Tack till Noble Entertainment för recensionsexemplaret av Leos Carax-boxen
Regi: Leos Carax
Manusförfattare: Leos Carax, Jean-Pol Fargeau & Lauren Sedofsky, baserat på en roman av Herman Melville
Pierre - Guillaume Depardieu Isabelle - Yekaterina Golubeva
Lucie - Delphine Chuillot Marie - Catherine Deneuve
Thibault - Laurent Lucas Margherite - Patachou
Flickan - Mihaella Silaghi Fred - Samuel Dupuy

Den franska regissören och manusförfattaren Leos Carax har blivit känd för sina originella filmer, varav samtliga vunnit eller blivit nominerad till priser. Han långfilmsdebuterade med den Guldpalmen-nominerade Boy Meets Girl 1984, och har därefter bl.a. gjort Ont blod och De älskande på Pont-Neuf. Efter över ett decenniums paus från långfilmer återkom han till branschen 2012 med Holy Motors, och nu har även en DVD-box med tre av hans mer kända äldre filmer släppts i Sverige - samtliga har visats på bio i Sverige, men inte tidigare släppts på DVD. En av filmerna i boxen är den kontroversiella Pola X från 1999, som hade svensk biopremiär i maj 2001.

Pierre är en ung framgångsrik författare, som nyligen gett ut en succéroman under pseudonym. Han bor i ett stort slott på landsbygden i Frankrike med sin mamma Marie, och är förlovad med Lucie. Han lever ett lyckligt liv, förutom att han i månader haft en märklig återkommande dröm om en brunhårig mystisk kvinna. Därför blir han förvånad när han en dag stöter på kvinnan från hans drömmar i verkligheten. Hon heter Isabelle, och avslöjar för Pierre att hon i själva verket är hans syster. Chockad av nyheten lämnar han sin fästmö och sin mamma, och flyttar till Paris tillsammans med Isabelle.

Det här är min första bekantskap med Leos Carax och hans filmer, och därför visste jag inte mycket när jag satte mig ner. Men med facit i hand kan man lugnt konstatera att beskrivningen inte gör filmen rättvisa, för det som på papperet ser ut att vara ett ganska traditionellt drama visar sig i verkligheten vara en mycket originell och annorlunda film. Men det är också en bra film, som engagerar och fascinerar samtidigt som den sticker ut från mängden och är minnesvärd. Visst kan man uppfatta det hela som en smula överpretentiöst, men det är också hela tiden intressant och med en genomtänkt premiss.

Pola X är en oerhört lågmäld film, där Leos Carax gjort allt för att till varje pris undvika övertydlighet. Det är avskalat och minimalistiskt, och åtminstone inledningsvis ganska svårbegripligt. Här får man inga klara besked, utan måste själv läsa mellan raderna för att förstå i stort sett allting. Det är fåordigt, och med relativt lite konkret dialog. Det tar ett tag innan man ens förstått vilka alla är, och det kan vara en smula irriterande. Men när man väl förstått det är det en mycket engagerande och fascinerande film, som på ett utmärkt sätt erbjuder en krypande obehaglig stämning och spänning samtidigt som den faktiska handlingen är förhållandevis enkel. Det är stämningsfullt och intressant, där man bryr sig om rollfigurerna trots att man ofta inte riktigt kan förstå eller rättfärdiga deras agerande. Och kanske mest av allt är det en mycket udda och märklig film, med många egenheter och en minst sagt skruvad story.

