Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Royce - Adrien Brody Isabelle - Alice Braga
Edwin - Topher Grace Nikolai - Oleg Taktarov
Stans - Walton Goggins Hanzo - Louis Ozawa Changchien
Cuchillo - Danny Trejo Mombasa - Mahershalalhashbaz Ali
Noland - Laurence Fishburne Rovdjuren - Derek Mears / Carey Jones / Brian Steele

Den amerikanska regissören John McTiernan har främst blivit känd för filmer som Die Hard, och skapade 1987 det framgångsrika franchiset Predator. Denna science-fictionactionfilm fick ursprungligen dålig kritik, men blev framgångsrik och mest åren närmast kultförklarad. Det resulterade i en uppföljare 1990 och ett flertal romaner, innan konceptet återstartades 2004 i form av två s.k. cross-overs med Alien-filmerna; Aliens vs. Predator och Aliens vs. Predator: Requiem. Nu är konceptet tillbaka, i form av en slags blandning mellan uppföljare och nyfilmatisering. Ursprungligen var regissören Robert Rodriguez (känd för bl.a. Sin City och Spy Kids-filmerna) tänkt att regissera och han hade även hunnit skriva manusutkast, men i slutändan blev det istället den relativt okända ungersk-amerikanska regissören Nimród Antal som tog över filmen.

En grupp människor vaknar upp när de plötsligt faller från himlen i fallskärmar, utan något minne av hur de egentligen kommit dit. Soldaten Royce, den israeliska krypskytten Isabelle, den mexikanska drogkartelledaren Cuchillo, soldaten Nikolai, maffiamedarbetaren Hanzo, den dödsdömde fången och mördaren Stans samt läkaren Edwin har alla råkat ut för samma sak, och när de lyckats ta sig ner till marken befinner de sig i någon slags jungel. Det dröjer inte länge innan de märker att de inte är ensamma, för i jungeln finns ett flertal rovdjur av det mer våldsamma slaget som inte tvekar om att döda människor. Tids nog märker de att de inte verkar befinna sig på jorden längre, men var är de och hur ska de ta sig därifrån? Och inte minst, hur undviker man att bli dödad av de monsterliknande rovdjuren...?

Jag har tyvärr ännu inte sett de tidigare filmerna i serien, men jag tycker om både rysare och science-fiction och hade därför ganska höga förväntningar inför den här filmen. Inledningsvis tyckte jag också att Predators var en riktigt bra film, som hade en psykologisk skräckkänsla i kombination med övertygande spänning. Vi får gott om tid på oss att lära känna rollfigurerna, och även om ingen blivit alltför mångbottnad så får de åtminstone en del nyanser och känns någorlunda äkta. Åtminstone somliga är intressanta karaktärer, och det är tillräckligt för att jag skulle känna mig nöjd. Jag uppskattar framförallt att Isabelle blivit en stark rollfigur, som inte bara är ett bihang och ointelligent bimbo på samma sätt som kvinnor i skräckfilmer åtminstone historiskt haft en förkärlek för att vara. Både karaktärerna och rovdjuren introduceras på ett bra sätt, och det är både spännande och engagerande. Så förblir det i närmare 35 - 40 minuter, och jag kände mig riktigt nöjd och fascinerad över storyn och filmen i största allmänhet.

Men när huvudkonflikten väl har presenterats känns filmen som utbytt, och den dittills engagerande och intressanta storyn började snabbt att kännas allt tunnare. Tempot blir lägre, och stannar så småningom nästan upp helt. Det blir snabbt väldigt tunt, och allt verkar gå ut på att skjuta på rovdjuren så mycket som möjligt utan någon tanke på något annat. Det blir snabbt väldigt oengagerande, och efter ett tag hade jag helt tappat intresset för filmen och slutade att bry mig om hur det skulle gå. Rollfigurerna är även väldigt stereotypa, och redan utifrån en första karaktärsbeskrivning står det ganska snabbt klart vilka som kommer att överleva längst och vilka man kan räkna med dör vid ett tidigt skede. Det är tråkigt, och även om många dylika filmer har stereotypa rollfigurer så känns det här mer utpräglat än vanligt.

Även i övrigt är filmen förutsägbar, och innehåller inga nämnvärda överraskningar alls. Det blir heller inte bättre av att dialogen känns allt annat än naturlig, och att rollfigurerna ibland inte beter sig alltför logiskt. Även vid de mest övertydliga situationerna så dröjer det ett tag innan gänget förstår vad som pågår, och det blir snabbt ganska störande. Vid en del tillfällen är det absolut riktigt spännande, men minst lika ofta efter att konflikten presenterats kände jag mig mest uttråkad.

Fotot är bra, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk. Specialeffekterna är också riktigt bra, och datoranimationen övertygar utan att kännas konstlad. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och både Adrien Brody, Topher Grace och Alice Braga spelar övertygande och trovärdigt. Det svagaste kortet i ensemblen är Laurence Fishburne, som känns allmänt malplacerad och ger ett tämligen konstlat intryck.

Predators är inledningsvis en både spännande, obehaglig och intressant film, som presenterar rollfigurerna på ett bra sätt. Men därefter verkar de goda idéerna ha tagit slut, då det snabbt blir oengagerande, ointressant och allmänt tråkigt. Periodvis blir det så segt och oengagerande att jag fick anstränga mig för att inte somna, och det borde man inte behöva säga om en film som åtminstone delvis marknadsförts som en rysare. Om man tycker om renodlad action utan djup där det bara går ut på att skjuta, så kan man säkert uppskatta Predators. Men jag tillhör inte den kategorin, och kände mig därför allmänt besviken. Jag kan inte låta bli att känna att filmen blivit mer lyckad om Robert Rodriguez hade fortsatt att regissera som det ursprungligen var tänkt, då han åtminstone brukar få till ett visst djup i sina filmer. Även fast Nimród Antal visade stor potential med framförallt Vacancy, så känns han malplacerad i den här filmen.

Det är inte alls värdelöst, och visst finns det ljusglimtar och spännande partier. Det är också tekniskt välgjort, och de första 40 minuterna är bra. Men åtminstone undertecknad vill gärna att den resterande timmen av en film också ska vara bra, och här finns för många brister för att jag ska kunna ge något annat än en fyra i betyg. Jag hoppas att det bara är så enkelt som att jag var på fel humör och för trött när jag såg filmen den här gången, så att det kanske fungerar bättre när man ser om den på DVD. Men spontant har jag svårt att tro det, och det är tveksamt om Predators är värd att se. Att den inte är värd att kosta på biobiljetter på råder i alla fall ingen tvekan om.

Recensionen skriven: 5 augusti 2010
Senast uppdaterad: 6 augusti 2010

Recensionen har lästs 3498 gånger av 1938 personer, sedan den 5 augusti 2010