Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Lado - Benicio Del Toro Dennis - John Travolta
Magda - Sandra Echeverria Spin - Emile Hirsch
Alex - Demián Bichir El Azul - Joaquín Cosio
Dolores - Mía Maestro Craig - Joel Moore
Estéban - Diego Cataño Matt - Trevor Donovan
Chad - Shea Whigham Sophia - Amber Dixon Brenner

Den amerikanska regissören, manusförfattaren och producenten Oliver Stone var som mest aktiv under 1980- och 1990-talet, och har genom åren vunnit många priser och däribland flera Oscars. Med filmer som Plutonen, JFK, Född den fjärde juli och Natural Born Killers samt manus till filmer som Scarface och Conan barbaren har han av många setts som en av de större och viktigare regissörerna genom tiderna. En av hans mest kritikerrosade filmer under 1980-talet var den klassiska och prisbelönade Wall Street, som fick en uppföljare häromåret. Nu är han återigen aktiv, och hans senaste film är thrillern Savages; baserad på romanen med samma namn av den amerikanska författaren Don Winslow (som mig veterligen ännu inte har givits ut på svenska). Winslow har själv skrivit filmmanuset tillsammans med Oliver Stone.

Botanikern Ben och den f.d. soldaten Chon bor i vackra Laguna Beach i Kalifornien, och har etablerat sig som några av USAs främsta knarktillverkare. De tillverkar förstklassig marijuana, och har miljontals kunder över hela världen. De delar också på den gemensamma flickvännen Ophelia, som kallar sig själv för O, och alla tre lever i ett slags polyamoröst trekantförhållande. Alla är nöjda och belåtna - åtminstone med undantag av den mexikanska knarkkartellen som också vill ha en del av de stora pengar som Ben, Chon och O tjänar. Ledaren av Baja-kartellen, den mystiska Elena, erbjuder killarna ett samarbetsavtal för att kartellen ska få en del av kakan. Det vill inte Ben och Chon gå med på, som föredrar att fortsätta på egen hand. Då hittar drogkartellen deras svaga punkt, och kidnappar O på väg hem från köpcentret. Elena och hennes kumpaner tvingar Ben och Chon att gå med på samarbetet om inte O ska dö, och killarna inser att de måste ta till våldsamma planer om de ska ha en chans att O ska kunna överleva...

Savages tar upp ett intressant och förhållandevis ovanligt ämne, även om upplägget mer följer gammalt hederligt slag. Men det är intressant och fascinerande, och resultatet är också en bra om än något ojämn film. Det första intrycket lämnar onekligen en del övrigt att önska, och de första tio minuterna börjar det nästan kännas som mjukporr med en rad väldigt utdragna sexscener mellan O och någon av de båda killarna. Det är både utdraget och ärligt talat lite osmakligt. Inledningen har blivit lite för lång, men när själva premissen har presenterats och handlingen kommer igång på allvar så blir det en riktigt bra och underhållande film. Det är charmigt, spännande och intensivt. Tempot är förhållandevis högt, där det händer något hela tiden trots att det huvudsakligen är en karaktärsdriven film. Det är engagerande och bitvis riktigt obehagligt, med en del väldigt otäcka och vidriga scener. Ibland angränsar det nästan till så kallad tortyrporr, men överlag lyckas Oliver Stone att hålla sig till rätt sida av gränsen så att det faktiskt finns en mening med det otäcka.

Rollfigurerna är en smula stereotypa, och till en början känns varken Ben eller Chon alltför sympatiska - trots allt är det inte helt lätt att lyckas att sympatisera med knarklangare och knarktillverkare. Det märkliga trekantsförhållandet mellan Ben, Chon och O känns också minst sagt egendomligt, som aldrig får någon rimlig förklaring. Trots det får O åtminstone en del nyanser, och man känner trots allt för henne. Men trots att ingen är så jättesympatisk och trots att de flesta är mer eller mindre stereotypa händer något när filmen kommit igång på allvar. Efter ett tag börjar man faktiskt att bry sig om både Ben, Chon och O, och bitvis är det rentav berörande. Det är intressant, fängslande och med en föredömlig intensitet. Jag uppskattar att filmen främst fokuserar på rollfigurerna och storyn, och där actionscenerna bara förekommer där det faktiskt är nödvändigt för handlingen. Det är alltså mer en dramathriller än action, trots att det av omslaget är lätt att få motsatt intryck. Men det är helt rätt väg att gå, då jag aldrig varit särskilt förtjust i action.

