Tom - Cillian Murphy Margaret - Sigourney Weaver
Sally - Elizabeth Olsen Simon Silver - Robert De Niro
Paul Shackleton - Toby Jones Monica Hansen - Joely Richardson
Ben - Craig Roberts Leonard Palladino - Leonardo Sbaraglia
Rina - Adriane Lenox Traci Northrop - Jeany Spark
Benedict Cohen - Burn Gorman Howard McColm - Garrick Hagon

Dr. Margaret Matheson är en av världens ledande specialister på paranormala händelser. Tillsammans med hennes yngre assistent dr. Tom Buckley har de i många år utrett personer som påstår sig ha magiska papper; och i samtliga fall avslöjat dem som bluff. Nu senast har Tom anlitat sin student Sally, som han är förälskad i, som en tredje medlem i deras utredningsteam. Men en dag avslöjar pressen att dr. Mathesons gamla "ärkefiende", det blinda mediet Simon Silver som både kan bända på skedar och läsa tankar, ska återigen börja uppträda efter att ha levt ett undanskymt liv i 30 år. Silver är den enda som Matheson inte lyckats avslöja som en bluff, och Tom blir som besatt av att han ska lyckas att avslöja Silver som en bluffmakare. Margaret försöker avråda honom, men det hjälper inte då Tom till varje pris vill avslöja Silver...

På papperet låter Red Lights riktigt lovande, och det är en originell och annorlunda film. Premissen är lysande, och det är fascinerande och intressant. Att avslöja magiker är också en intressant utgångspunkt, och det är charmigt och fascinerande. Jag uppskattar den fina stämningen och tematiken, och likaså den tacksamma psykologiska stilen där man fram tills slutet inte alls kan avgöra om Silver har övernaturliga krafter eller inte. Det tycker jag om, och man svävar i ovisshet på ett elegant sätt där man inte vet mer än rollfigurerna. Men tyvärr blev jag ändå lite besviken över filmen, som hade haft potential att bli så väldigt mycket bättre än den faktiskt blev.

Det börjar riktigt lovande, och under den knappa första timmen är det ganska intressant. Det är hyfsat engagerande, och intresset hålls vid liv. Visserligen förblir alla rollfigurer mer eller mindre endimensionella och stereotypa, och någon direkt spänning finns det inte att tala om. Filmen har också ett ganska lågt tempo, och bitvis kan det därför upplevas en smula segt. Men det är ganska intressant och engagerande ändå, och Margaret Matheson är trots allt en intressant karaktär. Det är finstämt och underhållande, och filmen tar upp intressanta ämnen på ett övertygande sätt. Man förblir nyfiken över hur allting egentligen ligger till, och det är oförutsägbart och fascinerande.

Problemet är bara det att efter en ganska lyckad knapp första timme börjar luften nästan gå ur filmen totalt under dess andra halva. Den dittills så intressanta dynamiken mellan Tom, Sally och Margaret blir som bortblåst, och istället förvandlas filmen till en enmansshow där precis allting kretsar kring Tom. Det blir för tunt och segt, och ärligt talat ganska oengagerande. Att Tom dessutom inte direkt är världens mest intressanta rollfigur gör heller inte saken bättre. Den röda tråden från filmens första halva blir också allt svagare, och det blir bitvis både osammanhängande och rörigt.

Mot slutet uppstår också allt fler logiska luckor och trovärdighetsproblem, och särskilt under de sista 20 minuterna blir det ärligt talat nästan tråkigt. Ett flertal trådar knys aldrig riktigt ihop, och slutet känns allmänt förvirrande och antiklimaktiskt. Jag får intrycket att filmen försökt att vara mer intelligent än den faktiskt är, och det som med ett lite enklare upplägg hade kunnat bli suveränt blir därför bara medelmåttigt.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Cillian Murphy är ganska bra som Tom och fungerar länge riktigt väl, men under filmens andra halva måste han plötsligt bära allt lass själv; och Cillian är inte riktigt en tillräckligt stark skådespelare för att bygga upp en hel film på egen hand. Sigourney Weaver är bra som Margaret, och Elizabeth Olsen är som vanligt utmärkt som Sally. Robert De Niro är bra som Silver, men balanserar på gränsen till överspel på ett sätt som han inte brukar göra. I övrigt är det bra skådespelare; varken mer eller mindre.

Red Lihts är en hyfsad och underhållande film, som är oförutsägbar och stämningsfull; men tyvärr också både osammanhängande, ologisk och bitvis oengagerande. Premissen är utmärkt, och utifrån den lovande grundstoryn hade det i rätt händer kunnat bli en mycket bra film. Problemet är bara det att Rodrigo Cortés visar sig vara fel händer, och efter att den första timmen åtminstone fungerat ganska väl faller allting i bitar mot slutet. De sista 20 minuterna drar ner helhetsintrycket en hel del, men det är ändå en hyfsad film som med viss tvekan är värd att se. Därför förtjänar Red Lights en stark femma i betyg, och även om det inte direkt är dåligt så är det tråkigt då det hade kunnat bli så väldigt mycket bättre...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 5.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utmärker sig inte som något utöver det vanliga. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, följt av några trailers för andra filmer. Därefter kommer vi till en engelskspråkig huvudmeny, som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial.

Recensionen skriven: 2 april 2013
Senast uppdaterad: 3 april 2013

Recensionen har lästs 3345 gånger av 1918 personer, sedan den 2 april 2013