Hannes Råstam - Jonas Karlsson Jenny Küttim - Alba August
Thomas Quick - David Dencik Christer van der Kwast - Magnus Roosman
Margit Norell - Suzanne Reuter Birgitta Ståhle - Linda Ulvaeus
Seppo Penttinen - Christopher Wagelin Sven Åke Christianson - Björn Bengtsson
Claes Borgström - Johan Hedenberg Göran Källberg - Anders Mossling
Emma Råstam - Aiva Anani Mia Ekberg - Selma Glasell

Året är 2008, och SVT-journalisten Hannes Råstam har precis anställt researchern Jenny Küttim och lyckas avslöja en rättsskandal om pojkar som på 1970-talet blivit oskyldigt dömda för mordbrand. Då får Hannes nys om den dömde seriemördaren Thomas Quick, tidigare känd som Sture Bergwall, som dömts för 8 mord och erkänt ett 20-tal till. Han blir konfunderad, då de personer som Quick officiellt mördat inte verkar hålla sig till en och sanna typ utan skiljer sig i både ålder, kön och dessutom mordvapen; mycket ovanligt för seriemördare. Han blir fast besluten att få fram alla de bevis som funnits vid rättegångarna, och till sin stora överraskning går Quick med på att för första gången låta sig intervjuas inne på den psykiatriska kliniken Säter.

Den sanna historien om Thomas Quick/Sture Bergwall och Sveriges förmodligen största rättsskandal genom tiderna är onekligen fascinerande och intressant, och än idag är det svårt att begripa hur det faktiskt kunde bli på det här sättet och varför alla betett sig som de gjorde. Det är också en tacksam historia att skildra på film, såtillvida att allt skulle upplevas orealistiskt om man inte visste att det faktiskt var sant.

Quick har också blivit en mycket bra film, som engagerar med enkla medel och förblir intressant från början till slut. Det är fascinerande, tänkvärt och mångfacetterat, och det är både lärorikt och intressant att få en inblick i alla turer kring Thomas Quicks påstådda mord och rättshaveriet därtill. Mycket vet man förstås redan, men genom filmmediet kan mycket åskådliggöras på ett helt annat sätt än när man läser om det i tidningsartiklar. Det blir helt enkelt både mer levande och mer begripligt när man får se allt på film.

Det är en stark och välgjord film, som inte kommer att lämna någon oberörd och som vid ett par tillfällen också är mycket gripande. Det är både lärorikt och skrämmande att se precis hur man inte ska leda en polisutredning, med både ledande frågor och alla möjliga manipulativa metoder för att få Thomas/Sture att säga "rätt" saker. Att det här kunnat hända är fortfarande helt obegripligt och skrämmande, och frågan man ställer sig är ju om liknande metoder förekommit vid fler tillfällen i Sverige; och i så fall när...? Allt har skildrats på ett fängslande sätt, och gör att man hela tiden sitter som klistrad i biosalongen.

Trots att vi ju alla vet vad som ska hända och turerna i alla fall i grova drag, så har det blivit en förvånansvärt spännande film då man vid flera tillfällen sitter på helspänn. Här finns en tacksam intensitet, och trots en lång speltid på 2 timmar 10 minuter upplevs det aldrig segt eller utdraget då det händer något hela tiden. Mötena mellan Quick och Råstam på Säter är starka och lyckade - ett kammarspel med många bottnar, och som blir några av filmens starkaste och mest minnesvärda scener.

Däremot blir det något problematiskt att Quick gjorts som en thriller, med en del thrillerestetik - såsom spännande och obehaglig musik tillsammans med dramatiserade bilder - samtidigt som det ju aldrig kan bli alltför överraskande då ju alla vet åtminstone i grova drag vad som hänt i verkligheten. När det nu rör sig om en sann historia som heller inte hade behövt överdramatiseras, så ser jag ingen anledning att inte kunna skildra den här berättelsen som renodlat drama istället, utan att ta till typiska knep i berättartekniken såsom klassisk "thrillermusik" i mängder...

Trots en lång speltid blir det också något problematiskt att man försökt skildra så många händelser så att den bitvis kan upplevas något fragmentarisk. Lite för många händelser kläms in, vilket gör att upptäckten av Hannes Råstams cancer nästan känns lite malplacerad i sammanhanget. Det är absolut en viktig och bra sidohistoria, men den känns lite underutvecklad då det samtidigt är ett så omfattande rättsfall som ska skildras. Det är också något problematiskt att visa upp Thomas Quick/Sture Bergwall som ett rent offer för allting. Det är förvisso ställt bortom allt tvivel att han inte begått de mord som han dömdes för, och med största säkerhet har han faktiskt aldrig mördat någon, men icke desto mindre är han ju inte riktigt Guds bästa barn med bl.a. en dom för sexuella övergrepp i bagaget... Det nämns visserligen i en enda scen, men hade nog gärna fått nämnas lite klarare istället för att få honom att framstå som ett rent offer.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk om än inte direkt originellt. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Jonas Karlsson gör en mycket bra rollprestation, där han både övertygar och berör. Att sen Jonas inte har någon direkt slående likhet med den riktiga Sture Bergwall får man väl ha överseende med. David Dencik är utmärkt i en svår roll som Thomas Quick, och fastän han ibland balanserar på gränsen till överspel så betvivlar jag inte att det ändå påminner starkt om den riktiga personen. Man har t.o.m. lyckats få David att bli ganska lik Thomas Quick utseendemässigt, vilket är en imponerande bedrift. Den alltid lika talangfulla Alba August är också riktigt bra som Jenny, men får inte så mycket att arbeta med då hon skildras som en typisk "side-kick" - och den riktiga personen hade förtjänat ett större erkännande än så.

Quick är en mycket bra och välgjord film, som är både välspelad, spännande och engagerande. Det händer något hela tiden, och alla turer kring Thomas Quick-fallet är skrämmande men fascinerande att följa. Det är minst sagt otäckt att det verkligen kan gå till på det här sättet, men filmen skildrar de verkliga händelserna på ett rättvist sätt och lyckas på ett elegant sätt att åskådliggöra sådant som kan vara lite svårt att ta in när det presenteras i tidningsartiklar och dylikt. Det är intressant, lärorikt och minnesvärt, men det är lite synd att filmen dramaturgiskt har fått en typisk thriller-framtoning; vilket skär sig lite mot det faktum att vi ju redan vet vad som kommer att hända och det således aldrig kan bli alltför spännande. Visst hade filmen vunnit på ett något finslipat manus, men icke desto mindre är det en riktigt lyckad och välgjord film, som inte kommer lämna någon oberörd och som är väl värd att se för de allra flesta. Därmed förtjänar filmen efter moget övervägande en svag åtta i betyg.

Recensionen skriven: 24 september 2019
Senast uppdaterad: 24 september 2019

Recensionen har lästs 1845 gånger av 1090 personer, sedan den 24 september 2019