Producent: Richard Brandes, Braxton Pope & Andrew Weiner
Regi: Richard Brandes
Manusförfattare: Richard Brandes, Diane Doniol-Valcroze & Arthur Flam
Penny - Rachel Miner Orianna - Mimi Rogers
Liftaren - Liz Davies Alvin - Chad Todhunter
Eddie - Mickey Jones Mary - Tammy Filor

Sedan 2006 anordnas varje år en mycket speciell filmfestival i USA vid namn After Dark Horrorfest (ursprungligen kallad "8 Films to Die For"). Denna filmfestival hålls inte till i en specifik stad, utan i flera dussin städer runtom USA genom samarbeten med lokala biografer. Temat är också annorlunda, och varje års filmfestival visar åtta olika skräckfilmer som samtliga aldrig visats offentligt förut. Filmfestivalen har blivit populär i USA, och många av de hittills 24 skräckfilmer som haft premiär där har också blivit framgångsrika. Under festivalens första år var en av filmerna Penny Dreadful; en indendentfilm regisserad, skriven och producerad av den tämligen okända Richard Brandes. Hösten 2008 släpptes filmen äntligen på DVD i Sverige, nästan ett och ett halvt år efter hemlandet och flera andra länder. Som titeln antyder heter huvudpersonen Penny, och hon lider av en annorlunda fobi - efter att hon var inblandad i en fruktansvärd bilolycka som barn, då båda hennes föräldrar dog, har hon haft en hemsk bilskräck. Hon är helt enkelt livrädd för bilar, och undviker att sätta sig i bilar så långt det är möjligt. I stället tar hon sig helst fram via cykel. Nu när hon börjar vara i 25-årsåldern (uppskattningsvis - hennes ålder nämns aldrig) har hon äntligen bestämt sig för att ta tag i rädslan, och har börjat träffa en terapeut som ska hjälpa henne att komma över det. Som del i detta övertalar terapeuten Penny att de tillsammans måste resa med bil till platsen där bilolyckan skedde, för att på så sätt kunna övervinna rädslan. På vägen dit råkar terapeuten Orianna köra på en gammal liftare, och blir av naturliga skäl chockad. Liftaren klarar sig utan allvarliga skador, och i ett försök att be om ursäkt erbjuder hon liftaren skjuts till dit hon var på väg. Det borde hon inte ha gjort... De lämnar av liftaren i ett övergivet område ute i skogen, och när Orianna och Penny ska köra iväg märker de att liftaren har skrutit hål i bilens däck. Deras mobiltelefoner har ingen täckning ute i vildmarken, och Penny har skadat ett ben och har därför svårt att gå. Därför bestämmer sig Orianna för att lämna kvar Penny i bilen, för att själv bege sig iväg för att söka hjälp. När Orianna inte kommer tillbaka går Penny ut för att leta efter henne, men blir attackerad och svimmar ute i skogen. När hon vaknar igen befinner hon sig inne i bilen, men bilen är nu fastkilad mellan två träd och Penny kan inte ta sig ut. Och bredvid henne sitter Orianna död...

Jag har visserligen inte sett så många rysare i mina dagar, men efter att ha tyckt om genren i åtminstone något år trodde jag att jag hade sett alla tänkbara scenarior i skräckfilmer. Jag trodde att det helt enkelt var svårt eller omöjligt att skapa en originell rysare i dagens läge. Men det visade sig att jag hade fel, då Penny Dreadful lyckas att skapa en ganska unik utgångssituation och en originell rysarthriller som inte liknar speciellt många andra filmer. Under filmens första timme var jag mycket imponerad - det var helt enkelt en spännande och kuslig film, där man sitter på helspänn största delen av tiden, och blir riktigt skrämd. Jag trodde det skulle bli svårt att leva sig in i en film där huvudrollen lider av en så annorlunda fobi, men filmen är så välgjord att det gick förvånansvärt enkelt. Efter ett tag känns det riktigt som att man befinner sig tillsammans med Penny, och lider av samma problem. Vi får också lära känna Penny riktigt väl, och det är en så mångbottnad och djup rollfigur att det är omöjligt att inte sympatisera med henne. Trots en låg budget, har Penny Dreadful också blivit ovanligt välgjord. I synnerhet fotot och den visuella stilen imponerar, och erbjuder en mörk och klaustrofobisk känsla. Varje bildruta är mycket genomtänkt, och det märks att stort fokus lagts på den visuella biten. För ovanlighetens skull utspelas nästan hela filmen kvälls. och nattetid, och det är överlag mycket mörka scener. Det fungerar riktigt väl, och gör att man känner sig mörkrädd och ensam. Ibland går det dock lite för långt, då man vid några tillfällen inte kan se vad som händer - visst förstår jag tanken, men dessa scener borde ha gjorts aningen ljusare, så man tydligare kan se. Musiken är stämningshöjande och håller mycket hög klass, och bidrar också till den hemska och klaustrofobiska stämningen. Om bara filmen hade fortsatt i samma stil som de första två tredjedelarna, så hade det inte funnits mycket att klaga på. Problemet är att det mot slutet blir ganska segt, då filmen under mer än en halvtimme utspelas på en enda plats - inne i bilen - med en enda levande person. Tanken är god, och det fungerar länge ganska väl. Men efter ett tag blir det helt enkelt för segt och utdraget, och en del scener har blivit för långa. Jag misstänker att producenterna kanske fått krav på sig att få upp filmen till en viss speltid, och att filmteamet därför tvingats förlänga en del scener mer än nödvändigt. Om filmen hade blivit en kvart kortare, så hade den blivit mycket bättre - men antagligen hade det varit för svårt att sälja in en långfilm på bio som slutar efter bara en timme och en kvart...

