Isabelle - Crystal Lowe Nadia - Agam Darshi
Tandra - Shaina Tianne Unger Will - Brendan Penny
Professor Andrew Graves - Greg Evigan Rektor Elisabeth Graves - Catherine Hicks
Monique - Michaela Mann Christa - Bridie Lunde
Alexis - Lindsay Maxwell Hadrian - Janet Bailey

Miriam McDonald

I USA och Kanada är de allra flesta universitet och högskolor av internattyp, där man bor på ett studenthem i anslutning till skolan. Det gör givetvis en lämplig utgångspunkt för filmer och TV-serier, och därför är det knappast förvånande att många filmer just utspelas på universitet. En av dessa är Poison Ivy - The Secret Society, som enligt uppgift är tänkt att vara en uppföljare till de tre tidigare Poison Ivy-filmerna (som enbart släppts på VHS i Sverige), men som såvitt jag kan avgöra inte verkar ha mycket mer än titeln gemensam med dem. Det är nya rollfigurer, nya skådespelare, ny handling och en ny regissör; och enda kopplingen till de tidigare filmerna är sannolikt av marknadsföringsskäl. Den här filmen var ursprungligen en TV-film som producerades för kanadensisk kabel-TV, men senare släpptes i något upphettat skick på DVD med några nakenscener som inte fanns med i originalet. I centrum står den unga tjejen Danielle (som kallas för Daisy), som bott på en ranch ute på vischan. Hennes föräldrar har dött för tre år sedan, och nu har hon bestämt sig för att lämna sin pojkvän för att istället få sig en bra utbildning på ett fint universitet i New England. Hon blir lite orolig när hon får veta att en av skolans studenter dött året innan under mystiska omständigheter, men det glömmer hon snart bort. Redan första dagen kommer hon i kontakt med den trevliga men ganska envisa killen Blake, och då han inte godtar nej som svar går hon snart med på att gå ut med honom. Strax därpå blir hon erbjuden att bli medlem i en hemlig studentförening som kallas för The Ivys, som officiellt inte existerar men som ändå har stort inflytande. Inledningsvis tackar hon nej, men när hon inser att Ivys lyckats att frysa hennes bankkonto och avbryta hennes stipendium, så inser hon att hon inte har något val. Trots hennes rumskompis varningar, så går hon därför med i det hemliga sällskapet, och till en början ser livet mycket ljust ut. Men The Ivys är inte så trevliga som det första intrycket vill göra gällande, och snart inser Daisy att medlemmarna är beredd att göra i stort sett vad som helst för att få sin vilja fram - även om någon råkar dö på kuppen...

I mångt och mycket är Poison Ivy - The Secret Society en typisk TV-film. Storyn och upplägget följer de gängse mallarna, och några stora överraskningar väntar inte. Handlingen påminner utan tvekan om flera andra filmer, och väntar man sig en originell och nyskapande film gör man nog klokast i att avstå. Men ibland behövs det faktiskt inte, och handlingen är trots allt intressant och genomarbetad. Vi får lära åtminstone en del av rollfigurerna ganska väl, och i synnerhet Daisy har blivit en mångbottnad och djup karaktär. Därför förblir filmen också intressant från början till slut, och man vill hela tiden veta vad som ska hända härnäst. Det har därför blivit en engagerande och fängslande film, som då och då också blir spännande. Omslagets benämning "thriller" är dock väldigt överdriven, för i huvudsak är det här ett drama och de scener som innehåller direkt spänning kan räknas på ena handens fingrar. Fotot är fullt godkänt, och även om det inte har ett alltför originellt bildspråk så fyller det sin funktion och filmen erbjuder en del vackra vyer inspelade i Kanada. Det är egentligen lätt att kritisera Poison Ivy - The Secret Society, då den onekligen lider av en del brister. Filmen är ganska förutsägbar, och har man sett några filmer i samma stil så vet man ungefär vad som väntar. Vi får heller inte veta särskilt mycket om det hemliga sällskapet The Ivys, och de medlemmar vi får se kan nästan räknas på ena handens fingrar. Jag störde mig lite över det, och hade föredragit en lite djupare handling med större inblick i sällskapet. Dessutom förekommer enstaka logiska luckor och rollfigurer som inte beter sig helt trovärdigt. Dessutom har vissa rollfigurer fått för lite utrymme; i synnerhet rumskompisen Magenta som är en i grunden intressant rollfigur men som förpassats till en mindre biroll. Dessutom tycker jag att ett par av de nakna sexscenerna blivit lite för utdragna, vilket egentligen inte fyller någon direkt funktion. Speltiden verkar inte skilja sig från TV-versionen, så förmodligen var scenerna lika långa på TV, men att man då inte såg brösten på tjejerna (vilket kan vara känsligt för visning på amerikansk TV).