Ganska länge är det ändå riktigt bra och fängslande, och trots ett långsamt tempo känns det aldrig segt. Problemet är bara det att under filmens andra halva blir den redan från början udda storyn ännu mer extrem och skruvad. Leos Carax verkar ha haft en förkärlek att överdriva allting, och till sist svämmar det över av alltför märkliga detaljer och en alltför tillspetsad intrig. Då börjar även trovärdigheten vackla, och det börjar bitvis kännas lite konstlat. Visserligen kan allting i filmen hända i verkligheten och varje enskild beståndsdel är inte långsökt - men när man blandar ihop ett antal sådana långsökta och skruvade beståndsdelar, så blir det för mycket av allting. Detta i kombination med den oerhört lågmälda stilen ger ett lite konstlat helhetsintryck, då det inte riktigt går ihop med lågmäld och avskalad stil i kombination med oerhört tillspetsade intriger. Särskilt under de sista tio minuterna spårar den redan udda filmen ur fullständigt, och det blir alldeles för mycket. Det är väldigt tråkigt, då filmen under den första halvan är riktigt lyckad och mycket intressant.

Jag stör mig också lite på en mycket utdragen och explicit sexscen, där filmteamet velat skildra ett helt samlag mycket närgånget - en scen som bokstavligt talat pågår i flera minuter, och som inte alls tillför någonting till handlingen (åtminstone förutom obehagskänslor - ni förstår varför om ni ser filmen). Det här är visserligen långt ifrån det första fallet där en film fått för utdragna sexscener, men det skär sig lite från filmens i övrigt minimalistiska stil då vi knappt får veta ens det allra viktigaste om någonting annat.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk i kombination med vackra vyer och en fantastisk stämning. Det märks att mycket energi lagts på ett naturtroget foto med imponerande sinne för detaljer. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Jag blev framförallt mycket imponerad av Yekaterina Golubeva som Isabelle, som gör en minnesvärd och stark rollprestation med enkla medel. Delphine Chuillot är också riktigt bra som Lucie. Guillaume Depardieu är i grund och botten bra i huvudrollen som Pierre, men i takt med att storyn blir mer tillspetsad börjar även Guillaume att balansera på gränsen till överspel - inte så mycket, men tillräckligt för att man ska tänka på det.

Pola X är en oerhört udda film, som inte liknar något man tidigare sett. Det är lågmält och avskalat samtidigt som storyn minst sagt är skruvad med många märkliga detaljer. Hade filmen fortsatt i samma mycket lyckade stil som under den första halvan hade helhetsintrycket nästan uteslutande blivit positivt. Men tyvärr spårar det ur lite för mycket mot slutet, då det verkar som att Leos Carax bestämt sig för att allt ska spetsas till bara "för sakens skull". Det blir lite för mycket av det goda, och ger ett lite märkligt intryck. Men icke desto mindre är det en välgjord, obehaglig och stämningsfull film som håller intresset vid liv nästan hela tiden, och där man förblir engagerad trots en mycket långsam stil. Det är också mycket minnesvärt, och en film man inte lär glömma på väldigt länge. Därför är Pola X ändå ganska bra och väl värd att se, men det hade kunnat bli så mycket bättre om inte manusförfattaren hade spetsat till allting lite för mycket. Mitt betyg stannar därför på en svag sjua, men är man inte allergisk mot långsamma lågmälda dramer är den ändå värd att se. Filmens märkliga titel är för övrigt världens absolut mest långsökta, och har ingen som helst koppling till handlingen...

Pola X har i Sverige bara släppts på DVD som del av Leos Carax-boxen tillsammans med Boy Meets Girl och Ont blod. DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i tvåkanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra, åtminstone om man betänker att den trots allt gjordes 1999. Det är värt att poängtera att DVD-utgåvan innehåller den oklippta originalversionen av filmen - i vissa länder (däribland USA) har istället en censurerad version med mindre tydliga sexscener visats. Filmen har franskt tal och enbart svensk text; inga andra språk alls och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren, stillastående och svenskspråkig. Menyn är av mycket enkelt slag, och innehåller bara möjlighet att spela filmen samt slå av och på text. Inte ens scenvalsmeny finns. Det finns heller inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt för en film som trots allt blivit nominerad till Guldpalmen i Cannes.

Recensionen skriven: 13 december 2012
Senast uppdaterad: 14 december 2012

Recensionen har lästs 3830 gånger av 2313 personer, sedan den 13 december 2012