Lawrence - Paul Giamatti Serena - Archie Panjabi
Joby - Colton Haynes Marcus - Todd Williams
Harrison - Matt Gerald Kim Chung - Will Yun Lee
Susan Riddick - Kylie Minogue Alexi - Alec Utgoff
Natalie - Morgan Griffin Phoebe - Marissa Neitling
Mallory - Arabella Morton Margie - Fiona Press

CalTech-professorn Lawrence Hayes har länge arbetat på ett sätt att förutspå jordbävningar, men när han inser att det kommer att uppstå kraftiga jordskalv längs San Andreasförkastningen hela vägen längs Kaliforniens kust bryr sig folk inte förrän det är försent. Chefen för räddningstjänsten i Los Angeles, Ray Gaines, är på väg till jobbet för att hjälpa utsatta vid jordbävningarna. Han har inte haft det lätt, då han och hans fru genomgår skilsmässa och hans ena dotter har dött. Inte blir saken bättre av att hans ex-fru Emma nu ska flytta ihop med sin nya stenrika pojkvän Daniel, och att hans dotter Blake ska på biltur tillsammans med just Daniel. När Ray får veta att Emma är längst upp i en byggnad som håller på att kollapsa av kraftiga jordskalv släpper han allt för att komma till hennes undsättning. Under tiden är Blake fast i ett parkeringsgarage, och får hjälp av den brittiska tonårskillen Ben och hans lillebror Ollie. Men tiden är knapp och fler jordskalv på gång...

Är det någon som tycker att det här låter som en originell ocb nyskapande film...? Det är det förstås inte heller, utan det rör sig om samma slags klassiska katastrofffilm som numera brukar dyka upp med några års mellanrum. Bl.a. har filmen tydliga likheter med 2012 för några år sedan, om än inte i riktigt lika global skala. Särskilt djupsint blir det aldrig, men det är förstås heller inte meningen. Och i all sin enkelhet fungerar San Andreas ändå över förväntan. Det är långt ifrån något mästerverk, men är en underhållande och engagerande film som håller intresset vid liv.

Storyn är onekligen tunn, men filmteamet gör det bästa av situationen genom intressanta rollfigurer, storslagna effekter och ett intensivt tempo. Då de centrala rollfigurerna fått i alla fall en del nyanser bryr man sig om vad som händer, och filmen lyckas därför också att hålla sig fascinerande och intressant. Den har en intensitet som jag uppskattar, och överlag är det också riktigt spännande. Det finns en viss lågmäld humor och en charm som hjälper till att lätta upp stämningen. Dessutom finns det rikligt med storslagna actionsekvenser som faktiskt lyckas med konststycket att engagera utan att bli vare sig rörigt eller tråkigt; något som verkligen inte tillhör vanligheterna vid actionfilmer.

Riktigt länge är San Andreas därför en ganska bra film, som håller intresset vid liv på ett effektivt sätt. Det börjar utmärkt och fortsätter ganska bra, då man hela tiden bryr sig om vad som ska hända. Men efter drygt halva filmen börjar man skönja att regissören faktiskt inte har så jättemycket att säga med filmen, och då försöker filmteamet att maskera det genom att fullkomligt frossa i specialeffekter och katastrofer. Det är förstås oundvikligt och nödvändigt för genren, men det börjar sakta men säkert att kännas utdraget när allt börjar handla om att se höghus rasa samman och andra snarlika katastrofer.

Filmen har helt enkelt blivit för lång för sitt eget bästa, och den kvart som borde ha kortats ner används istället till långsamma scener där man ser flodvågor fara fram och byggnader rasa ihop. Det blir lite för mycket av det goda, och mot slutet börjar det därför att kännas något segt. Då handlingen trots allt är begränsad är det obegripligt varför man valt att göra filmen nästan två timmar lång, när den säkerligen hade upplevts betydligt bättre med runt 20 minuter bortklippt.

Filmen lider också av en del trovärdighetsproblem och logiska luckor, och inte blir saken bättre av att Ray verkar vara starkare och mer kapabel än He-Man... Inte verkar chefen för räddningstjänsten heller behöva bry sig om att faktiskt göra sitt jobb, för vad spelar det för roll om miljoner människor är i fara om man måste lägga ner all tid och energi på att rädda sin exfru och dotter...?

Periodvis blir det också för övertydligt, då ingenting överlämnas till fantasin. Men på den punkten är filmen ojämn, och medan den bitvis håller sig på en rimlig nivå blir det mellan varven alldeles för övertydligt. Värst av allt blir det vid slutscenen, då manusförfattarna tydligen ansett att det inte ens räcker med kraftigt övertydlig dialog utan att det dessutom måste visas... Jag vill inte avslöja för mycket, men ser ni filmen kommer ni att förstå vad jag menar; sanna mina ord.

Fotot är snyggt och effektivt, och specialeffekterna imponerar stort. Skådespelarinsatserna är varierande men överlag ganska bra. Dwayne Johnson är knappast någon storslagen karaktärsskådespelare, men fungerar helt okej i rollen som Ray och spelar hyfsat trovärdigt. I actionscener fungerar han ganska bra, men han lyckas inte att övertyga lika mycket i mer stillsamma scener; och då han inte är någon alltför stark skådespelare fungerar det bättre då det kretsar kring fler personer än bara honom. Alexandra Daddario är mycket bra som dottern Blake, och spelar trovärdigt och starkt samtidigt som hon förmedlar en påtaglig charm. Carla Gugino gör allt som går av den tämligen stereotypa rollen som Emma. Paul Giamatti är bra, men får tyvärr inte så mycket att jobba med. Hugo Johnstone-Burt känns i ärlighetens namn lite opersonlig och stel som Ben, medan Art Parkinson är bättre som lillebrodern Ollie.

San Andreas är sannerligen inget mästerverk, och i ärlighetens namn skiljer sig sådana här katastroffilmer heller inte så vansinnigt mycket mellan varandra. Men det är ändå en helt okej film, som lyckas att underhålla och engagera med intressanta rollfigurer och en intensiv spänning. Då det är så fartfyllt hinner man heller inte reagera över de logiska luckorna; och tur är väl det då det finns ganska många sådana. Filmen är också lite för övertydlig och dialogen lite för klichéartad, men mycket räddas av intressanta rollfigurer, en hyfsat berörande bakgrundshistoria och imponerande spänning. Tekniskt sett är det också en mycket välgjord film, och det ser verkligen realistiskt ut. Förväntar man sig ett djupsint drama blir man förstås besviken, men personligen förväntar jag mig inget sådant av en katastroffilm, och för att vara en sådan är San Andreas ovanligt lyckad. Därför är det en ganska bra och fullt sevärd film, som i mina ögon förtjänar en stark sexa i betyg.

Recensionen skriven: 1 juni 2015
Senast uppdaterad: 1 juni 2015

Recensionen har lästs 3039 gånger av 1669 personer, sedan den 1 juni 2015