Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Christophe Barratier & Julien Rappeneau
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Pigoil - Gérard Jugnot Douce - Nora Arnezeder
Milou - Clovis Cornillac Jacky - Kad Merad
Galapiat - Bernard-Pierre Donnadieu Jojo - Maxence Perrin
Célestin - François Morel Viviane - Élisabeth Vitali

Den franska producenten och regissören Christophe Barratier har främst varit producent för en rad filmer i hemlandet Frankrike, och blev huvudsakligen känd genom sin självbiografiska och Oscarsnominerade regidebut Gosskören 2004. Fyra år senare har hans andra film sett dagens ljus; det fransk-tysk-tjeckiska dramat Faubourg 36, som utanför Frankrike av okänd anledning döpts om till Paris 36. I Sverige har filmen släppts direkt på DVD. Handlingen utspelas i en namnlös förort till Paris år 1936, under en tid då det rådde politiskt kaos i landet. Pigoil är teaterdirektör på varietéteatern Chansonia, och har själv en minst sagt kaotisk tillvaro. Hans fru är otrogen mot honom, och när det uppdagas lämnar hon honom och kräver ensam vårdnad om deras gemensamma son Jojo. Affärsmagnaten Galapiat har just köpt upp Chansonia, och svarar med att lägga ner stället. När Pigoil inte längre anser sig ha något att förlora, så tar han och kollegorna och ockuperar Chansonia och försöker att starta upp klubben på nytt. Hans första upptäckt blir den unga och vackra sångerskan Douce, och med hennes hjälp blir teatern snart en succé på nytt.

Det är svårt att förneka att Paris 36 tar upp ett intressant ämne, och visst är grundstoryn fascinerande. Filmen lyckas också på ett skickligt sätt att förmedla rätt stämning och känsla, med en övertygande tidskänsla som verkligen luktar 1930-tal. Den stil som förmedlas är en slags underlig blandning mellan sagostämning och realism, och det fungerar förvånansvårt väl och hjälper till att sätta rätt atmosfär. Det är en lågmäld och långsam historia, som tar tid på sig att presentera rollfigurerna och fortsätter i samma långsamma tempo. Det är i grund och botten en ganska enkel story, men samtdigt en fullt funktionell och intressant sådan.

Tycker man illa om långsamma filmer, så lär man bli mycket irriterad på Paris 36. Men vet man vad man ger sig in i, och helst även är pigg och utvilad, så fungerar filmen trots allt ganska väl. Tyvärr upplevde jag den bitvis lite väl seg, och filmen hade vunnit på ett högre tempo och en kortare speltid. Jag störde mig framförallt på de många varieténumren som framförs, och som i de flesta fall inte har någon koppling till handlingen. Visst är det vissa fina sånger som framförs, men när de inte för handlingen framåt utan bara bidrar till att stanna upp handlingen just när det är som mest intressant, så blir det efter en stund mer störande än vackert.

Det andra problemet med Paris 36 är just att regissören Christophe Barratier absträngt sig för att försöka skapa en historia som alla kan identifiera sig med, och har i sin iver snarast åstadkommit motsatt effekt. Här är tanken att få med allt och lite till, och det finns många rollfigurer och mer eller mindre ovidkommande sidohandlingar. Det har fått till följd att vi inte riktigt kommer in på djupet av någon av rollfigurerna, och de allra flesta har blivit tämligen endimensionella. Därför är det också svårare att riktigt bry sig om vad som kommer att hända, och jag kan inte påstå att jag riktigt kände något för någon av karaktärerna. Det kryllar också av alla tänkbara klichéer, vilket känns onödigt i en film som denna. Paris 36 hade därför vunnit på att koncentrera sig på några få nyckelkaraktärer, och istället få till ett större djup och fler nyanser hos dessa. I slutändan känner man därför också att det finns många obesvarade frågor, som jag hade velat få klarhet i.

Fotot är dock förstklassigt, och erbjuder vackra vyer och ett starkt bildspråk. Tillsammans med övertygande scenografi lyckas filmen att förmedla en trovärdig tidskänsla, och påminner bitvis om klassiska franska filmer från den eran. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, där alla spelar övertygande och trovärdigt. Mest imponerad blev jag över den unga Nora Arnezeder, som gör en fantastisk insats som Douce och kan bevisligen både agera, sjunga och danska med mycket lyckat resultat. Jag blir förvånad om inte denna insats öppnar dörrarna för henne att bli en framgångsrik skådis snart. Filmen har också bra musik, även om jag hade önskat att fler hade fört handlingen framåt och känts mer direkt relevant till grundstoryn.

Paris 36 är egentligen inte en särskilt originell film, och den delar en del likheter med bl.a. filmer som Moulin Rouge. Men den här filmen lyckas trots allt att uppvisa en viss någorlunda unik känsla och ton, och innehåller mycket som det är svårt att inte imponeras av. Men det finns också alldeles för många klichéer och rollfigurer samt en för seg story som aldrig riktigt kommer igång på allvar. Därför blev jag inte direkt överförtjust, fastän Paris 36 är långt ifrån någon dålig film. Den är fortfarande underhållande för stunden, men lämnar tyvärr inga bestående intryck och lär vara bortglömd strax efter att sluttexterna börjar rulla. Men man kan inte förneka att regissören haft en fin tanke, och fastän han inte helt lyckats att förmedla sin vision till den färdiga produkten, så ger jag ändå filmen en svag sexa i betyg.

Recensionen skriven: 11 mars 2010
Senast uppdaterad: 12 mars 2010

Recensionen har lästs 3285 gånger av 1849 personer, sedan den 11 mars 2010