Men filmens största problem är egentligen upplösningen - det har blivit alldeles för rumphugget, och allting löses upp för enkelt och snabbt. Det känns helt enkelt inte trovärdigt, och upplösningen har fått för lite utrymme jämfört med resten av handlingen. Filmen hade därför med fördel kunnat förlängas markant, för att få en lite djupare handling och få till ett lite mer ingående och trovärdigt slut. Problemet kan vara att det ursprungligen är en TV-film, och att sådana oftast måste anpassa längden utifrån reklamavbrott och annat. Men i och med att åtminstone ett par scener "hettats upp" med nakna kroppar som enligt uppgift inte fanns med i TV-filmen, så ser jag ingen anledning till att man inte samtidigt kunnat förlänga filmen lite inför DVD-utgåvan. Skådespelarinsatserna är bra och stabila, trots att de flesta är relativt okända. Den mest kända är troligen Miriam McDonald som Daisy, som de flesta annars känner bäst som Emma i ungdomsserien Degrassi - The Next Generation. Hon har alltid varit en av mina favoriter i Degrassi, och det är roligt att se henne i en lite annorlunda roll som inte liknar hennes rollfigur där. Hon gör överlag en riktigt bra insats, och spelar övertygande och trovärdigt. Vid ett par av de mer spännande scenerna tycker jag dock att hon gör ett något blekt intryck, och ser inte riktigt tillräckligt chockad och rädd ut - det är mycket möjligt att det är avsiktligt för rollfiguren, men känns ändå inte helt trovärdigt. Shawna Waldron spelar också riktigt bra som Azalea, fast hon gör en ganska typisk "bitch"-roll och inte erbjuder något större djup. Ryan Kennedy gör en stabil insats som Blake, och dessutom tyckte jag om Andrea Whitburn som Magenta; en roll som dock tyvärr blivit för liten. Poison Ivy - The Secret Society lär inte vinna några priser eller gå till historien som något storslaget mästerverk, men för att vara en relativt lättsam TV-film fyller det absolut sin funktion och är en välgjord och intressant film med ett visst djup. Betygsmässigt räcker den till en mycket stark sexa, och trots allt kan jag rekommendera filmen för de allra flesta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket på ren svenska innebär fullskärm på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo, vilket får ses som ovanligt bra för en TV-film. Behovet av ett separat stereospår låter jag dock vara osagt, då båda ljudspåren lät ganska likvärdiga nedmixade till stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra, åtminstone om man tar hänsyn till att det är en TV-film producerad med låg budget. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt engelska - det är glädjande med engelsk text (ovanligt för SF-utgåvor), men tyvärr finns ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter. Det följs direkt av huvudmenyn, som enbart finns på engelska och är stillastående men stilren. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt. Jag hittar dock inget som tyder på att någon utländsk utgåva har något extramaterial, så vi går åtminstone inte miste om någonting i Sverige.

Recensionen skriven: 24 april 2009
Senast uppdaterad: 24 april 2009

Recensionen har lästs 7817 gånger av 4119 personer, sedan den 24 april 2009