Det finns även en sidohandling med campingvärdarna Alvin och Eddie, och ett förhållande som Alvin har, som inte tillför någonting alls. Det är endimensionella och intetsägande rollfigurer, och varken rollerna eller handlingen fyller någon som helst funktion till filmen. Man kan nästan misstänka att dessa karaktärer bara skapats så att det ska kunna bli fler potentiella dödsoffer i filmen till den skumma liftaren. I likhet med många andra skräckfilmer beter sig en del rollfigurer heller inte särskilt trovärdigt. I det här fallet blir det dock mer förståeligt, i synnerhet vad gäller Pennys agerande - det är helt enkelt inte lätt att veta hur man skulle känna om man har en så extrem skräck som hon, och därför är det svårt att ifrågasätta hennes beteende. Då är det lite allvarligare med Oriannas beteende, som ibland lämnar en del övrigt att önska. Skådespelarinsatserna är mycket bra, även om det bara är en person som har en riktigt tuff uppgift. Rachel Miner som Penny är ensam under en stor del av filmen, och får agera ensam instängd i ett trångt utrymme. Det är få skådisar i världen som klarar av att bära upp en hel film på egen hand, men Rachel visar sig klara av detta galant. Hon är helt enkelt fullständigt lysande, och lyckas på ett mycket imponerande sätt att visa rollfigurens frustration och rädsla. Genom hennes skådespelarinsats förstår man enkelt hur Penny känner och hennes skräckkänsla. Med hennes mångbottnade, djupa och trovärdiga porträttering kan det inte bli mycket bättre, och jag ser fram emot vad denna mycket talangfulla skådespelerska kan åstadkomma i framtiden. Jag är inte riktigt lika nöjd med Mimi Rogers som Orianna, som känns lite för stel och onaturlig under en del av filmen. Det blir dock inte ett problem särskilt länge, då vi under merparten av filmen mest får se Oriannas lik. De andra skådespelarna fyller sin funktion, varken mer eller mindre, men är så intetsägande rollfigurer att det heller inte spelar någon egentlig roll. Sammanfattningsvis lider Penny Dreadful av en del problem, och hade kunnat bli mycket bättre om filmen antingen kortats ner eller utökats med mer handling - det blir helt enkelt lite för segt och intetsägande under filmens sista tredjedel. Dessutom är jag inte helt nöjd med slutet. Men överlag är det ändå en ganska bra och intressant film, som blivit både originell och nyskapande i en genre där det är svårt att åstadkomma. I och med de sega scenerna instängda i bilen, så räcker det inte riktigt till en sjua i betyg, men det är utan tvekan en film som är väl värd att se för de allra flesta.

DVD-utgåvan kommer från Noble Entertainment, och filmen återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska. Tyvärr finns dock ingen engelsk text, och ingen textning för hörselskadade och döva. DVD-skivan inleds med språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter visas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi), innan man kommer till huvudmenyn, som är enkel och stilren men tyvärr enbart på engelska. Väljer man att spela filmen visas först en distributörsjingel på 10 sekunder, innan själva filmen börjar. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Åtminstone den amerikanska DVD-utgåvan har enligt uppgift en del extramaterial, såsom en bakom kulisserna-dokumentär, men tyvärr finns det inte med i den skandinaviska utgåvan. Jag tycker det är dålig stil att inte försöka licensiera och få med allt (eller åtminstone så mycket som möjligt) extramaterial som producerats för andra länders DVD-utgåvor, och det är tråkigt att vi i Skandinavien ska behöva nöja oss med sämre produkter. Dock ska Noble Entertainment ha en eloge som ens hittat på att ta in filmen till Sverige - med en så här smal och relativt okänd independentfilm, så är det inte alls en självklarhet.

Recensionen skriven: 21 januari 2009
Senast uppdaterad: 21 januari 2009

Recensionen har lästs 3551 gånger av 1943 personer, sedan den 21 januari 2009