Manusförfattare: Andrew Wight & John Garvin
Frank - Richard Roxburgh Josh - Rhys Wakefield
Carl - Ioan Gruffudd Victoria - Alice Parkinson
George - Dan Wyllie Judes - Allison Cratchley
Luko - Cramer Cain Dex - Andrew Hansen
Liz - Nicole Downs J.D. - Christopher Baker

Den australiensiske regissören Alister Grierson har huvudsakligen arbetat med kortfilmer, men långfilmsdebuterade 2006 med krigsfilmen Kokoda (som mig veterligen inte kommit till Sverige). Hans andra långfilm har fått större budget, och rör sig om den i grunden verklighetsbaserade dramathrillern Sanctum. Filmen bygger på upplevelser av den australiensiska dykaren och dokumentärproducenten Andrew Wight, som också skrivit manus till filmen. Den är producerad av bl.a. James Cameron, och visas huvudsakligen i 3D-version.

En grupp dykare - bestående av bl.a. den erfarne proffsdykaren Frank McGuire, hans 17-årige son Josh, finansiären Carl och hans flickvän Victoria - har bestämt sig för att påbörja en farlig expedition för att utforska en av världens största och mest otillgängliga grottsystem på jorden. Det ligger i Papua Nya Guinea, och än så länge har nästan ingen utforskat dessa stora vattenfyllda grottor. Det visar sig finnas anledningar till det, då grottsystemet är allt annat än ofarligt. Men teamet får större problem än de kunnat ana när en cyklon orsakar att grottorna översvämmas, och de enda utgångarna plötsligt är vattenfyllda. Då ingen vet om att de är där kan de inte räkna med att kunna räddas av utomstående, och de har heller inget sätt att ta kontakt med omvärlden. Deras enda hopp att överleva är att dyka igenom grottorna och följa gångarna för att förhoppningsvis kunna ta sig ut till havet som omger grottsystemet. Men långt ifrån alla är lika erfarna dykare som Frank...

En film som handlar om dykare låter ärligt talat varken speciellt originellt eller särskilt intressant, men ibland kan skenet bedra. För trots att vi sett liknande storylines förut, så måste jag medge att jag faktiskt tyckte om Sanctum. När storyn väl kommer igång, så är det en intressant historia som berättas och det faktum att den har verklighetsbakgrund gör också det hela ännu mer intressant. Det förblir engagerande och fascinerande, trots att storyn är tunn.

Sanctum tar tid på sig att etablera grundpremisserna, och det går inledningsvis ganska långsamt framåt. Den första halvtimmen finns egentligen ingen spänning, utan det handlar bara om att introducera rollfigurerna och presentera förutsättningarna. För somliga upplevs det säkert väldigt tråkigt, men jag tycker faktiskt om när filmer tar tid på sig med att presentera allt och inte bara hoppar in i spänning från första sekunden. Men när vi väl har fastnat i grotten tillsammans med rollfigurerna, så ökar tempot och det blir riktigt spännande.

I Sverige har filmen marknadsförts som en actionthriller, och det är lite vilseledande då det knappt ens finns någon antydan till action. Om man förväntar sig en actionfilm lär man därför bli besviken, men oss andra lär nog hellre se det som en fördel. Filmen lyckas på ett skickligt sätt att få tittarna att känna som att man själv är fast i grottan, och man kan riktigt känna den klaustrofobiska och obehagliga stämningen. Det är en mycket realistisk och jordnära film, vilket gör att den hela tiden lyckas att fängsla och beröra. Det är obehagligt, intensivt och spännande, trots ett relativt lågt tempo som kan tänkas avskräcka somliga.

Men tyvärr har spänningen och den intressanta historien skett på bekostnad av rollfigurerna, där de allra flesta blivit relativt endimensionella och somliga också ganska stereotypa. Den enda som verkligen känns mångbottnad och äkta är tonåringen Josh, och han är därför den man främst känner för. Hans pappa Frank känns tyvärr ganska osympatisk, och man tröttnar ärligt talat snabbt på honom. Det blir visserligen bättre med tiden, men det tar lite för lång tid under vars tid man mest stör sig på människan som inte direkt är något charmtroll. Det finns inte mycket till karaktärsutveckling, och alltför många av rollfigurerna är platta.

Faktum är att det bara är ett fåtal som jag ens kommer ihåg namnet på så här i efterhand. Värst ställt är det med de få kvinnliga karaktärerna, som antingen är endimensionella eller som beter sig allmänt ologiskt, och det gör att man periodvis kan börja ifrågasätta producenternas kvinnosyn. Om jag inte visste bättre skulle jag nästan tro att budskapet är att kvinnor ska undvika att ägna sig åt dykning, men förhoppningsvis läser jag in alldeles för mycket i det hela. Fastän det är en fascinerande och spännande film, så kan man inte förneka att det inte blir riktigt lika engagerande när rollfigurerna blivit så platta och det är så få som känns riktigt genomarbetade.

Däremot är fotot förstklassigt, och filmen erbjuder en mängd fantastiska bilder i framförallt grottorna. Allting ser oerhört imponerande ut, och undervattensscenerna är också mycket snyggt filmade i Australien. Allt detta förhöjer helhetsintrycket en hel del, och gör Sanctum ganska oförglömlig. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Richard Roxburgh och framförallt Rhys Wakefield spelar riktigt bra som far och son. Alice Parkinson spelar mycket bra som Victoria, medan Allison Cratchley inte får alltför mycket att arbeta med som Judes. Nästan alla gör bra ifrån sig, och jag uppskattar också att filmteamet valt att satsa på huvudsakligen lite halvokända skådisar där man undvikit de största stjärnorna. Det är också trevligt att filmen består av nästan uteslutande australiensiska skådespelare, som gör att Hollywood-stjärnorna lyser med sin frånvaro. Det största problemet med ensemblen är brittiska Ioan Gruffudd, som tyvärr spelar över ganska påtagligt i en del scener och vars lite överdrivna australiensiska accent också låter fejkad. Han brukar Ioan brukar agera mycket bättre än så här, varför jag blev lite besviken på hans insats.

Jag såg 3D-versionen av Sanctum, och mitt intryck kring den är något kluven. Filmen har en övertygande djupkänsla, och vid några få tillfällen ser det riktigt häftigt ut. Men överlag är det ont om imponerande effekter, utan det går oftast inte längre än till att man ser och känner ett trovärdigt djup. För en gångs skull är filmen dock producerad direkt med 3D-teknik, och den är inte (som med så många andra spelfilmer) "påklistrad" digitalt i efterhand, vilket gör det bättre ställt än med exempelvis Green Hornet. Men så är Sanctum heller inte en sådan film där 3D-tekniken tillför alltför mycket, och därför ser jag ingen större anledning att se den utifrån 3D-effekterna. Filmen är säkerligen lika bra i 2D-version.

Sanctum är en fascinerande och välgjord film, med fantastiskt foto och ett spännande upplägg. Den har ett lågt men samtidigt intensivt tempo där man riktigt känner rollfigurernas frustration, och där det överlag är riktigt spännande. Om bara inte rollfigurerna blivit så endimensionella och stereotypa, så hade det här varit en höjdarfilm. Nu stannar mitt betyg på en svag sjua, men det är i och för sig ändå inte dåligt på något sätt. Tycker man om hyfsat djupa dramathrillers så lär man också uppskatta Sanctum, och därför kan jag trots de påtagliga bristerna rekommendera filmen för de flesta.

Recensionen skriven: 16 februari 2011
Senast uppdaterad: 16 februari 2011

Recensionen har lästs 3749 gånger av 2180 personer, sedan den 16 februari 2011