Det finns också en viss lågmäld humor som jag uppskattar och en del smarta repliker. Savages är dock ingen alltför djupsint film. Det finns inte särskilt mycket till sensmoral, och främst är det här förhållandevis lättsam underhållning. Men å andra sidan lär ingen ha väntat sig något annat, och för genren fungerar det riktigt bra. Och med handen på hjärtat har man trots allt sett många betydligt ytligare filmer än det här, så det kunde absolut ha varit mycket värre på den fronten också. Trots en ganska extrem och tillspetsad story lyckas filmen också någorlunda att hålla ihop logiskt, och det mesta känns förhållandevis trovärdigt - visst inser man att allting inte är det, men det känns i alla fall trovärdigt och mycket mer än så kan man knappast begära av en sådan film. Och det är en riktigt engagerande och spännande film, där man sitter som klistrad under nästan hela filmen; trots en väldigt lång speltid på 2 timmar 21 minuter.

Men det är också en ganska ojämn film, som bitvis är mycket bra medan det mellan varven är högst mediokert. Inledningen känns tramsig och utdragen, mellanpartiet är riktigt bra medan slutet känns onödigt tillkrånglat. Mellan varven är det ganska rörigt, och med ett stort persongalleri - varav vi i många fall inte får veta mycket mer än namnen på personerna - är det inte alltid så lätt att hänga med i svängarna. Ibland känns det onödigt tillkrånglat, då man får intrycket att allting skruvats till enbart för sakens skull. Det finns ett fåtal logiska luckor, och bitvis är filmen även en smula övertydlig. Ett par actionsekvenser är också lite för utdragna och oengagerande, av typen "alla skjuter mot alla" utan att man vare sig hinner se vad som händer eller bryr sig.

Överlag är filmen en smula för lång, och fastän det aldrig blir tråkigt eller direkt segt så hade den nog vunnit på att kortas ner en smula. Jag har dock bara sett Directors Cut-versionen på Blu-Ray, och kan därför inte uttala mig om den biovisade versionen på runt tio minuter kortare fungerar bättre eller sämre; men på papperet känns det i alla fall som en mer rimlig speltid. Det är också beklagligt att O blivit en så pass passiv rollfigur, som efter att inledningsvis ha varit intressant förpassas till ett passivt offer när hon blivit kidnappad. Självklart förstår man att möjligheterna att agera är begränsade om man blivit kidnappad av en knarkkartell, men det här känns ändå en smula menlöst och bitvis lämnar kvinnosynen en del övrigt att önska. Man kan också tycka att hennes berättarröst, som förekommer med jämna mellanrum under filmen, ibland känns lite övertydlig och bitvis inte har något större syfte. Jag är heller inte särskilt förtjust i en minst sagt märklig berättarteknisk idé i slutet, som jag inte riktigt förstår poängen med.

Fotot är utmärkt, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk med ett fantastiskt sinne för detaljer. Här har man tänkt på precis allt, och klippning och musik är också förstklassig. Tekniskt kan det ärligt talat inte bli mycket bättre. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, om än en smula ojämna. Taylor Kitsch och Aaron Taylor-Johnson är riktigt bra i de båda huvudrollerna som Chon och Ben. Blake Lively är i vanlig ordning utmärkt som O, och gör allt som går av rollfiguren. Hon spelar i mina ögon alltid bra, men är ovanligt imponerande i den här rollen; även om hon tyvärr inte får så jättemycket att arbeta med som jag hade önskat. Benicio Del Toro är bra i en ytterst otacksam och stereotyp roll som Lado, och John Travolta gör vad som går av rollfiguren Dennis. Tyvärr balanserar Salma Hayek nästan konstant på gränsen till överspel, vilket drar ner helhetsintrycket en del. Nu är det här visserligen en väldigt stereotyp och otacksam rollfigur, men Salma brukar spela bättre än så här. Resten av ensemblen gör vad som behövs, men ger ingen direkt Oscarsklass på rollprestationerna.

