Kortfattade recensioner

Regi: Annika Fredriksson
Manusförfattare: Annika Fredriksson
Svensk distributör: Triangelfilm AB
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Annika Fredriksson Sandra Fredriksson
Tora Fredriksson Tage Fredriksson

Det låter inte så upphetsande med en dokumentär om något så vardagligt som relationer och föräldraskap, men jag blev positivt överraskad av Puss hej då som faktiskt är bra och intressant. Det är lätt att känna för personerna, och ämnet är angeläget och mycket intressant. Här finns mycket att hämta, och det har blivit förvånansvärt engagerande. Det är snyggt gjort att blanda in hemfilmat material med barnen tillsammans med telefonsamtalen mellan systrarna, och ett exempel på att dokumentärer faktiskt inte behöver vara så komplicerade för att ändå fungera tillfredsställande.

Jag uppskattar också den föredömliga längden, för 1 timme 13 minuter är precis vad det här ämnet klarar av och en längre film än så hade helt enkelt inte fungerat. Så i all sin enkelhet är det en intressant och tänkvärd dokumentär, som leder till mycket reflektioner och tankar långt efter att eftertexterna rullat färdigt.

Däremot kan det ibland upplevas lite tråkigt att bygga upp nästan allt på telefonsamtal utan bild, som resulterat i att det tillsammans med telefonsamtalen visas material filmat vid helt andra tillfällen eller neutrala bilder som knappt har något med samtalen att göra. Ett enkelt sätt att göra det lite mer intressant hade varit att använda sig av Skype eller liknande, för att få se båda parterna under samtalen, istället för rena röstsamtal. Även om systrarna uppenbarligen inte brukar kommunicera så, så borde det ha gått att göra ett undantag i det här fallet när man nu ändå hade bestämt att göra en film om det - för jag förutsätter att det måste ha varit avsikten att göra en dokumentär från första början, för ingen borde väl spela in telefonsamtal man har med sin syster utan vidare...?

Så länge vi får se rörligt material med de enormt söta barnen fungerar det ändå helt okej, men när man börjat blanda in helt neutrala bilder fungerar det sämre. Exempelvis förekommer ett parti där vi tillsammans med telefonsamtal får se vågor på en strand i 2 - 3 minuter i sträck, och det blir ärligt talat ganska sövande - och det tror jag knappast varit avsikten. Det borde ha gått att lösa på något bättre sätt, för att undvika att det känns så pass långsamt. Dessbättre är det dock inte så ofta, så vanligtvis fungerar det helt okej ändå.

Puss hej då är en intressant och bra dokumentär, som är ett utmärkt exempel på att dokumentärer inte behöver ta upp särskilt exotiska eller främmande ämnen för att fungera bra - även något så enkelt som föräldraskap och relationer fungerar riktigt bra som ämne för en dokumentär, och det är ett tänkvärt och fascinerande ämne som tas upp. Här finns mycket att hämta, och speltiden är lagom lång för att man inte ska tappa intresset utan sitta och titta uppmärksammat hela tiden. Men ibland kan upplägget kännas lite tråkigt, då allting bygger på telefonsamtal mellan personer vi inte får se i bild. Det hade känts mer levande om det hade kunnat ske via exempelvis Skype eller dylikt för att faktiskt få se Annika och Sandra, istället för att bara få höra deras röster. Lösningen att istället klämma in filmat material med Sandra och barnen fungerar trots allt hyggligt, men de neutrala bilderna på vågor, vatten och dylikt fungerar helt klart sämre. Det är kanske ett svårlösligt dilemma, men det här något begränsande upplägget gör ändå att jag inte blev direkt betagen av filmen. Därför når den tyvärr inte upp till mer än en stabil sjua, men det är hursomhelst ett angeläget och intressant ämne varför dokumentären också blir fullt sevärd.

Recensionen skriven: 31 januari 2023

Recensionen har lästs 1202 gånger av 752 personer, sedan den 31 januari 2023