Svensk distributör: Triangelfilm AB
Zhenya - Maryana Spivak Boris - Aleksey Rozin
Anton - Andris Keiss Masha - Marina Vasileva
Alyosha - Matvey Novikov Ivan - Aleksey Fateev
Kuznetsov - Artyom Zhigulin Polisinspektören - Sergey Borisov
Kuznetsov - Artyom Zhigulin Lena (volontär) - Varvara Shmykova

Det separerade paret Boris och Zhenya bor i Moskva, och håller på att gå igenom en bitter skilsmässa. Båda två har redan funnit en ny partner - Zhenya med den äldre och förmögne Anton, och Boris med den betydligt yngre Masha; och fastän skilsmässan inte hunnit gå igenom än Masha redan höggravid. Han och Zhenya grälar länge och högt, och vill helst inte veta av varandra överhuvudtaget. Kvar i mitten är deras 12-åriga son Alyosha, som ingen av dem helst vill ta något ansvar för och som båda två tycker att han har det bättre hos den andra. Då den stackars pojken hör varenda ord som hans föräldrar säger i stridens hetta är han av förståeliga skäl inte överlycklig och vill göra sig så osynlig som möjligt. Därför har han redan hunnit vara borta ett dygn när Zhenya får ett telefonsamtal från Alyoshas skola att han inte kommit till lektionerna. Hans mobiltelefon är avstängd, och han verkar helt ha gått upp i rök. De kontaktar polisen, men myndigheterna bryr sig inte nämnvärt och vill inte ens bry sig om att efterlysa pojken; då "nästan alla barn som försvinner kommer tillbaka självmant". De enda som faktiskt bryr sig blir en frivilligorganisation för att söka efter försvunna personer - Rysslands motsvarighet till Missing People - som inleder en stor skallgångskedja för att hitta den försvunna pojken.

Ryska filmer lär nog få svårt att nå ut till en större marknad i Sverige, men bara man ger den en chans är Saknaden en mycket bra film. Det visar sig snabbt att det finns en orsak till varför filmen blivit Oscarsnominerad i år, och filmen är ännu bättre än Andrey Zvyagintsevs förra film Leviatan. Historien är intressant och fascinerande, och jag uppskattar att manusförfattaren tagit god tid på sig att introducera rollfigurerna och premissen. Därigenom dröjer det över en halvtimme innan man kommer till själva kärnan i berättelsen, och det passar utmärkt då man hinner få ett sammanhang.

Det är en långsamt berättad film, och med en speltid på dryga två timmar tar regissören tid på sig att berätta allt. Det går långsamt framåt, och det händer inte mer än absolut nödvändigt hela tiden, men trots det blir det aldrig segt eller utdraget. Det är en imponerande bedrift, och det är ganska få filmer genom åren som lyckas med balansgången att vara långsamma utan att vara sega. Man dras snabbt in i handlingen, och det har blivit en mycket fängslande film som man inte kan slita blicken ifrån.

Det är engagerande, minnesvärt och dessutom oerhört stämningsfullt. Här finns en fantastisk atmosfär, och det upplevs (tyvärr) mycket realistiskt. Det är vackert och finstämt, samtidigt som det är fascinerande in i minsta detalj. Man får närmast en poetisk känsla av den här minimalistiska men finstämda stilen, och det är mycket lågmält. Det är helt befriat från såväl övertydlighet som tillrättalagda inslag, och det uppskattar jag. Rollfigurerna är intressanta och nyanserade, men ärligt talat är ingen alltför sympatisk. Det är ett ovanligt grepp, men fungerar bättre än väntat här då man trots allt får en viss förståelse för karaktärernas agerande.

På gott och ont är Saknaden inte direkt någon alltför upplyftande film, utan i likhet med Andrey Zvyagintsevs tidigare filmer är det mörk och rå realism som gäller. Det är närmast becksvart och dystert, utan några nämnvärda ljusglimtar. Det är givetvis fullt avsiktligt, och efter omständigheterna tyvärr mycket trovärdigt. Men samtidigt undrar jag om inte filmteamet gått en smula för långt, då allting ser så mörkt ut att man nästan förlorar livslusten av att se filmen... Jag hade gärna sett att man kunnat blanda in någon liten ljusglimt, så att inte allt vore lika becksvart. Dessutom är det lite synd att man inte riktigt får något grepp om vare sig den försvunna Alyosha eller någon av de andra halvstora rollfigurerna som förekommer. Kanske hade filmen också vunnit på att kortas ned en smula, för fastän det aldrig blir segt så förekommer ett par scener som pågår något för länge för sitt eget bästa och som med fördel hade kunnat kortas ned en smula.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och originellt bildspråk. Nästan varenda bildruta är som ett litet konstverk, och ingenting har lämnats åt slumpen i det här makalöst läckra fotot där filmfotografen Mikhail Krichman tänkt på varenda bildkomposition och bildsnitt. Skådespelarinsatserna är också bra, även om ingen riktigt sticker ut som något alltför utöver det vanliga.

Saknaden är en mycket bra film, som är stämningsfull, lågmäld och avskalad; och som både berör och engagerar. Det är svårt att beskriva, men en film som helt enkelt måste upplevas. Det är synd att många lär bli avskräckta av ryska dramer, för det här är annars en film som är allmängiltig och som berör situationer som skulle kunna hända var som helst i världen (fast jag hoppas att polisen är aningen mer sympatisk och handlingskraftig i andra länder). Filmen är välgjord och mycket sevärd för de allra flesta, och bara du inte är allergisk mot lågmälda och deprimerande dramer är det här ett mycket bra val. Trots att filmen är i mörkaste laget för min smak väljer jag ändå en svag åtta i betyg, och den kan varmt rekommenderas för de flesta; bara man är beredd att ge det en chans.

Recensionen skriven: 2 maj 2018
Senast uppdaterad: 2 maj 2018

Recensionen har lästs 1924 gånger av 1081 personer, sedan den 2 maj 2018