för samma film, vilket verkligen inte tillför speciellt mycket. För en film som trots allt vunnit priser och visats på bio i Sverige tycker jag inte det vore orimligt att förvänta sig lite mer bonusmaterial än så här.

Recensionen skriven: 12 april 2012
Senast uppdaterad: 13 april 2012

Recensionen har lästs 3489 gånger av 2002 personer, sedan den 12 april 2012