Savages är ingen jättedjup film och erbjuder heller inte mycket nytt till genren, men det är en intensiv, spännande och engagerande film som håller intresset vid liv hela tiden. Man sitter på helspänn nästan hela tiden, och det är både charmigt och underhållande; men också riktigt blodigt och våldsamt. Helhetsintrycket sänks dock av en del brister och det faktum att filmen blivit lite väl ojämn, men när den är som bäst är den mycket bra. Kort sagt ger filmen inget alltför imponerande bestående intryck, och är inget man ligger sömnlös över någon längre tid, men det är likväl en bra film och riktigt underhållande för stunden. Därför blir mitt betyg en stabil sjua, trots att filmen när den är som bäst förtjänar ett högre betyg än så och när den är som sämst förtjänar ett betydligt lägre.

Den version av Savages som gick på svenska (och utländska) biografer var 2 timmar 11 minuter lång, men på DVD och Blu-Ray släpps istället en utökad Directors Cut-version som är ganska precis tio minuter längre. Blu-Ray-utgåvan innehåller tyvärr ingen valmöjlighet, utan där är det enbart den längre versionen som finns att tillgå. Bilden är i Widescreen i formatet 2,40:1 och ljudet är i DTS-HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är utmärkt. Filmen är textad på 16 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har ganska tunna kantlinjer vilket gör det lite svårt att läsa texten vid ljusare bakgrunder. Det blir dock inte lika illa som i en del andra fall i och med att texten har en liten (men märkbar) skugga under sig, som gör att det nätt och jämnt går att läsa det mesta. Den svenska textningen håller en relativt hög klass, men det förekommer några grammatikfel plus att en del av de datortermer som förekommer inte har översatts till vedertagna svenska begrepp - eller vad sägs om att kalla bootsektor för huvudstartsektor...? Kanske inte fel, men definitivt inte något begrepp som folk faktiskt använder i Sverige.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och rörlig men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval och en stjärna innebär bonusmaterial är knappast lika logiskt. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild mer än några minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen...

Som bonusmaterial hittar vi först 9 olika bortklippta scener på totalt 16 minuter, varav somliga egentligen är utökade versioner av befintliga scener. De är intressanta att se på, men de flesta tillför inte mycket till handlingen eller rollfigurerna så det är förståeligt att de klippts bort. En av scenerna tycker jag dock borde ha fått vara kvar, då det förklarar en oklarhet man undrar över medan man ser filmen och som förmodligen är tänkt att vara underförstått. Därefter hittar vi en femdelad bakom kulisserna-dokumentär på totalt 33 minuter, som tar upp de flesta aspekter av produktionen av filmen - från rollbesättning till klippning. Det är ganska intressant, och vi får veta en del matnyttigt om bl.a. hur man spelat in ett par av actionsekvenserna. Men ibland går inslaget inte riktigt in tillräckligt på djupet, och bitvis blir det också lite väl mycket allmänt skryt över de inblandade i allmänhet och Oliver Stone i synnerhet. Bitvis är det också aningen utdraget. Jag tycker också att dokumentären fokuserar lite för mycket på tekniska aspekter, och nämner knappt manuset eller den litterära förlagan överhuvudtaget. Extramaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men däremot finns engelsk text för hörselskadade vilket i alla fall är betydligt bättre än ingen text alls.

Recensionen skriven: 8 mars 2013
Senast uppdaterad: 9 mars 2013

Recensionen har lästs 3486 gånger av 1985 personer, sedan den 8 mars 2013