Kortfattade recensioner

Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
William Moulton Marston - Luke Evans Elizabeth Marston - Rebecca Hall
Olive Byrne - Bella Heathcote Max Gaines - Oliver Platt
Josette Frank - Connie Britton Mary - Monica Giordano
Charles Guyette - J. J. Feild Brant Gregory - Chris Conroy
Dorothy Roubicek - Maggie Castle Donn - Christopher Paul Richards

Året är 1928 och psykologen William Moulton Marston är professor på Harvard och dess kvinnliga systerskola Radcliffe, och undervisar om feministiska dominansteorier tillsammans med sin fru Elizabeth - som på grund av sitt kön inte kunnat bli professor. William och Elizabeth anställer den unga studenten Olive som lärarassistent, och bidrar till att William och Elizabeth kan uppfinna den första lögndetektorn. William blir snabbt förälskad i Olive, men hon är mer intresserad av Elizabeth - och snart inleder alla tre ett polyamoröst förhållande, som kommer att pågå i många år. När deras inte särskilt väl bevarade hemlighet kommer ut blir det sådan uppståndelse att William får sparken från Harvard, och han inleder en ny karriär som författare - och med inspiration av både Elizabeth och framförallt Olive skapar man Wonder Woman (eller Mirakelkvinnan, som det svenska namnet länge var); serietidningar som både blev populära och hatade på grund av dess tydliga sexuella innehåll med inslag av både bondage, smisk och homosexualitet...

Mirakelkvinnan, eller Wonder Woman som ju är det vedertagna namnet i Sverige nuförtiden, känner förstås alla till - men skaparen William Moulton Marston var i alla fall för mig helt obekant. Men den sanna berättelsen om hur Wonder Woman egentligen skapades och om professor Marston och de två kvinnorna i hans liv är en mycket fascinerande och intressant berättelse. Därmed blir också Professor Marston and the Wonder Women en riktigt bra film, även om man kanske kan hävda att historien i sig är mer märkvärdigt än filmhantverket. Exakt vad som skett i deras privata hem kan ju ingen i dagens läge veta, så delar av det som skildras är säkerligen spekulationer. Men berättelsen i grova drag vet vi har hänt i verkligheten, varför filmen såvitt jag kan bedöma bör hålla sig ganska väl till de faktiska händelserna.

Det är engagerande och fascinerande, och intresset hålls vid liv hela tiden. Både William, Elizabeth och Olive har också blivit mångfacetterade och nyanserade rollfigurer, med både goda och dåliga sidor; precis som i verkligheten. Det uppskattar jag, och filmen tar också upp Williams något sexistiska drag och hans tveksamma teori tillsammans med hans positiva egenskaper. Här finns en gnutta humor och en del charm, men framförallt är det ett seriöst och fängslande drama som skildrar händelserna ur både Williams, Elizabeths och Olives perspektiv; men ändå mest ur Williams synvinkel. Tiden går snabbt, och här finns en tacksam intensitet där det händer något hela tiden. Det är också en lagom bred berättelse, som både skildrar Williams lektioner med studenter, William och Elizabeths äktenskap, triangeldramat med Olive och inte minst skapandet av just karaktären Wonder Woman och serietidningen. Kanske är det lite för många sidohistorier för att hinnas med under en så pass kort film, men överlag uppskattar jag den här omfattande och intressanta berättelsen.

Jag är dock inte lika förtjust i filmens skildring av bondage och sadomasochism, som bitvis tar upp lite för stort utrymme och känns lite för utstuderat. Uppenbarligen verkade ju den riktiga William Moulton Marston ha varit intresserad av sådant, och hans ursprungliga Wonder Woman innehöll många sådana inslag (som togs bort efter hans död) - men filmen lyckas inte helt att förklara varför han var så intresserad av det, som i mina ögon inte riktigt rimmar så bra med hans budskap om feminism och starka kvinnor. Det talar lite mot varann i mina ögon, och även fast det alltså var så i verkligheten lyckas inte manusförfattaren riktigt att ge en trovärdig förklaring till varför. Professor Marstons tveksamma - för att inte säga smått bisarra - idéer i hans undervisning blir heller inte riktigt så begripliga som jag hade önskat, och jag hade hellre sett ett större fokus på Wonder Woman som karaktär och på relationen mellan honom och de två kvinnorna än på just bondageinslagen, som ärligt talat tillför mindre till berättelsen.

Professor Marston and the Wonder Women är en riktigt bra och välgjord film, och skådespelarinsatserna är mycket bra - framförallt är Rebecca Hall fullkomligt lysande som Elizabeth, men Luke Evans och Bella Heathcote imponerar också. Att sen de riktiga William och Elizabeth inte var fullt lika bildsköna som skådespelarna i filmen får man väl kanske ha överseende med. Det är synd att filmen valt att fokusera så mycket på just bondage och sadomasochism, vilket trots att det var relevant för Wonder Woman ändå blir lite för utstuderat - och framförallt utan att riktigt få någon förklaring till varför dessa inslag hamnade i Wonder Woman. Men det är en mycket intressant och engagerande film, som är sevärd för de allra flesta men ännu mer för de som uppskattar serietidningarna och/eller filmerna med Wonder Woman. Mitt betyg landar på en hyfsat stark sjua, men med lite finslipning av manuset hade det kunnat bli en väldigt bra film.

Recensionen skriven: 1 juli 2021

Recensionen har lästs 1052 gånger av 546 personer, sedan den 1 juli 2021